verticaal of babygroep

als je, in een ideale wereld zonder wachttijden etc. zou kunnen kiezen voor een verticale groep of een horizontale groep wat zou je kiezen?!

@kim82 wrote:

als je, in een ideale wereld zonder wachttijden etc. zou kunnen kiezen voor een verticale groep of een horizontale groep wat zou je kiezen?!


bij het kdv voor nr2 hebben ze beide groepen, en ik zou dus niet weten waar mijn voorkeur bij ligt :think:



N heeft altijd op een vertikale groep gezeten, en daar zitten best wat voordelen bij. Maar ik geloof dat ik met name voor echt jonge babies toch een voorkeur zou hebben voor een horizontale groep :think:

Alleen onze oudste heeft van 6 maand tot 2,5 jaar op het kdv gezeten. In het begin op een babygroep, maar door sluiting vestiging kwam hij op de andere vestiging op een verticale groep… heb beide gezien en ik heb 100x liever een babygroep/ horizontale groep.

Ligt helemaal aan de leeftijd van het kind, maar ook aan het KDV en aan het kind. Bij Jinthe hebben we bewust gekozen voor een KDV met horizontale groepen, want ik vond het niets om haar met drie maanden tussen de peuters en bijna kleuters te ‘stoppen’…



Inmiddels is ze wat ouder en lijkt het me voor haar juist leuker om op een verticale groep te zitten. Ze is nu de oudste op de babygroep, de rest is minstens een maand of drie jonger…en ze moet daar nog een paar maanden… Daarnaast is ze behoorlijk op oudere kindjes gericht, wat dat betreft lijkt het me dus ook leuker.



Geen idee waar ik bij een eventueel tweede kindje tzt voor zal kiezen…even afwachten hoe het KDV met verticale groepen waar ze volgend jaar ivm verhuizing heen zal gaan bevalt. :wink: :slight_smile:

als ik had mogen kiezen zou ik voor een verticale groep kiezen

werk zelf ook op een verticale groep en ik vind toch dat er meer

tijd is voor de kleintjes, de oudste kids spelen meestal lekker

met elkaar en wij hebben niet meer als 2/3 kleine baby’s op de groep

ideaal.



enige nadeel is dat het best druk kan zijn soms

(maar ja op een babygroep kan het ook best druk zijn denk ik dan)

maar dat is afhankelijk per kindje mijn dochter had dat niet zo erg gevonden denk ik!

Lastig…



Jo heeft op zijn eerste KDV horizontaal gezeten (dat staat raar). Beviel prima.



2e KDV verticaal…dat leek in de eerste instantie prima,maar al snel bleek dat Jo toch wat verveeld begon te raken. Er stroomde er veel uit vanwege de basisschool en er bleven naar verhouding veel dreumessen achter…er zat een TE groot gat tussen hem en de rest van de groep en hij was nu de oudste (bijna 4 jaar toen). Dit is natuurlijk niet overal zo,maar ze hadden nou eenmaal een grote instroom gehad van baby’s,dus dat verschil hou je dan even.



Het zou nog maar voor heel kort zijn en Jo zat er maar 1 dag per week,dus lieten het even zo, waar het kon hielden we hem thuis of haalden hem eerder op. Hij zei dat hij het spelen daar wel leuk vond,maar je merkte gewoon dat hij elke keer als hij geweest was zich enkele uren als een baby gedroeg…

Eli zat later uit nood ook 3 maandjes 1 dag per week daar,maar hij had het wel erg naar zijn zin…achteraf jammer dat het maar zo kort was…Eli kwam namelijk in een groep met relatief veel leeftijdsgenoten!



Het is maar net wat je treft dus…In een horizontale groep kunnen de verschillen alsnog best groot zijn tussen de 0 en 2 jarigen die nog niet over mogen in de volgende groep.

…grootste pre is dus een keuze mogelijkheid…en tja wat past bij je kindje das lastig aangezien je tegenwoordig voor een positieve test je kindje al aan moet melden :mrgreen:

ik was even in de veronderstelling dat een babygroep tot 1 jaar is :oops: maar het is dus 0-2 en 2-4 jaar :mrgreen:



bedankt voor de reacties. meer stemmen zijn natuurlijk welkom

Tot voor kort zat Lianne in een horizontale groep (0-3)

Het beleid van het kdv is veranderd en dus zijn er verticale groepen gekomen. (0-2) en (2-4)



Ik was een beetje huiverig maar zie nu dat het erg goed voor haar is geweest. Ze moest erg opboksen tegen de grotere kindjes.

Ze is een stuk minder moe nu ze gewoon met leeftijdsgenootjes speelt.

Soms zit ze in de peutergroep en peutert dan ook lekker mee.



Maar als ik op het moment dat ik een keus moest maken wist wat ik nu wist dan had ik toch zeker voor de verticale groep gekozen!

voor een baby heb ik toch liever een baby groep, is wat rustiger…

Een verticale groep vind ik op zich wel leuk en mijn meisje zit in zo’n groep en is dol op de baby’s die er ook zijn en dat is wel erg leuk :inlove:

Er zit ok een voordeel aan een baby op een verticale groep:



Marijne is de jongste en wordt volgens mij helemaal doodgeknuffeld door de leidsters :inlove:

Ivan zit nu op een verticale groep maar als ik de keuze zou hebben dan had ik liever dat hij eerst op een babygroep zou zitten.



Hij heeft 3 maand op een andere chreche gezeten en daar was hij de jongste met allemaal 2/3 jarigen. Stond trouwens ook een klinmtoestel in het lokaal.

De chreche waar hij nu zit heeft een babyhuis huiselijk sfeer waar baby’s tot 1 jaar (of totdat ze gaan lopen) heen kunnen. Maar dat was voor ons weer uit de richting dus hij zit nu ook weer op een verticale groep (zusje gaat daar stras ook heen) Moet zeggen dat ik een groep alleen voor baby’s (tot 1 jaar) wel heel prettig zou vinden

beide kids zitten het 1e jaar op de babygroep (0-1) mischa is daarna naar verticaal gegaan en daimen gaat hiernamet 13 maanden naar een ander kdv, volgens mij is die ook verticaal, maar dat weet ik eigenlijk niet :angel:

@Marlous79 wrote:

Er zit ok een voordeel aan een baby op een verticale groep:



Marijne is de jongste en wordt volgens mij helemaal doodgeknuffeld door de leidsters :inlove:




Dat was op de creche van de oudste dus niet zo… onze oudste was ontzettend makkelijk, vond eigenlijk alles wel best.

Gebeurde regelmatig (ondanks dat wij dat meerdere keren hebben aangekaart) dat ik hem om half 5 ophaalde hij in de box leg met een lege fles naast zich. Dat bleek dan de fles van 2 uur te zijn geweest… is daar dus om 2 uur met fles en al ingelegd en verder amper naar omgekeken.



De schreeuwers kregen wel genoeg aandacht op die groep, maar de makkelijke kindjes moesten het min of meer maar uitzoeken.



Nou weet ik dat het deels ook aan de leidster(s) op de groep ligt hoor… daar staat of valt een heleboel mee (zou niet moeten mogen, maar het is wel zo). Toen er later een leidsterwissel was ging het veel beter met hem op het kdv, veel meer persoonlijke aandacht. 1 van de nieuwe leidsters had bijv. heel snel in de gaten dat onze zoon een kijker is voor hij tot actie overgaat… ipv hem midden in de ruimte neer te zetten zette ze hem buiten bijv met zijn rug richting heg op een kleed zodat hij goed overzicht had voor hem. Ging dan ook lekker bij hem zitten, kwamen andere kindjes langs… bij de oude leidsters werd hij ook wel lekker makkelijk in een wandelwagen gezet… want dat vond hij toch niet erg. Nee maar hij werd ook nergens bij betrokken.



Maar op de babygroep met 8 babies was er veel meer persoonlijke aandacht per kindje, werd ook echt het eigen ritme van de kinderen gekeken… moe is slapen. Op de verticale groep werd veel meer in een ritme gedrukt ‘want ja dan slaapt de rest ook’…

Isa heeft eerst in een babygroep gezeten, met bijna 2 jaar ging ze naar een peutergroep (waar ze echt wel ontzettend aan toe was, ze ging opeens met sprongen vooruit qua kletsen enzo)



Daarna kwam er een nieuwe groep in ons eigen dorp en zijn we geswitched, dit is alleen een verticale groep.



Nu we alles gezien hebben, dan zou ik voor een hele kleine baby kiezen voor een babygroep en na ruim een jaar gaan voor een verticale (van alles wat, grotere en kleinere speelvriendjes)



Maar ja, dat gaat dus meestal niet 8)

J is pas met 15 maanden naar het KDV gegaan, een horizontale groep.

Ik vind het helemaal goed zo. Hij heeft 2 leeftijdgenootjes, de rest is jonger. Maar laat hem maar dingen uitvinden en de ruimte en zelfvertrouwen krijgen, als hij dan 2 is kan hij weer met de oudere kinderen van onderaan beginnen :wink: .

De kleinste kindjes blijven meer binnen, de dreumesen in de babygroep die lopen kunnen met andere groepen mee buiten spelen.

Ik vind de wereld van 0-2 en van 2-4 zo verschillend in beleving, mijn voorkeur gaat dus uit naar horizontaal.

Ik heb zelf eens stage gelopen op een KDV en ik vond het echt leuk om te zien hoe “stoer” de tweejarigen zich voelden als ze naar de peutergroep mochten.

Kinderen die echt dicht tegen de kleuterleeftijd aanzitten vind ik soms echt veel te druk/obstinaat voor van die kleine guppies erbij.

Op het kdv van Steven hebben ze een babygroep een peutergroep en een verticale groep.



Steven zit op de verticale groep en vind het heerlijk. Hij vond het al van baby af aan heerlijk om naar de spelende kindjes te kijken en hij kreeg veel aandacht van de leidster op de groep. Als het erg druk was gingen er of een paar kleintjes en Steven naar de babygroep, of de wat grotere naar de peutergroep.



Er wordt wel heel erg gekeken naar wat het kind zelf prettig vind, Steven maakt het niks uit waar hij zit, af en toe op een andere groep vind hij juist leuk, ander speelgoed andere kindjes. Dus van de week wilde ik hem ophalen was zijn groep weer op geplitst, dus ik loop naar de babygroep, maar daar was hij ook niet, hij was lekker aan het ravotten op de peutergroep deze keer, hij vond het geweldig.



Als een kindje de wisselingen niet aan kan of niet prettig lijkt te vinden, worden ze op de horizontale groep gezet. Ben er op deze manier erg tevreden over.

Ik heb stage gelopen op een verticale groep en op een babygroep (0-2) en ik vond de babygroep veel en veel fijner!



Op de verticale groep kregen de baby’s amper aandacht. De grote kids kwamen wel naar de leidsters toe als ze iets wilden, maar de baby’s lagen gewoon in de box (kan ook aan de leidsters liggen) en op de babygroep werd er veel beter naar de kindjes gekeken en kregen ze veel en veel meer aandacht.



Nu vond ik de leidsters bij de babygroep zelf ook veel leuker, dus dat kan er ook mee te maken hebben, maarja dat is mijn ervaring.



Ideaal zou zijn om een groep van 0-1,5 of tot ze goed lopen en dan 1,5-4, zodat ze dan lekker met elkaar kunnen spelen :slight_smile: Dan krijgen de kleintjes alle aandacht die ze nodig hebben.