Verstopte neus

Sinds ik zwanger ben (nu bijna 3 weken :inlove:) krijg ik elke avond last van een verstopte neus. Echt heel irritant. Neus zit óf potdicht, óf net aan dicht, dat ik als ik ga slapen constant mijn ademhaling hoor. Om gek van te worden.



Anderen ook ervaring mee? Tips of trucs?



Ik had het dus ook bij mijn zwangerschap van Quincy, hoop niet dat dit nu nog 30 weken gaat duren eigenlijk… :eh:

Ja ik herken dit kwaaltje. Ik had het ook in de eerste maanden van mijn zwangerschappen.

Met name in bed had ik er last van.

Overdag was het ook wel wat verstopt, maar dat is lang niet zo hinderlijk als wanneer je wilt slapen.

Ik dacht dat het opeenvolgende verkoudheden waren, gewoon minder weerstand door de zwangerschap.

Er was misschien een weekje waarin er niks aan de hand was. Maar dan werd ik weer verkouden.

Ergens tussen de 12 en 16 weken ging het voorbij.

Ja, ik dus ook in bed. Hoop dat het bij mij ook snel overgaat… Nachtrust is best belangrijk :stuck_out_tongue:

Ik heb dat met de laatste zwangerschap ook gehad, bijna de hele zwangerschap door…Heb toen helaas ook niet dé oplossing gevonden…Wel deed ik wat luchtzalf op borst en rug voor het slapen gaan, dat zorgde er wel voor dat het wat makkelijker ademen was…

Het schijnt te kunnen komen doordat je neusslijmvlies opzwelt. Ik heb het ook en krijg er een hoofdpijn van als voorhoofdsholte ontsteking. Gekke is dat die hoofdpijn er soms wel is en soms niet, en ik vermoed dat het met de temperatuur te maken heeft (die vrieskou was echt vreselijk). Stomen (onder de douche voor het slapen) en neusspray (gewoon zoutwater, babyspray zonder toevoegingen) hielpen bij mij wel en dat waren ook de dingen die de dokter aanraadt. Succes ermee, met dat mooi weer heb ik amper last :mrgreen: .

Een ui naast je bed. En ja ik weet dat het stinkt, hier helpt het wel.

@ellendekker wrote:

Ik heb dat met de laatste zwangerschap ook gehad, bijna de hele zwangerschap door…Heb toen helaas ook niet dé oplossing gevonden…Wel deed ik wat luchtzalf op borst en rug voor het slapen gaan, dat zorgde er wel voor dat het wat makkelijker ademen was…




Wat voor ‘luchtzalf’ bedoel je hier? Want ik heb Vaporub liggen, maar dat mag dus niet. Zit nu ook tegen een voorhoofdsholteonsteking aan te hikken, dus kan wel wat verlichting gebruiken.

Waarom doe je niet enkele keren per week stomen met eventueel een paar druppeltje menthol. Kan natuurlijk ouderwets met bak en handdoek maar je kunt het ook met een gezichtstomer doen.

Ik heb gewoon de luchtzalf van Kruidvat eigen merk gebruikt, die mag je namelijk gewoon gebruiken als je zwanger bent.

Je mag het alleen niet op de borst smeren als je borstvoeding geeft, maar tijdens zwangerschap wel gewoon hoor…

@ellendekker wrote:

Ik heb gewoon de luchtzalf van Kruidvat eigen merk gebruikt, die mag je namelijk gewoon gebruiken als je zwanger bent.

Je mag het alleen niet op de borst smeren als je borstvoeding geeft, maar tijdens zwangerschap wel gewoon hoor…




Waar haal je die informatie vandaan? Want ik heb exact dezelfde hier liggen, en daar staat letterlijk op: ‘Niet te gebruiken gedurende zwangerschap of lactatie zonder medisch advies’.



Ik ben ondertussen met stomen en neusspray aan de gang gegaan.

Ik heb en gebruik nog steeds elke avond neusspray met xylometa… Diegene die je niet langer dan 10 dagen mag gebruiken.



Gebruik dat echt al jaaaaaren en bijna het hele jaar, alleen hartje zomer wwil ik wel eens een tijd zonder kunnen. Ben ooit (10 jaar geleden) 100x bij de huisarts geweest voor mn verstopte neus, alle neussprays gebruikt die hij maar kon verzinnen en mijn neus gaat echt alleen open met die xylo neusspray. Ik gebruik alleen een half spraytje 's avonds (van de kinderneusspray vanaf 6 jaar, dus de helft van een halve dosis) en slaap als een roosje. Heb het ook aan de gyn gevraagd, maar die had er ook geen problemen mee

ff gegoogled op xylometazoline en zwangerschap:



Zwangerschap

In de normale dosering en gedurende maximaal zeven dagen achtereen kunt u dit middel veilig gebruiken. Op die manier wordt het al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen, zonder nadelige gevolgen voor het kind.

Hier ook alle zwangerschappen standaard dichte neus :? Heb ook al jaren lichte vorm van hooikoorts, dus sowieso wel gevoelige slijmvliezen. Ik druppelde of sprayde met gewone zoutwateroplossing en het hielp een beetje maar niet veel :wink: Maar ik zou niet beginnen aan xylometazoline, dan blijf je aan de gang en het is niet voor niks dat ze zeggen “niet langer dan 7 dagen” :wink:



Normaal bij verkoudheid is het een virus of bacterie die zorgt dat je neusvlies opzwelt en als het virus of de bacterie uitgeroeid is dan kan je slijmvlies weer gezond op zijn retour komen. Nu komt het door je hormonen en dan kun je sprayen wat je wilt, maar de oorzaak blijft en die duurt langer dan een gemiddelde verkoudheid zullen we maar zeggen :wink: :-* :-*

Die Xylo mag je wel gebruiken tijdens je zwangerschap, maar max 7 dagen en dan niet meer tijdens je zwangerschap herhalen. Dus daar heb je voor de langere termijn niks aan.



Ik heb ook een periode last gehad van verstopte neus/holtes en ik smeer op mijn borstkas en onder mijn neus Luuf Baby, dat mag gewoon tijdens je zwangerschap en dat werkte bij mij prima.

Ik heb laatst ook vaporub gebruikt, in de bijsluiter die ik lees staat dit :



BIJSLUITER: INFORMATIE VOOR GEBRUIKERS

1/3

Vicks VapoRub, zalf

voor inhalatiedamp

Lees goed de hele bijsluiter, want deze bevat belangrijke informatie .

Dit geneesmiddel kunt u zonder recept krijgen.

Maar gebruik het wel zorgvuldig, dan bereikt u het beste resultaat.



•

Bewaar deze bijsluiter. Misschien heeft u hem later weer nodig.

•

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.

•

Wordt uw klacht na 14 dagen niet minder of wordt hij zelfs erger? Neem dan contact op met uw arts.

•

Krijgt u veel last van een van de bijwerkingen die in punt 4 staan?

Of krijgt u een bijwerking die niet in deze bijsluiter staat? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.



Inhoud van deze bijsluiter:


  1. Waarvoor wordt dit middel gebruikt?


  2. Wanneer mag u dit middel niet gebruiken of moet u er extra voorzichtig mee zijn?


  3. Hoe gebruikt u dit middel?


  4. Mogelijke bijwerkingen


  5. Hoe bewaart u dit middel?


  6. Aanvullende informatie


  7. WAARVOOR WORDT DIT MIDDEL GEBRUIKT?



    Vicks VapoRub is een zalf van meerdere vluchtige oliën en aromatische stoffen en werkt na inhaleren via de

    neus. Het inhaleren van dampen die vrijkomen door lichaamswarmte of door toevoeging van de zalf aan heet

    water (dampbad) wordt als verlichtend ervaren.

    Dit middel wordt gebruikt bij verkoudheid en/of griep.


  8. WANNEER MAG U DIT MIDDEL NIET GEBRUIKEN OF MOET U ER EXTRA VOORZICHTIG MEE ZIJN?



    Wanneer mag u dit middel niet gebruiken?



    •

    U bent allergisch voor een van de stoffen die in dit geneesmiddel zitten. Deze stoffen kunt u vinden onder punt 6.



    •

    Als inwrijfmiddel als uw kind jonger is dan 2 jaar, dit houdt onder andere verband met het feit dat bij jonge

    kinderen stembandkrampen en flauwvallen op kunnen treden als gevolg van de menthol.



    •

    Als inhalatiemiddel als uw kind jonger is dan 2 jaar.



    Wanneer moet u extra voorzichtig zijn met dit middel?

    •

    Als u in het verleden problemen heeft gehad met uw luchtwegen of last heeft van overgevoeligheid aan uw

    luchtwegen of astma, neem dan contact op met uw arts.

    •

    Als uw klachten aanhouden, neem dan contact op met uw arts.

    Als inwrijfmiddel:

    •

    niet aanbrengen op een beschadigde huid, wonden of slijmvliezen,

    •

    niet inslikken of op neus, ogen, mond of gezicht wrijven,

    •

    uitsluitend gebruiken voor extern gebruik,

    •

    niet strak verbinden. Niet gebruiken met warmtepleister.

    •

    Draag losse kleding om het inhaleren te vergemakkelijken.



    Als inhalatiemiddel:

    •

    geen kokend water gebruiken voor de bereiding van het dampbad,

    •

    niet verwarmen of het mengsel heropwarmen in de magnetron.

    •

    Kinderen moeten altijd gesuperviseerd worden



    Gebruikt u nog andere geneesmiddelen?

    Vertel uw arts of apotheker als u andere geneesmiddelen

    gebruikt of kort geleden heeft gebruikt. Dit geldt ook

    voor geneesmiddelen die u zonder voorschrift kunt krijgen.

    Waarop moet u letten met eten en drinken?



    Niet van toepassing.





    Zwangerschap en borstvoeding:

    Wilt u zwanger worden, bent u zwanger of geeft u borstvoeding? Neem dan contact op met uw arts of

    apotheker voordat u geneesmiddelen gebruikt.

    Tijdens de zwangerschap mag dit middel gebruikt worden overeenkomstig het voorschrift.

    Tijdens de borstvoeding mag dit middel gebruikt worden overeenkomstig het voorschrift, maar niet gebruiken

    als inwrijfmiddel op de borst.

Met mijn eerste zwangerschap had ik dat op een gegeven moment ook, vooral in de tweede helft van de zwangerschap. Nu met de 2e zwangerschap nog niet, maar ik ben nu wel voor de 3e keer dit jaar verkouden… Errug vervelend ook.:?



Ik heb helaas niets gevonden tegen dat verstopte neus gedoe… Hoop dat je t niet de hele zwangerschap door houdt :hug:

was dit topic helemaal vergeten :oops:



verstopte neus was na een week over, eigenlijk toen ik weer gestopt was met de neusspray… gelukkig maar!

Ik heb ook echt lang een verstopte neus gehad, vooral de laatste weken, erg irritant haha, maar nu is het gelukkig een paar keer snuiten op een dag genoeg. Vreemd kwaaltje.