verstoord dag-nacht ritme

Wat kan ik doen aan een verstoord dag-nachtritme?

Sara heeft iedere nacht een periode van een uurtje of 4 of 5 dat ze niet wil slapen in haar bed. Na de voeding is ze dan klaarwakker en zet ze een keel op als ik haar in bed leg. Ik word er doodmoe van, want ik slaap dan dus ook niet. Nogmaals voeden (BV), laten huilen, schone luier helpen dan niet. Op mijn arm is ze dan wel snel stil en ligt ze heerlijk rustig. Maar dan terug leggen in bed, is weer een drama.

Iemand tips??

Shalom

Een klein nachtlampje…??

Wat hier goed werkte was een oudewetse wekker op de kamer zetten. het getik maakt

rustig… sterker nog… de wekker staat er nog… en ik windt hem iedere avond weer op…

succes… :wink:

:think: Ze is nog geen maandje oud en heeft 9 maandjes bij jou gezeten het kleine ding mist je :hug:

Wat doe je met voeden 's nachts?

Ik deed geen lichten aan, niet verschonen als er geen poep was (werd Jorre te wakker van :wink: ) en alles zoveel mogelijk in het donker, niet praten en na de voeding/boer weer terug leggen.

Paar maal heen en weer, aai over de bol, speentje en als hij volhield nam ik hem bij me.

Omdat ik anders zelf op was en omdat hij gewoon bij mij wilde zijn.

Als hij dan sliep legde ik hem midden in de nacht weer terug, maar sliep hij bij mij in.

Het kan ook een sprongetje zijn die komen snel op elkaar dus kan ze last van hebben.

Succes meis met uitvogelen, lastig weer even zo’n nieuw karaktertje ontdekken :hug:

Wat Flien zegt…verder is er niets aan te doen…ze is net 18 dagen.

Dat ritme komt helemaal vanzelf dus relaxxxxx

Kan me voorstellen dat je er een beetje doorheen zit :hug: Kost ook zoveel energie! En als je dan ooknog uit je eigen nachtritme wordt gehouden dan wordt het er zeker niet beter op! Misschien kan man/ vriend ook eens helpen na de nachtvoeding???

Wat ik hier bij beide dames heb gedaan, misschien heb je er iets aan:

• Overdag de gordijnen openhouden als er geslapen wordt, duidelijk maken dat er een verschil is tussen de dag en nacht slaapjes. 'Savonds en 'snachts wel de gordijnen dicht en alles donker.
  • Altijd in bed laten slapen en niet in de box of in de wandelwagen etc.
  • Voor de “nachtslaap” een iets ander ritueel. BV door 'savonds de kleine in bad te doen, een verhaaltje voor te lezen, muziekje te gebruiken, massage te geven of iets dergelijks. Creeër je eigen avondritueel, echt, op een gegeven moment gaat ze het herkennen.
  • En tsja… ik heb hier heel veel aangehad… maar ik weet dat er voor & tegenstanders zijn: 10 minuten regel…:

-> baby altijd wakker in bedje leggen, als baby gaat huilen eerst naar baby toe om alles te checken (boertje, schone luier, geen knellende kleding, niet onder de dekentjes gekomen, niet te koud, niet te warm etc). Is alles okay? Dan aai over de bol, weltrusten en weggaan. Gaat baby alsnog huilen? dan 10 minuten laten gaan. DIT ZIJN DE LANGSTE 10 MINUTEN VAN JE LEVEN :frowning: . Maar echt, in de meeste gevallen zal de kleine na een paar minuten stoppen met huilen en in slaap vallen. Na 10 minuten nog huilen? Gewoon ernaartoe gaan, troosten, rustig je tijd nemen en ritueel herhalen. Maar in de meeste gevallen is dat niet nodig.

Zowel bij Lotte als nu bij Nikki werkte het top. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. En ja, Nikki (en ook Lotte) heeft in de eerste maand van haar leven echt wel eens bij mij op mn buik gelegen als ze niet lekker was en niet wilde gaan slapen.

Misschien een wekker naast het bedje zodat ze wat geluid heeft? (Je hebt geloof ik ook speciale knuffels en speciale muziek?) Heb het zelf niet gebruikt maar weet wel dat sommige babies er baat bij hebben.

Geen idee of je iets aan hebt, hopelijk wel!

1 Troost: het gaat voorbij! Echt waar! Het is een fase waar de meeste babies doorheen moeten. Maar echt, na een maand of 3 wordt het rustiger en zal je zien dat jullie aan elkaar gewend zijn en dat het steeds leuker gaat worden! Dan heb je een ritme te pakken en zal je merken dat het steeds een beetje beter gaat!

Teije is nu 3 weken en is soms 's nachts ook in de baan. Hier heb ik em overdag beneden liggen (dus in het licht) en 's nachts in het donker met een heel klein nachtlampje aan (maar dat is meer voor mijzelf omdat ik dan zie wat ik doe met verschonen en voeden). Laten huilen doe ik hem nooit, hij is nog maar zoooo klein en ik weet dat hij mijn aanwezigheid op dat moment gewoon nodig heeft, een ritme komt vanzelf. En ja, het is even heavy maar het ritme komt er op een gegeven moment vanzelf in!

Vervelend voor je! Idd de tip gordijnen overdag open is een goeie (al weet ik niet of dat lukt waar jij woont i.v.m. de warmte). Verder is het denk ik heel belangrijk om even heel duidelijk een vast patroon in eten en slapen aan te houden. Dus overdag proberen een beetje een vast ritme aan te houden (voor zover dat met bv lukt natuurlijk) en haar goed te laten slapen, hoe beter een kind uitgerust is hoe beter het slaapt. Probeer haar ajb niet te laten wennen aan op je arm slapen want zo kan je ook een heel verkeerd patroon ontwikkelen met de bekende huilbeeb als gevolg. Ik bedoel niet dat je haar dan moet laten huilen, doe ik ook niet hoor, dat kan ik niet.

Onze dochter is nu 3 weekjes oud en had ook een zwaar verstoord dag en nachtritme. Wij zijn nu bezig met inbakeren en ik moet zeggen: wij hebben geslapen vanacht!!!

Bij alle slaapjes tot nu toe toegepast en ze wordt er een stuk rustiger door. Ze maaide heel erg met haar handjes waardoor ze zichzelf wakker maakt. Tevens krijgen ze nog het gevoel dat ze in de baarmoeder zitten omdat ze zo lekker zijn ingepakt.