verschrikkelijk

@bianca&? wrote:

@fiep klophout wrote:
@bianca&? wrote:
dit moet niet kunnen de politie agent zag er nog heel goed in staat uit om wat te doen


dat is natuurlijk een beetje raar om te concluderen aan de hand van zo’n filmpje…zoals ik het begrijp is die agent betrokken geweest bij die botsing toch? Dan kan ik me voorstellen dat ie daar helemaal in shock staat (dat mag ik hopen… :silenced: ).




daar staat bij



en als hij dat niet was had hij naar de omstanders kunnen gaan en kunnen vertellen wat ze precies moesten doen.




hmmm, maar in shock kan zelfs dat soms niet mogelijk zijn… :think:

Ik geloof dat ik die groep die daar vrolijk staat te keuvelen over of er nou wel iemand in die auto zit of niet, een stuk shockender vind, dan die agent die net bij het ongeluk betrokken is geweest en -nogmaals naar ik mag hopen- het allemaal niet op een rijtje heeft op dat moment.

“Zal ik gaan…misschien gaat een ander wel…is het aan mij of aan een ander om erin te springen…?”



Als het een iets andere situatie geweest was, en de man had naar 1 specifiek persoon geroepen, dan is het voor die persoon moeilijker om die verantwoordelijkheid niet te nemen, dan wanneer een hele groep er staat. Raar, maar waar. Het is een vorm van schaap-mentaliteit. Als een ander niet gaat, is het misschien niet mogelijk/nodig/geoorloofd etc etc.



Een paar jaar terug verdronk een jongen in een vijver terwijl er 2 “Volunteer Police” agenten stonden. Vrijwilligers die vrij weinig tot geen verantwoordingen hebben naar het publiek, behalve de weg wijzen of iemand aanspreken op gedrag. Die twee waren behoorlijk overstuur en werden toch van alle kanten aan gevallen. Maar ze mochten niet. Die regels zijn er nou eenmaal, terecht of onterecht. En het kl0te is dat als die agent of die vrijwilligers WEL de regels hadden verbroken, dat ze dan gestraft kunnen worden vanwegen het breken van protocol.

Het is een grens die ze nou eenmaal niet mogen overschrijden.

@fiep klophout wrote:

@bianca&? wrote:
dit moet niet kunnen de politie agent zag er nog heel goed in staat uit om wat te doen


dat is natuurlijk een beetje raar om te concluderen aan de hand van zo’n filmpje…zoals ik het begrijp is die agent betrokken geweest bij die botsing toch? Dan kan ik me voorstellen dat ie daar helemaal in shock staat (dat mag ik hopen… :silenced: ).




Iedereen heeft het nu over die agent dat die niks deed, maar dat die niks deed kan ik wel begrijpen. Idd omdat hij waarschijnlijk in shock was. Maar die mensen die erbij stonden en de cameraman :wall: :evil:

@Mama wrote:

@fiep klophout wrote:
@bianca&? wrote:
dit moet niet kunnen de politie agent zag er nog heel goed in staat uit om wat te doen


dat is natuurlijk een beetje raar om te concluderen aan de hand van zo’n filmpje…zoals ik het begrijp is die agent betrokken geweest bij die botsing toch? Dan kan ik me voorstellen dat ie daar helemaal in shock staat (dat mag ik hopen… :silenced: ).




Iedereen heeft het nu over die agent dat die niks deed, maar dat die niks deed kan ik wel begrijpen. Idd omdat hij waarschijnlijk in shock was. Maar die mensen die erbij stonden en de cameraman :wall: :evil:




ik las ook ergens de verklaring dat juist omdat die agent daar stond, niks te doen, het voor omstanders een extra drempel is om in te grijpen. Want er staat een agent, dat is degene waar je van verwacht dat ie in grijpt, en als die niks doet, tja, dan zal daar allicht een reden voor zijn. en wie ben jij dan om wél in te gaan grijpen?

Ik vind het nog steeds shocking hoor, maar ik vind dit wel plausibel klinken eigenlijk, dat het zo werkt…

Ik heb het filmpje afgezet, kon er niet naar kijken :cry:



Joepie: hulde voor jouw man! Echt super!

Ik krijg het filmpje niet draaiende (misschien maar goed ook).

Heb wel de tekst eronder gelezen, en die van Nef.



Dat het wegens protocollen niet toegestaan zou zijn om zonder versterking te water te gaan… ppfff, heftig!

Vraag me ook af waar dat op gebaseerd is.



Dat zo’n agent niets doet omdat hij in shock is daar kan ik inkomen. De omstanders heb ik dus net gezien.



Maar Nef haar verhaal, een jongen die verdrinkt terwijl 2 vrijwillige agenten erbij staan ‘maar niks mogen doen’…?!

Dan zou ik even mijn ‘vrijwillige functie’ neerleggen en als burger te water gaan.





Vind het echt te stom voor woorden.

De man van Joepie doet het ook ( :clap: ), en dan zouden agenten moeten wachten?

Je hebt dan ook helemaal geen tijd te verliezen enzo… :roll:

Mag je mensen ook niet meer reanimeren en beademen zonder dat er begeleiding bij is…? :think:

het was deze week op netwerk

de politieagent in kwestie schijnt er naar aan toe te zijn pscychisch, snapt er zelf ook niks van…heeft het heel moeilijk hiermee



een woordvoerder van de politie was ook verbijstert over het filmpje, zowel over het niet handelen van de agent als het gemoedelijke gepraat en gefilm van de omstanders



een psycholoog kwam met theorieen over groepsgedrag etc…,hoe als 1 persoon niks doet, demensen eromheen dan in een soort van impasse gaan, met de achterliggende gedachte , niemand doet iets dus er is waarschijnlijk niet zoveel aan de hand



men zegt wel keer op keer, zit er eigenlijk iemand in…waarop dan geantwoord wordt, ja dat moet wel want er is niemand uitgekomen, maar krabt zich nog eens achter de oren…want tenslotte doet niemand inclusief een aanwezige autoriteit , iets



stel je voor je staat er bij…een agent van politie kijkt toe…omstanders staan rustig te filmen en te praten…

wat zou je conclusie zijn?

o er is zeker niet zo veel aan de hand

of

jeetje ik moet nu in de koude modderige sloot springen

Heb het filmpje via You-tube alsnog even gekeken.



Heel erg naar…



Kristalkindje, wat jij zegt, daar zit wel iets in.

Maar toch vind ik het frapant.



Het zegt mijn inziens ook wel iets over de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander anno 2009.

@Joepie! wrote:

.



De agenten die later ter plaatse kwamen wisten misschien wel helemaal niet dat er iemand in de auto zat, dat wisten de omstanders ook niet allemaal.

.




het lijkt mij dan wel de taak van die agenten om dat zo snel mogelijk uit te zoeken!

elke seconde telt toch als iemand in het water ligt?

Ik vind het echt wel schokkend. Dat een politieman die net bij een zware aanrijding betrokken is geweest niet kan helpen daar kan ik nog bij inkomen maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar bij staat als omstander (en het op je dooie gemakkie gaat staan filmen) en niets doet.



Wij waren een paar jaar terug op weg van rotterdam naar arnhem toen er onderweg een ouder echtpaar van de snelweg afschoot en te water raakte (in de linge). Voor ons stopte 2 auto’s en wij stopten zelf ook. Ik ben 112 gaan bellen en mijn vriend is samen met twee andere mannen die mensen uit de auto gaan halen. Hun auto werd aan ons busje gebonden zodat hij niet verder kon wegdrijven en die mevrouw heeft tot de hulpverleners er waren bij ons in de bus zitten bijkomen met een jas en wat water.



Nou moet ik wel zeggen dat die auto niet op de kop lag maar dan nog… iedereen die daar was schoot te hulp en bleven niet stom staan kijken.



Ik vind het dus echt raar dat niemand direct dat ondiepe slootje is ingesprongen.