Ik had zonet met iemand een discussie, wat beter zou zijn psz of kdv.
Kindje heeft namelijk de mogelijkheid om tot zn 2e verjaardag thuis te zijn en dan wordt de overstap gemaakt naar kdv of psz.
Mij werd gevraagd naar de voor en nadelen van elk, ik wist geen antwoord.
Jullie??? :mrgreen:
peuterspeelzaal tegenwoordig voorschool is meestal zo dat het bij de bassisschool is waar je kinderen heen gaan.
het voordeel daarvan is dat ze alvast kindjes uit de buurt leren kennen ,die straks in groep 1 ook weer bij elkaar komen.
Maar dat heb je toch ook bij het kdv :mrgreen:
Lianne zit namelijk op het kdv, ik vind als voordeel dat ze van kleins af aan met die kindjes optrekt en dus al klein sopciaal wordt groot gebracht.
Nadeel van de keus die wordt gemaakt voor dit kindje is dat hij pas vanaf 2 jaar sociaal met kindjes leert omgaan
onze oudste is tot zijn 2e naar het kdv geweest omdat ik toen nog werkte en toen ik stopte is hij naar de psz gegaan.
Van de kindjes van het kdv zien we niemand meer, die zitten dus niet op dezelfde school… van de psz zit hij bij 3 nog steeds in de klas.
De middelste is vanaf 2,5 naar de psz gegaan en heeft 4 kindjes van toen in zijn klas zitten nu in groep 1.
Is mijn middelste minder sociaal dan mijn oudste die naar het kdv ging? Nee absoluut niet. Het zijn allebei hele makkelijke en open jongens naar andere kinderen (en volwassenen) toe.
Echt ik denk niet dat een kind dat ‘pas’ met 2 naar kdv of psz gaat minder sociaal is als een kind dat al vanaf 12 week gaat. Qua sociale vaardigheden heeft mijn oudste zeer zeker geleerd in die 2 jaar psz als op het kdv. Juist omdat ze vanaf 2 veel meer snappen van die interactie etc en ook dingen kunnen leren/oppikken.
Maar ook kinderen die nooit naar kdv of psz gaan zijn heus niet sociaal gestoord als ze met 4 jaar naar groep 1 gaan hoor
oh ja, ik was dus thuisblijfmoeder vanaf dat de 2e geboren werd… maar dat betekent niet dat ik 24 uur per dag in mijn huis zit en nooit iemand anders zie en dat mijn kind dus nooit iemand anders ziet
@ marije: het zal denk ik ook per kindje verschillen.
Maar je formuleert het wel erg mooi :thumbup:
Psz is natuurlijk qua tijden heel anders dan het kdv. Als je bijvoorbeeld 2 hele dagen werkt, dan is psz al geen optie op die dagen.
Verder is bij de psz sowieso van 2-4 jaar en bij kdv is dat alleen zo als het een horizontale groep betreft, anders zitten er ook baby’s bij. Of je dat een voor- of nadeel vindt is persoonlijk
En doordat psz maar 2 uurtjes 's ochtends of 2 uurtjes 's middags is, is er ook veel tijd om leuke activiteiten te doen. Op een kdv moet er vanalles gedaan worden tussendoor, dan weer aan tafel, dan weer naar bed. Op een psz heb je dat minder, denk ik.
Weet het ook niet precies, heb alleen ervaring met een kdv (2 jaar stage), maar dit is wat ik denk
Ik denk dat het ook met de achtergrond van KDV of PSZ te maken heeft. KDV is een officiele opvanginstantie. De leidsters hebben allemaal als het goed is een officieel erkend diploma of lerende daarvoor. Bovendien krijg je opvangtoeslag als je kind naar een KDV gaat. Bij PSZ (hier tenminste) werken alleen vrijwilligers, die wel enige pedagogische achtergrond hebben, maar niet noodzakelijkerwijs officieel geschoold. Er is ook geen kinderopvangtoeslag mogelijk.
@kico wrote:
Ik denk dat het ook met de achtergrond van KDV of PSZ te maken heeft. KDV is een officiele opvanginstantie. De leidsters hebben allemaal als het goed is een officieel erkend diploma of lerende daarvoor. Bovendien krijg je opvangtoeslag als je kind naar een KDV gaat. Bij PSZ (hier tenminste) werken alleen vrijwilligers, die wel enige pedagogische achtergrond hebben, maar niet noodzakelijkerwijs officieel geschoold. Er is ook geen kinderopvangtoeslag mogelijk.
Hier zijn wel alle leidsters en ass.leidsters officieel geschoold.
Dus dat is zeker verschillend per psz dan.
R. gaat naar de psz. En is daarvoor nooit naar een kdv geweest omdat ik altijd thuis ben.
Op de psz zijn bij ons de leidsters geschoold en er zijn ook stagaires. Psz is meer voorbereiding voor het basisonderwijs. Kdv vind ik echt meer opvang gericht.
R. zit in een hele andere wijk op de psz als waar die straks naar school gaat. Dus geen van deze klasgenootjes zullen we zien op de basisschool.
kinderdagverblijf doet vrijwel hetzelfde als een peuterspeelzaal voor mijn gevoel ( bij een horizontale groep dan ) Elise kleurt, leert woordjes, telt in ene ( en niet door ons :shock: ) komt met woorden thuis die ik haar niet geleerd heb, danst en springt vooruit! Voordeel is dat het bij 2 werkende ouders vergoed word, terwijl een PSZ dat niet doet en ander voordeel voor ons is dat het de hele dag is.
Verticale groep is wel heel anders omdat er daar ook baby’s tussen zitten trouwens. Ligt misschien ook wel aan je kinderdagverblijf of peuterspeelzaal hoor.
@kico wrote:
Volgens mij is het verplicht dat er tenminste 1 iemand wel pedagogisch medewerkster is hoor :think: anders mag het volgens mij geen peuterspeelzaal heten…
De voordelen van het kdv is dat het voor ouders die werken een super uitkomst is.
en de psz is maar 2,5 uur per dagdeel.
Op de kdv slapen kindjes en op de psz niet.
Op de kdv zitten vaak kindjes die idd niet op de zelfde school komen als jou kind.
En bij de psz wel,daar stroomt je kindje door naar groep 1 en komt vaak in de klas met oude peutergenoten hihi.
Ik vind het soms wel zielig voor kindjes dat ze hele dagen naar de kdv moeten en soms daarna ook nog dat ze de na opvang voor peuters in moeten omdat beidde ouders zo nodig willen werken,die kindjes zien hun ouders vaak maar heel even als ze thuis zijn,dan is het eten en slapen,dat is wel sneu.
Maar goed dat is mijn mening hoor,
kijk hebben ouders een bedrijf begrijp ik volkomen dat het nodig is om een kindje bij de kdv te brengen.
Ik vind het heerlijk dat mijn kindje op de psz zit,na 2,5 uur spelen is hij al superblij dat hij me weer ziet
(Hier trouwens op de psz wel allemaal een diploma behaald anders mogen ze er niet werken.)
Maar ik ben thuisblijfmoeder en ga binnenkort als gastouder aan de slag Dan krijg ik 2 andere kindjes erbij naast mijn eigen zoon,zo leren ze ook lekker samenspelen.
@biancamv2boys wrote:
Ik vind het soms wel zielig voor kindjes dat ze hele dagen naar de kdv moeten en soms daarna ook nog dat ze de na opvang voor peuters in moeten omdat beidde ouders zo nodig willen werken,die kindjes zien hun ouders vaak maar heel even als ze thuis zijn,dan is het eten en slapen,dat is wel sneu.
kijk hebben ouders een bedrijf begrijp ik volkomen dat het nodig is om een kindje bij de kdv te brengen.
Ik vind het heerlijk dat mijn kindje op de psz zit,na 2,5 uur spelen is hij al superblij dat hij me weer ziet
(Hier trouwens op de psz wel allemaal een diploma behaald anders mogen ze er niet werken.)
Maar ik ben thuisblijfmoeder en ga binnenkort als gastouder aan de slag Dan krijg ik 2 andere kindjes erbij naast mijn eigen zoon,zo leren ze ook lekker samenspelen.
Misschien willen ze niet werken maar moeten ze omdat ze anders weinig inkomen hebben voor hun vaste lasten en hebben ze een probleem!
Thuisblijfmoeders krijgen toch niet zo gauw uitkering uitgekeerd of wel? Ik ben benieuwd want ik wil de komende 2 jaar niet gaan werken om voor mn dochter te zijn en daarna halve dag naar kdv gaat. maar op 1 salaris komen we echt niet rond en moet ik sowieso inkomen hebben…
@Mariiyelle wrote:
@biancamv2boys wrote:
Misschien willen ze niet werken maar moeten ze omdat ze anders weinig inkomen hebben voor hun vaste lasten en hebben ze een probleem!
Thuisblijfmoeders krijgen toch niet zo gauw uitkering uitgekeerd of wel? Ik ben benieuwd want ik wil de komende 2 jaar niet gaan werken om voor mn dochter te zijn en daarna halve dag naar kdv gaat. maar op 1 salaris komen we echt niet rond en moet ik sowieso inkomen hebben…
Hier stoot je mij persoonlijk mee voor de kop, ik zal brood op de plank moeten hebben. Dus dan heb je weinig keus in mijn ogen.
Maargoed daar is een heel ander topic voor dus weer on topic :thumbup:
Tot nu toe zie ik weinig verschil tussen kdv en psz :mrgreen:
@pooh wrote:
@Mariiyelle wrote:@biancamv2boys wrote:
Hier stoot je mij persoonlijk mee voor de kop, ik zal brood op de plank moeten hebben. Dus dan heb je weinig keus in mijn ogen.
Ik doel niet op de kindjes die alleen naar de kdv gaan hoor,maar op de kindjes die dan na de kdv ook nog de opvang daarna moeten omdat beidde ouders dan tot een uurtje of 9 a 10 savonds werken.
Gastouders zijn wel wat makkelijker denk ik dan,die krijgen niet meer dan 4 kindjes,en hebben genoeg aandacht voor de kindjes hihi.
Vind dat op de kdv iets minder omdat ze daar rond de 12 kindjes hebben,althans dat was op mijn oudste zijn kdv zo.
Nee thuisblijfmoeders krijgen geen uitkering,
gastouders werken thuis dus ik verdien dan gewoon door thuis te blijven en voor de kindjes te zorgen en leuke dingen met ze te doen,en rond half 5 a 5 uur worden de kindjes weer opgehaald als ouders klaar zijn met werken.
Dus gastouders doen gewoon thuis hun werk hihi,vandaar dat ik thuisblijfmoeder ben;)
@biancamv2boys wrote:
@pooh wrote:@Mariiyelle wrote:@biancamv2boys wrote:
Ik doel niet op de kindjes die alleen naar de kdv gaan hoor,maar op de kindjes die dan na de kdv ook nog de opvang daarna moeten omdat beidde ouders dan tot een uurtje of 9 a 10 savonds werken.
Gastouders zijn wel wat makkelijker denk ik dan,die krijgen niet meer dan 4 kindjes,en hebben genoeg aandacht voor de kindjes hihi.
Vind dat op de kdv iets minder omdat ze daar rond de 12 kindjes hebben,althans dat was op mijn oudste zijn kdv zo.
Nee thuisblijfmoeders krijgen geen uitkering,
gastouders werken thuis dus ik verdien dan gewoon door thuis te blijven en voor de kindjes te zorgen en leuke dingen met ze te doen,en rond half 5 a 5 uur worden de kindjes weer opgehaald als ouders klaar zijn met werken.
Dus gastouders doen gewoon thuis hun werk hihi,vandaar dat ik thuisblijfmoeder ben;)
Ik ken geen enkele ouders die beide tot 10 uur s’avonds werken :? Lijk me stug ook! Van s’morgens tot s’avonds maargoed. Dat doet niet terzake.