Verschil PSZ en gastoudergezin?

Ik vraag me af wat het precieze verschil is voor een peuter tussen een PSZ en verblijf bij een gastouder waar ook meerdere kindjes komen? Dit aangezien ik overweeg om mijn zoontje naar het PSZ te brengen, maar eigenlijk ook twijfel of dat niet wat veel wordt i.v.m. de huidige opvang. Nu is het zo dat hij 1,5 dag bij een gastgezin is (met meer kindjes) en we 2 dagen opvang aan huis hebben (dan is ie het enige kindje dus (nog even :mrgreen: ).

Ik vind het heel erg veel voor zo’n kleintje, zou het als ik jou was gewoon laten.

Het ligt een beetje aan de psz die je kiest, mijn kinderen gingen naar een vrije psz en daar is de sfeer heel huiselijk. Eigenlijk zag je idd niet veel verschil met toen ik gastouder was en op die wijze werkte. Maar een voorschool zoals veel psz nu zijn werkt wel veel schoolser. Voordeel voor je kndje is dat ze wennen aan het functioneren in een groep (go heeft meestal toch 4 of 5 kindjes, geen 15). Aan de andere kant leren ze dat in de kleuterklas snel genoeg, dus ik zou het niet de moeite waard vinden. Je kindje is iig wel gewend om van huis te zijn en met andere kindjes te spelen, wat de overgang voor hem al makkelijker maakt straks.

ligt beetje aan of jou kindje graag met andere kinderen speelt,voorschool heeft wel meerwaarde omdat kinderen leren in grotere groep mee te draaien.ook leren ze hun toekomstige bassischool op deze manier vast kennen.daarbij de schoolse dingen als ik kring zitten en naar elkaar luisteren,in grote groep veel moeilijker als bij de vertrouwde gastouder.

ben zelf gastouder en kindjes zijn zo thuis bij mij zeker de kindjes die vanaf baby af aan komen.dat het bewust wennen aan andere leidsters en kinderen zeker wel meerwaarde heeft.zou wel proberen of hij dan in dagdelen kan gaan als hij al bij opvang is,zodat hij niet nog meer zonder papa of mama is.

Dit heb ik in een ander topic ‘hier in de buurt’ net gepost, is ook voor jou wel van toepassing denk. Wel ben ik het met Lune eens dat je zoontje al best wel veel van huis is, misschien genoeg inderdaad???



Bij ons loopt de peuterspeelzaal niet toppie, vooral wbt het educatieve.

Daarin wordt tegenwoordig de lat best wel hoog gelegd, merk ik. Ik ben voorzitter van de ouderraad en ga straks invalleidster worden, wie weet later vaste leidster. We zullen zien.

De bedoeling is dat ze worden voorbereid op het basisonderwijs. Dat ze bijv. leren knippen, plakken, prikken, kleien, puzzelen, kleuren herkennen, wat vormen, veel zingen en boekjes voorlezen. En daarbij zijn de sociale vaardigheden natuurlijk belangrijk en er komt nog eens bij dat ze meestal kindjes leren kennen, waarmee ze straks in groep 1 terecht komen. Dat geeft toch een bepaalde veiligheid, herkenning… Ze leren al een beetje een schemaatje te hebben tijdens ‘schooltijd’; in de kring, leren luisteren naar de juf e.d.

Ik denk dat het wel nuttig is en toch anders is dan een gastouder of kinderdagverblijf…



Aan mijn dochter merkte ik dat het haar steun gaf dat ze in groep 1 kindjes kende van de peuterspeelzaal.



Succes met je keuze!

ik denk dat het er ook vanaf hangt wat voor een gastouder dat je hebt

en hoe ze de opvang doet



ikzelf ben ook gastouder maar ik ben vve gastouder

dus ik doe eigenlijk ongeveer hetzelfde als op de peuterspeelzaal, ik ben ook met dagritmekaarten thema’s en de voor en vroegschoolse educatie bezig.

het verschil alleen met mij en een psz blijft dat het hier in een groep van 6 kinderen is en op de psz het dubbele



succes met je keuze

Peuterspeelzaal is een soort voorschoolse gelegenheid en meestal 2 dagdelen per week, hiervoor moet je dan betalen en kan je geen belastingtoeslag voor krijgen.



Een gastouder is opvang voor als je moet werken en vergelijkbaar met een kinderdagverblijf, maar dan in een huiselijke omgeving.

Onze dochter gaat ook twee dagen naar een gastouder (woensdag & donderdag).



Maar sinds kort gaat ze ook naar de PSZ op dinsdagochtend. 1x p/week.



Onze gastouder is volgens mij niet zo creatief dat ze met M. gaat zitten knutselen.

En tijdens schooltijden is Marith enige kindje.

Vanaf februari komt er een ander gastkindje, een baby van 3 maanden.

Dus bij de gastouder is ze een groot deel van de dag alleen.



Maar ook als er meerdere kids zouden zijn, dan nog zou ik Marith naar de PSZ laten gaan. Ze was er aan toe… en dan leert ze ook eens op haar beurt wachten en dan gaat ze ook merken dat ze niet altijd haar zin krijgt. Dat vind ze thuis nogal eens erg moeilijk.

Ligt ook helemaal aan je kind. Mijn kinderen gaan naar een gastouder en met haar derde jaar ging onze oudste ook naar de psz. Bij haar was het eigenlijk wat te laat. Ze vond de grote groep best intimiderend en moest enorm wennen aan de kinderen. Bij de gastouder groeide ze op met de meeste kinderen. Zij waren er vanaf baby al bij dus die kende ze goed. Deze kinderen niet. Ze vond het moeilijk om contact te zoeken.



Mijn jongste van net 2 gaat binnenkort naar de psz. We willen dit bij haar voorkomen al is ze een heel ander kind. Zij staat wat vrijer in het leven dan mijn oudste.