Verschil Pregnyl en Progestan na IVF?

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden, dus leg ik 'm aan jullie voor :slight_smile:

Binnenkort heb ik mijn eerste IVF poging. Nu heb ik van mijn arts Pregnyl injecties voorgeschreven gekregen na de (eventuele) terugplaatsing. Maar nu lees ik dat veel meiden Progestan bolletjes (?) krijgen en geen Pregnyl. Weet iemand het verschil? Werkt het ƃĀ©ĆƒĀ©n beter dan het andere? Er is overigens nog geen aanleiding gevonden waarom wij niet zwanger kunnen raken, dus de Pregnyl heeft geen bijzondere medische reden.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

(een onzekere) Engel

hi Engel,

Even uit mijn hoofd. Het boekje van het ziekenhuis waar het in staat ligt thuis. Voor zover ik weet zijn progestan-bolletjes voor als je liever niet wil spuiten. Je moet ze een aantal keer per dag vaginaal inbrengen en dan even liggen zodat het kan inwerken. Maar dat is natuurlijk niet altijd even handig, bijvoorbeeld als je op je werk zit :? . Of de een beter zou werken dan de ander weet ik niet. Maar er zijn vast dames hier die dat wel weten!

groet maya

Ondertussen lig ik met mijn laptop op de bank, want ben naar huis gegaan met heftige ongi-krampen :twisted: . maar nu kan ik wel even het boekje erbij pakken. Dit staat er:

ā€˜Waarom twee verschillende manieren om de innesteling te bevorderen? Beide hormonen hebben hun voor- en nadelen.

>Progesteron (Progestan) heeft het voordeel dat geen injecties meer nodig zijn. Het nadeel is dat het zo vaak moet worden gebruikt (drie keer per dag twee tabletten) en dat het moeheid en slaperigheid kan veroorzaken.

>hCG (Pregnyl) heeft het voordeel dat maar vier injecties nodig zijn (progesteron moet meer dan vijftig keer worden ingebracht). het nadeel is dat het niet kan worden gegeven bij (dreigende) overstimulatie.

Wanneer we denken dat er een verhoogde kans is op overstimulatie zullen we altijd kiezen voor progesteron. In andere gevallen maakt het in principe niets uit welke medicijnen worden genomen.ā€™

zo, hoop dat je hier iets aan hebt. En er zijn vast dames hier die ervaring hebben met een van de twee.

doei! maya

Ik heb beide gehad. Bij alle IUIā€™s en de laatste ICSI moest ik drie keer na de eisprong 1500 eenheden Pregnyl spuiten. In ons ziekenhuis gebruiken ze standaard Pregnyl. Over het algemeen ben je al bekend met het spuiten van hormonen en dan stelt een extra injectie niet zoveel voor. Het nadeel van Pregnyl is dat je vals positief kunt testen, dus daar moet je wel om denken. Verder heeft het natuurlijk typische zwangerschapskwaaltjes als bijwerking, omdat het pure HCG is.

Bij de IVF in maart moest ik Progestan gebruiken, omdat ik toen overstimulatie had. En Pregnyl versterkt dat juist, dus daarom toen de Progestan. Progestan heeft ook zwangerschapskwaaltjes als bijwerking, maar het kan ook nog eens je ongi uitstellen. Dan denk je dat je misschien zwanger bent, omdat je overtijd bent, maar dan is de Progestan de oorzaakā€¦

Als ik mag kiezen, heb ik 1000x liever de Pregnyl. Ik vond de Progestan echt vreeeselijk. Drie maal daags van die bolletjes inbrengen, jek! En dat was het ergste dan nog niet, maar je krijgt er vreselijke ranzige afscheiding van! De buitenkant van die bolletjes lost niet op in je lichaam, dus die komt weer naar buiten. Dus dan heb je van die vieze dikke witte drab in je ondergoed (sorryā€¦) :sick: Plus dat ik de Pregnyl gewend was, dus ik wist hoe mijn lichaam daar op reageerde. Qua werking maakt het in principe niks uit, dus veel verschil is er eigenlijk verder niet. Maar wat mij betreft dus liever de Pregnyl!

Succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Dank jullie wel voor de info!

Ik krijg ook de Pregnyl en ik geloof dat ik daar blij mee moe zijn zo te lezen. Er zijn kennelijk geen echt functionele onderscheidende eigenschappen; alleen maar paraktische :sick:

En prikken ben ik inderdaad wel gewend, na zo veel weken spuiten zijn een paar extra spuiten geen probleem :smiley:

Groet Engel

@Jippie wrote:

Ik heb beide gehad. Bij alle IUIā€™s en de laatste ICSI moest ik drie keer na de eisprong 1500 eenheden Pregnyl spuiten. In ons ziekenhuis gebruiken ze standaard Pregnyl. Over het algemeen ben je al bekend met het spuiten van hormonen en dan stelt een extra injectie niet zoveel voor. Het nadeel van Pregnyl is dat je vals positief kunt testen, dus daar moet je wel om denken. Verder heeft het natuurlijk typische zwangerschapskwaaltjes als bijwerking, omdat het pure HCG is.

Bij de IVF in maart moest ik Progestan gebruiken, omdat ik toen overstimulatie had. En Pregnyl versterkt dat juist, dus daarom toen de Progestan. Progestan heeft ook zwangerschapskwaaltjes als bijwerking, maar het kan ook nog eens je ongi uitstellen. Dan denk je dat je misschien zwanger bent, omdat je overtijd bent, maar dan is de Progestan de oorzaakā€¦

Als ik mag kiezen, heb ik 1000x liever de Pregnyl. Ik vond de Progestan echt vreeeselijk. Drie maal daags van die bolletjes inbrengen, jek! En dat was het ergste dan nog niet, maar je krijgt er vreselijke ranzige afscheiding van! De buitenkant van die bolletjes lost niet op in je lichaam, dus die komt weer naar buiten. Dus dan heb je van die vieze dikke witte drab in je ondergoed (sorryā€¦) :sick: Plus dat ik de Pregnyl gewend was, dus ik wist hoe mijn lichaam daar op reageerde. Qua werking maakt het in principe niks uit, dus veel verschil is er eigenlijk verder niet. Maar wat mij betreft dus liever de Pregnyl!

Succes met alles!

Groetjes,

Jippie

Hallo

Mag ik vragen hoe en wanneer je pregnyl moet gebruikenā€¦ik wil het ook gaan gebruikenā€¦om zwanger te wordenā€¦maar weet alleen nie hoe ik het moet gerbuiikenā€¦dus welke dagen ik moe spuitenā€¦heb gehoord dat je 6 dagen lang van je mestruatie moe spuiten en de 2 dagen daarna gemeenschap moet hebbenā€¦en hoeveel moe je spuitenā€¦

klopt da?

Hormonen worden alleen voorgeschreven door een gynaecoloog en je staat onder controle, zodat de Pregnyl precies getimed kan worden met je komende eisprong. Je kunt dus niet zelf gaan dokteren, en het is zeker niet een middel wat gebruikt wordt om eventjes ā€œsnel & gemakkelijkerā€ zwanger te worden. Je berichtje komt een beetje over alsof je het op internet gaat bestellen en er zelf mee aan de slag wilt. :eh:

bij ons in het boekje en wat de arts zei is dat:

als je veel follikels hebt, krijg je standaard de bolletjesā€¦

omdat je dan meer kans hebt op overstimulatieā€¦

Dat klopt inderdaad. Als je veel follikels hebt, kan Pregnyl overstimulatie uitlokken, dus dan krijg je de progesteronbolletjes. Alleen heeft ons ziekenhuis de bolletjes nu als standaard ingevoerd. Ook als je weinig follikels hebt, moet je Utrogestan gebruiken.

mlloeska, zelfs met de progestanbolletjes heb je na de punctie nog kans op overstimulatie. Veel dames vergeten nl dat als je inderdaad zwanger bent je zo je ā€˜eigenā€™ overstimulatie op gang helpt. Overigens in mijn ogen wel de beste reden om het alsnog te krijgenā€¦ :wink: al blijven de risicoā€™s natuurlijk hetzelfde en niet om te onderschatten!!

rhi, weet ik, want vorige terugplaatsing heb ik veel controle echoā€™s gehad omdat ik een overstimulatie had, ondanks de bolletjesā€¦

maja 25 follikels had ik toen heā€¦

dus de arts had het wel iets verwacht zei zeā€¦

Goeie arts :wink: goeie oogst ook natuurlijk maar ietsje minder is ook prima :thumbup:

Ik heb er ook eens iets van 32 gehad, toen de punctie maar afgeblazen :o