Verschil kdv/psz?

Ik hoorde laatst in het voorbij gaan iemand zeggen dat ze haar kindje naast de 2 dagen kdv ook een ochtend naar de psz ging doen. Ik kende haar verder niet en heb haar ook niet naar de reden gevraagd, maar denken jullie dat de psz nog een soort van toegevoegde waarde heeft naast het kdv?

velen doen dit, omdat het kind het erg leuk vind om met andere kinderen te spelen

(kan natuurlijk ook zijn dat de moeder het prettig vind een ochtend voor haar zelf te hebben)

reden is ook wel, zodat ze kinderen leren kennen waar ze straks mee in de klas komen

met kinderen spelen doen ze op een kdv ook :mrgreen: :wink:

veel mensen zien een psz als ‘voorschool’ of peuterschool.

ik moet zeggen; ik zie het verschil ook niet als je kind op een goed kdv zit waar ie veel wordt uitgedaagd om te leren.

Tyg blijft lekker tot zijn 4e jaar op het kdv.

Ik zie in deze ook de toegevoegde waarde niet, op het kdv hebben ze in principe dezelfde activiteiten als op de peuterspeelzaal.

Het is in deze waarschijnlijk het geval dat moeders óf een ochtendje vrij wil óf dat het kindje daar met toekomstige klasgenootjes zit.

Het ligt er helemaal aan op wat voor kdv je kind zit vind ik. Als in de groep van je kindje weinig leeftijdsgenootjes zitten dan kan de psz een toegevoegde waarde hebben in dat opzicht. bij ons in de dorpen in de omgeving is dat bijna altijd zo. Op het psz zijn max. 16 kindjes tussen 2-4 en op het kdv zijn kleine groepjes van max. 6 kindjes tussen 1-4. Er zijn te weinig kindjes om de leeftijden te mixen. Alleen de babygroepen zijn vaak apart. De situatie kinderdagverblijf proberen ze zoveel mogelijk een huiselijke situatie na te bootsen waar natuurlijk ook veel ruimte is om te leren en waar de kinderen uitgedaagd worden. Dit gebeurt immers thuis (meestal) ook.

Op de psz worden de kinderen in een meer schoolse omgeving uitgedaagd, leren ze wat sneller op de beurt wachten in een kringetje zitten in een g rotere groep zitten etc etc.

Ik zie zelf dan wel echt de meerwaarde in van een psz t.o.v. een kdv. Als je twijfelt ga dan eens kijken op de psz, vraag wat info aan dan kun je zelf de beste beslissing nemen.

natas

Ik zie de toegevoegde waarde niet… Waarom hem ook nog eens naar de psz brengen als hij al naar een kdv gaat?? Ik vind dat ik al genoeg van huis ben (werk 3 dagen per week) en wil liefst dan lekker thuis zijn met de kids

Merijn zit op het kdv in een groep van 12 kindjes in de leeftijd van 2-4 jaar, hij heeft dus genoeg kindjes om mee te spelen.

Hij gymt, knutselt,puzzelt, speelt buiten etc etc… Bij ons zijn de baby en peutergroepen dus gescheiden en juist bij de peuters doen ze al veel dingen die ze ook op de kleuterschool zouden doen.

Dus nee, ik zie het niet

Een peuterspeelzaal heeft een heel andere functie dan een kinderdagverblijf! Dat is fundamenteel anders.

Kinderdagverblijf heeft als eerste functie het bieden van kinderopvang, maar zal zich in bijna alle gevallen richten op een goed pedagogisch klimaat waar ruimte is voor ontwikkeling.

Een peuterspeelzaal heeft een nog bredere functie; het gaat niet om het opvangen van kinderen, maar om het voorbereiden op de basisschool, het ondersteunen bij opvoeding en het signaleren van taal- en ontwikkelingsachterstanden.

Waar een kinderdagverblijf in eerste instantie bedoeld is voor opvang tijdens werk of studie van ouders, in een peuterspeelzaal primair bedoeld om een speelplek te zijn, waar ouders elkaar ontmoeten en waar problemen rond ontwikkeling en taal vroegtijdig gesignaleerd worden.

Het is dus wezenlijk anders.

Natuurlijk wordt er in beide omgevingen gespeeld, geknutseld etc. en in beide omgevingen is een bepaalde structuur en dagritme zichtbaar, maar de functie zijn eigenlijk niet te vergelijken.

Een peuterspeelzaal heeft een nog bredere functie; het gaat niet om het opvangen van kinderen, maar om het voorbereiden op de basisschool, het ondersteunen bij opvoeding en het signaleren van taal- en ontwikkelingsachterstanden.

sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens
op een peuterspeelzaal zijn soms 15-20 kinderen waar ze echt niet mee 1 op 1 gaan zitten en uitvoerig observeren!
op ons kinderdagverblijf, observeren we 4x per jaar op alle ontwikkelingsvlakken, hier schrijven we weer een rapport van en dit bespreken we met de ouders!

ik ben het helemaal met simba eens!

bij ons op het kdv hebben ze zelfs een oud-leerkracht als medewerker.

ze worden sowiezo erg uitgedaagd om schoolse activiteiten te doen

en er staan op de groep van tyg 4 groepsleidsters die observaties doen en de ontwikkeling met ons bespreken. ik ben zeer tevreden met de visie die ze hanteren (reggio emilia).

het enige (echt het enige!) voordeel dat ik nog kan bedenken:

we denken er over om tyg naar een jenaplanschool te doen.

de psz die daarbij is aangesloten werkt volgens de zelfde visie en hanteert dezelfde methode.

dat zou een meerwaarde kunnen zijn (als tyg niet naar zo’n onwijs gaaf kdv zou gaan nu)

@Simba83 wrote:

sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens

op een peuterspeelzaal zijn soms 15-20 kinderen waar ze echt niet mee 1 op 1 gaan zitten en uitvoerig observeren!

op ons kinderdagverblijf, observeren we 4x per jaar op alle ontwikkelingsvlakken, hier schrijven we weer een rapport van en dit bespreken we met de ouders!

En toch is dat de kernopdracht van het peuterspeelzaalwerk ;-), of je het er nu mee eens bent of niet.

‘Het creëren van optimale ontwikelingskansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, door het aanbieden van veelzijdige en passende speelmogelijkheden’

Een psz met een goed beleid dat zal als eerste voor ogen hebben en in het ideale geval schuiven kinderen van de psz zo door naar groep 1, naar een school die een samenwerkingsverband heeft met de psz.

Ik heb overigens ook nooit gezegd dat kdv’s hier niet mee bezig zijn :wink:

Ik vind het super dat het kdv van Tygo een duidelijke pedagogische visie hanteert en dat dat zichtbaar is voor ouders :thumbup:

Zelf denk ik ook dat kinderopvang meer is dan enkel een opvang.

Maar als je vraagt naar belangrijke kenmerken van een psz, dan is dit dus wel hun kernopdracht. Of ze zich daar allemaal zo nauw aan houden is een tweede natuurlijk.

Ik vind zelf dat als een kind naar het kdv gaat, ze van mij niet naar de psz hoeven.

Als ik een thuisblijf mama was, had ik Robin ook bij een psz laten spelen.

Maar aangezien ik werk, en hij naar het kdv gaat, vond ik het onnodig en dubbelop.

Maar ieder zijn mening.

Tim gaat 1 dag in de week naar het kdv en hij vind dat geweldig dus voor ons was de keus snel gemaakt…we hebben er een 2e dag bij genomen dus vanaf 1 mei gaat Tim 2 dagen naar het kdv en that’s it…Hij vindt het geweldig om daar te spelen en wij vinden het kdv een :thumbup: kdv dus waarom niet…de rest van de week heb ik em t liefs gewoon lekker thuis…heerlijk!!

Tessa gaat naar een gastouder ( in ons geval opa en oma) en komt daar weinig in contact met andere kindjes…

Daarom gaat zij naar de psz… onze is eentje met gemeentesubsidie en daarom 3 ochtendjes…kan je niet in kiezen…

Maar bij onze psz wordt wel degelijk geevalueerd… dit moet zelfs vanuit de gemeente… er zijn ook 3 leidsters…

Er zitten nu iets van 12-15 kindjes waarvan de meeste wel allchtoon en die kindjes hebben dan iets meer de taal-kant nodig dan Tessa die de meeste dingen die ze krijgen al weet ( krijgen we dan weer van de leiding te horen als we haar halen op een leuke manier)…

Ik denk dat het per persoon verschilt waarom wel/niet.

Maar idd als Tessa naar een kdv zou gaan weet ik niet of ze ook naar de psz zou gaan…

Liefs TIna

Angel & Luna

misschien "stomme" vraag maar zit daar verschil tussen
of is het zoals ik denk hetzelfde :shifty:

~Marion~
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=52219
:wink:

dus hier maar weer dezelfde vraag alleen een beetje anders

is een creche een kinderdagverblijf?

snap ook niet zo goed waarom die gesloten is hoor geef dan tenminste aan of er verschil is of het een kdv is of what ever en gooi er dan een slotje op want hier gaat het over kdv en psz en er staat nergens creche....... :twisted: :twisted:

zie PB

ja wat dus helemaal niet nodig had geweest als er bij jou berichtje had gestaan een creche is een kdv

nu snap ik waarom ik aangekeken word alsof ik gek ben als ze mij vragen zit Luna op een creche terwijl ik dus niet werk :roll:

maar is kdv zo’n “nieuw” woord dan dat er gevraagd word of Luna naar een creche gaat als ik zeg dat ze naar “school” gaat :think: