E gaat op woe ocht en donderdag naar de gastouder en op vrijdag naar het kdv. Nu wil ik haar toch ook naar de peuterspeelzaal. Dit zal een dagdeel zijn op ma of di als ik gewoon thuis ben en een dagdeel op don tegelijk met het kind van de gastouder. Ik kan niet kiezen voor t een of het ander, dan zit ik met oppasprobleem.
Nu hoor ik mensen die dat dus niet doen omdat ze kdv al een goede voorbereiding op school vinden, maar mijn idee is dat de psz dat toch wel meer doet. Meer kringmomenten, meer regels en ze gaat dan in hetzelfde gebouw als de as basisschool dus ook daar meer gewenning en al kennismaken met evt aanstaande klasgenootjes.
Wat zijn jullie ervaringen in aansluitingen op de basisschool vanuit kdv of psz en eventuele combi van beiden?
Ehm in mijn ervaring doen ze op het kdv preciés hetzelfde als op de psz.
Toen ik nog in Amsterdam woonde zat Ryan op een kdv maar sinds mijn trouwen woon ik in Den Haag en ging Ryan naar de psz.
Op het kdv dus ook kring, spelletjes, activiteiten en noem maar op.
Als je kind al naar een kdv gaat zie ik de toegevoegde waarde van psz dus niet.
als je kind al naar het kdv gaat zie ik de meerwaarde niet. ik vind het ook veel worden dan, naar kdv, gastouder en speelzaal. bijna elke dag wat. op ons kdv zit ook de speelzaal en bij ons is er bij beide een kringmoment. en wij vullen ook bij beide formulieren in voor de basisschool.
hier in ons dorp wordt er wel degelijk meer gedaan dan in een kdv (heb ik overigens geen ervaring mee)…
De juffen overleggen met de toekomstige juffen/meester over het kind persoonlijk… Ook vullen ze formulieren in en kunnen de juffen/meester al gelijk goed inspringen op het kind ipv dat ze heel het kind nog moeten gaan leren kennen…
Ik vind het fijn dat Veron wel naar de psz is gegaan…
Ook kent hij al heel veel kindjes waarbij hij in de klas komt straks…
grts patricia
@babylover wrote:
hier in ons dorp wordt er wel degelijk meer gedaan dan in een kdv (heb ik overigens geen ervaring mee)…
De juffen overleggen met de toekomstige juffen/meester over het kind persoonlijk… Ook vullen ze formulieren in en kunnen de juffen/meester al gelijk goed inspringen op het kind ipv dat ze heel het kind nog moeten gaan leren kennen…
grts patricia
bij ons wordt ook mondeling overleg gehouden met juffen, speelzaal en kdv. ons kdv loopt wel overal bij voorop, ik weet niet of dat dus in jullie dorp ook zo is. bij ons ligt het kdv ook naast de school. zeker zo handig voor de bso kinderen.
@lonneke1980 wrote:
@babylover wrote:hier in ons dorp wordt er wel degelijk meer gedaan dan in een kdv (heb ik overigens geen ervaring mee)…
grts patricia
bij ons wordt ook mondeling overleg gehouden met juffen, speelzaal en kdv. ons kdv loopt wel overal bij voorop, ik weet niet of dat dus in jullie dorp ook zo is. bij ons ligt het kdv ook naast de school. zeker zo handig voor de bso kinderen.
Wil net zeggen, de school hier heeft zelfs nog contact gezocht met het kdv in Amsterdam waar Ryan op gezeten heeft
Wienix mijn persoonlijke mening is hoe leuk een PSP ook is het veel te veel wordt voor je kindje.
Lekker 2 daagjes thuis en niks moeten is toch ook fijn.
ja, dat vroeg ik me ook af :think: onze oudste gaat 3 dagen per week naar het KDV met veel plezier. is het dan toch verstandig om hem straks ook naar de PSZ te doen? scheelt het in de voorbereiding voor school of is het dubbel op?
nog eens een dagdeel naast die 3 dagen wordt erg veel. maar op die drie dagen werken we allebei (duhhh) en kan ik 'm niet zomaar naar de PSZ halen en brengen :think:
(bedenk me nu: ik heb ook nog niet wachttijden en kosten gekeken)
ls ik kijk naar wat ze hier op het KDV allemaal met de kids doen, denk ik niet dat een PSZ daar nog iets aan kan toevoegen…
wij hebben er daarom ook niet voor gekozen.
bovendien speelde ook het logistieke probleem, de kosten, en het feit dat we 2 dagen weg van huis wel voldoende vonden
Ook hier zijn we er over aan t nadenken.
Veron gaat 3 dagen naar een gastouder en wij gaan hem 2 ochtenden dan naar de psz doen en de oppas haalt hem dan daar op. Wij hebben de luxe dat Veron het enige kindje is bij de oppas dus dat zij hem altyd ophaalt smorgens. Ik denk in ons geval dat het heel goed is , toch ook met meer kindjes en andere regels. Bij de oppas mag hij bijna alles dus ja :mrgreen:
Ook voor hem is het dan leuk denk ik…
Bedankt voor de antwoorden!
Elisaatje, als je al 3 dagen kdv hebt lijkt het me wel veel, maar meer omdat het dan enigszins op elkaar lijkende dingen zijn. Vanuit kdv kan het kind ook niet naar de psz. Het hangt denk ik ook af van de soort opvang en ik denk dat er bij ons dus wel verschil in psz en kdv zit, vandaar dat ik het waarschijnlijk wel allebei ga doen.
Triz, ik denk niet zozeer dat het teveel is. Als voorbereiding op de basisschool, ze gaan dan ook 5 dagen naar school en het zou bij ons dan een dagdeel psz vanuit thuis zijn, en ohctend oppas, een dagdeel psz met kindje van de oppas op de dag dat ze daar al is en 1 dag kdv. Nu ging ik altijd zwemmen op een ochtend, dat gaat dan vervallen.
Lonneke, babylover, mellie, hier is geen overleg vanuit kdv. Kdv hebben we heel bewust gekozen en ligt ook in een andere wijk. Psz zal zijn in hetzelfde gebouw als de school, met as kindjes waar ze evt bij in de klas komt en er is overleg met juffen. Ik denk juist dat er wel een meerwaarde zit omdat ons kdv wat vrijer is denk ik. Ik vind psz wel een belangrijke voorbereiding, maar kan het niet anders combineren dan 1 dagdeel onder tijd dat ik thuis ben. Op zich vind ik dat ook prima, dat ze tegen die tijd ook leert weg te zijn van mama als ik gewoon thuis ben en niet werk. Ik zou het wel veel worden als ze alleen naar t kdv zou gaan en dan extra naar psz nog daarnaast, maar bij de gastouder is zij met as brusje de enige met gastouders eigen kind, dus veel rustiger. Ik ga er vanuit dat ze op een psz wel meer doen aan voorbereiding op school dan alleen maar een kringmoment. Ik heb het idee dat ons kdv toch wat huiselijker en veel vrijer is dan de as basisschool/psz, ze werken vanuit een bepaalde methodiek die ik voor school juist niet echt kies zeg maar, maar daar heb ik nog niet zo’n zicht op nu.
Ik denk dus zelf wel dat ik een toegevoegde waarde zie en geef haar zeker op. Mocht het teveel zijn kan ik altijd nog er vanaf zien. Dat kan ik nu toch nog niet inschatten. Ik kan en wil oppastechnisch niet anders gaan zitten en ik wil toch eigenlijk ook dat ze ervaring op die psz opdoet, juist omdat het zeker aansluit op de school en ze alvast kan wennen aan gebouw, weg, sfeer, kindjes, juffen, schoolser iets enz.
Ik ben dus ook op zoek naar moeders die wel ervaring hebben in de combinatie kdv en psz…iemand?
Ik denk dat er geen overleg is nee, een school overlegt sowieso niet met de psz in de zin die jij bedoelt.
Een school gaat pas informeren bij kdv/psz als het nodig is
Maar wienie, zoals je hebt kunnen lezen in mijn stukjes heeft Ryan in Amsterdam op een kdv gezeten en hier op de psz en qua activiteiten en zo is er écht geen verschil.
Op kdv’s worden de kindjes die bijna 4 worden ook voorbereid op het schoolse leven.
Wat verwacht je zelf eigenlijk van de instroomgroep/groep 1 op school?
Grootste gedeelte van de tijd doen ze daar eigenlijk hetzelfde als op de psz/kdv, veel zingen, kring, tekenen knippen en plakken.
Tuurlijk komt er nog wat extra’s bij kijken maar zo groot is de overgang niet van kdv/psz naar de school dus in die zin zie ik écht de toegevoegde waarde niet.
Mellie,
Hier is het straks een groep 1/2 en ik heb daar zelf ervaring mee, sta zelf voor de klas en heb een aantal jaren kleuters gedaan ook. Ze gaat ook naar de school waar ik werk straks. Ze doen bij ons echt wel wat meer dan alleen kring spelen en knippen en plakken Bij de psz doen ze hier ook aan voorbereidende woordenschat, werken met programma ik en ko en wat meer de “schoolse” structuur. Ik heb het idee dat het op kdv wat vrijer is in de zin van als ze iets willen kan dat, maar niet persé in groepjes activeiten doen of ander soort oefeningen. Kdv is veel losser denk ik en ik denk dat onze dame de structuur straks nodig gaat hebben, zeker als ze naar school gaat. Bij ons wordt er wel overleg gepleegd. Er gaan in ieder geval overdrachtsformulieren mee en er kan overleg plaats vinden. Vanuit kdv is dat niet zo. Ik weet nog dat ik zelf ook verschil merkte of kindjes psz of kdv hadden gedaan, de kdv kinderen waren veel minder gewend aan wat meer regels en vaste gewoontes. Ik denk dus dat de overgang van ons kdv naar de toekomstige school wel groot is en dat het goed is om haar al te laten wennen aan de voorgenoemde dingen zoals sfeer, gebouw, kindjes enz. En of het teveel is dat kan ik nu niet inschatten maar moet haar wel op gaan geven. Ik kan dan altijd nog een dagdeel of helemaal stoppen als het niet gaat.
Ik ben dus benieuwd naar mensen die dus ook wel dubbelop hebben en wat hun ervaring daarmee is. Ik ben er al wel uit dat ik wel toegevoegde waarde zie en het zeker ga proberen. Vandaar. Denk dat het ook wel verschil maakt wat voor kind je hebt en wat voor soort kdv of school je kiest.
Tja ik denk dat het verschil in opvatting is.
Ik denk juist laat ze nog lekker kind blijven het komt allemaal nog wel zoals voorbereidende woordenschat ik had er niet aan moeten denken bij mijn kind.
Ze zijn immers nog zo jong 2 1/2 of 3 jaar.
Oh maar ik zeg ook niet dat ze geen kind meer mag zijn. Lekker laten zijn vooral! Maar niks mis met voorbereiding op school vind ik hoor. Het gebeurt allemaal spelenderwijs en op een leuke manier. Je bent zelf thuis toch ook spelenderwijs met dat soort dingen bezig.
Ik vind een vrijer kdv in andere wijk totaal iets anders dan psz met meer voorbereiding op en de structuur van school in zelfde gebouw en met zelfde kindjes als op school straks toch totaal iets anders dan geen kind meer mogen zijn…dat was mijn vraag ook niet. Als er niemand is die de combi heeft gedaan dan ga ik er een slotje op gooien, want de meesten vinden het toch teveel of niks toevoegen en dat is niet mijn mening en verdere vraag…dusse mensen die de combi kennen…waar zijn jullie???