Verschil (1e klas / groep 3)

Zoon begint nu te merken hoe verschillend zijn school (Vrije School) is met die van anderen.

De dochter van een vriendin kan bijv. al hele boeken lezen en zit in een reguliere groep 3, zoon heeft net de “eu” en de “ui” geleerd en maakt de 1e zinnetjes.

Dat meisje is nogal een strebertje en zoon is faalangstig.

Hij snapt ook wel dat het bij hem nu eenmaal anders gaat en dat ze het bij zoon op school ook belangrijk vinden dat ze naast dingen als lezen, schrijven en rekenen ook aandacht hebben voor Engels, muziek (na de kerstvakantie beginnen ze met fluiten), toneel, handwerken (hij kan nu breien), heemkunde (weetjes over de natuur, de plek waar je woont enz.) en dat er ook nog veel ruimte is voor vrij spel.

Hij is trouwens erg trots dat hij op deze school zit en zou voor geen goud op een andere school willen zitten, die zijn volgens hem oersaai en heel erg stom. 8)

En hij lost het ook prima op. Laatst moesten we bij de muziekschool wachten en daar is een schoolbord, hij schreef daar iets op in de losse letters die hij leert, er kwam een andere jongen en die schreef iets met sier(“krul”)letters, toen was het oh jij leert het zo, ik zo.

Toen die jongen dan meer woordjes op ging schrijven zei zoon gewoon “dat heb ik nog niet geleerd… maar weet je trouwens dat je egeltjes nooit melk mag geven?!”. :wink:



Wat ik vervelend vind is dat mensen, die geen snars van de Vrije School snappen, het idee hebben dat mijn zoon nog nauwlijks iets kan, terwijl hij juist gewoon goed meeloopt in de klas en het dus eigelijk super doet!

Alleen als je kijkt naar niveaus en het gaat vergelijken dan is er geen touw aan vast te knopen.

Ook bij zoon in de klas is er erg veel verschil in niveau, kinderen die al veel verder zijn en kinderen die maar moeizaam mee kunnen komen. Bij aanvang van het schooljaar waren er zelfs nog kinderen die hun eigen naam nog niet konden schrijven (en dus ook kinderen die al Jip & Janneke e.d. lazen).



Ik zit er ook niet echt mee en weet het van mezelf van vroeger ook nog goed, maar soms denk ik “kijk toch eens even wat verder!”.

Hebben andere (Vrije School) ouders dit ook wel eens? Of sowieso het vergelijken van totaal verschillende kinderen, dat vergelijken doe ik zelf ook natuurlijk, maar het is zo zinloos! :wink:

Ik kan me niet voorstellen dat anderen daar een oordeel over hebben. Iedere ouder maakt een keuze voor zijn of haar kind. Dat is toch prima.





Heb jij het gevoel dat je je moet verdedigen ten opzichte van anderen.

Dat een kind in een reguliere groep 3 al hele boeken wegleest is niet standaard hoor.



Bij Mateo in de klas kunnen er een paar al echt een beetje lezen en de rest is op ‘gewoon’ midden groep 3 niveau.



Ik zou mij sowieso geen zorgen maken over wat andere mensen vinden of zeggen of denken te zeggen, maarrrrrrrrrrr ik zou zeker wel blijven opletten wat taal en de VS betreft.



Die hebben daar gewoon niet zo’n goede naam in, en ik kan het weten. :angel:

Ja, ik kan het zelf ook weten :wink: .

Daarom ben ik ook zo blij met de methode die ze tegenwoordig gebruiken. Die is echt heel anders dan toen ik op de Vrije School zat.



En ik bedoel van die beginners boekjes.

Die zoon trouwens ook begint te lezen nu, maar nog niet in het openbaar (faalangst).



En eigelijk maak ik me ook geen zorgen over wat mensen zeggen, al denk ik dus soms wel “aaaaaaaaaaaaarghhhh!”.

Soms heb ik wel het gevoel dat ik me moet verdedigen, vooral bij de mensen die erg anti Vrije School zijn (of die er echt geen fluit van snappen en gewoon een oordeel klaar hebben - bijv. dat het speciaal onderwijs zou zijn).



Ach jaaaa!

Tegen de tijd dat ze 18 zijn kunnen ze het vast allemaal. De details doen er dan toch verder niet toe?

Onbewust heeft iedereen die een andere keuze maakt wel een oordeel over ‘de andere kant’. Jouw zoon noemt de lessen van ‘normale’ groep 3 saai,terwijl hij deze dus niet kent.

Een aantal zaken die jij noemt, zie ik namelijk op school hier ook gewoon terug. Gelukkig is het niet zo dat ze de hele dag in de boeken zitten. Er is zat ruimte voor al die zaken die je noemt.

Ooit zal je zoon ook bepaalde stof moeten kunnen. Ik neem aan dat de vrije school daar gefaseerd wel naar toe werkt. Er zal dus een moment komen,dat de stof meer ruimte gaat krijgen. Dat ‘saaie’ zal vroeg of laat toch moeten gebeuren,maar dan heeft hij er zelf misschien ook meer behoefte aan.



Ik heb (gelukkig) werkelijk geen idee hoe andere kinderen het verder doen en hoe de rest van de klas van Jo er voor staat. Ik zie en hoor dat HIJ het goed doet. Ten opzichte van wie, zal mij een zorg zijn. Een kind is slecht/gemiddeld/goed m.b.t. zijn eigen leervermogen en prestaties. Niet t.o.v. wat de rest van de klas presteert,laat staan andere scholen.

Jo kan goed lezen en schrijven. Alleen maar fijn,maar als dat niet zo is,dan zal dat tegen het einde van het schooljaar vast wel zo zijn.



Zou me niet druk maken om wat anderen doen. Als jij en je kids er tevreden over zijn,dan is het toch prima zo.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel gek dat je zoon het saai noemt, dat heeft hij vast ergens opgepikt.

Mijn kinderen kijken soms op als ze horen hoe iets anders gaat op een andere school, ze worden zich er natuurlijk steeds bewuster van dat hun school bijzonder is.



Ik herken de frustratie wel overigens, ik heb heel vaak moeten verdedigen dat het leren lezen anders gaat, dat ze het echt eel leren, dat het echt niet meer voorkomt dat tienjarigen niet kunnen lezen etc. Gelukkig trekt het opvallende verschil in de tweede klas weg en ik heb dus geen last meer van zulke vragen :wink:

Dat hij het saai noemt komt door de dingen die de dochter van mijn vriendin verteld… bijvoorbeeld dat ze niet meer mogen spelen (terwijl bij zoon achter in de klas nog een poppehoekje is, bouwspullen enz.).

En hij vind het saai dat ze bij dat meisje op school bijvoorbeeld niets met Advent doen en het Michaelsfeest niet bestaat, zij gaan bijna elke dinsdag wandelen en dat doet dat meisje misschien 1x per jaar… dat soort dingen.



En als ik naar de hogere klassen kijk, dan komt alles echt wel goed. 8)

@Marite wrote:

Dat hij het saai noemt komt door de dingen die de dochter van mijn vriendin verteld… bijvoorbeeld dat ze niet meer mogen spelen (terwijl bij zoon achter in de klas nog een poppehoekje is, bouwspullen enz.).

En hij vind het saai dat ze bij dat meisje op school bijvoorbeeld niets met Advent doen en het Michaelsfeest niet bestaat, zij gaan bijna elke dinsdag wandelen en dat doet dat meisje misschien 1x per jaar… dat soort dingen.



En als ik naar de hogere klassen kijk, dan komt alles echt wel goed. 8)




Misschien verschilt het per school,maar ik denk dat veel kinderen bij de overgang van 2 naar 3 meer de nadruk leggen op wat moet en nauwelijks zien wat er nog meer is. Hier ook gewoon speelhoeken (winkeltje in de gang) en plekken in de klas waar ze andere dingen doen dan werken. Computeren, lezen en in de gang een hoek met speelgoed en themaspeelgoed.

Alle klassen gaan een aantal keer per jaar naar uitjes (bieb,een openbare struintuin,kinderboerderij,e.d),dus wandelen doen ze zeker niet maar 1 x per jaar. Gymmen ook gewoon 2x per week en best lang. Die middag doen ze dus niet veel met leren.

Hier merk ik sterk dat ze zeker de eerste weken veel bezig zijn met de basisstof,maar naarmate de weken verstrijken, komt er ruimte voor extra’s (daarnaast kan je die ruimte ook zelf maken als kind,als je werk af is).

Het prinipe van de vrije school is iets waar ik me grotendeels wel in vind. Het hele onderwijs vandaag de dag is erg anders als “vroeger”. Mijn dochter zit op een jena school en bij haar is ook veel ruimte om op eigen tempo te ontwikkelen en ook zich te ontwikkelen in meerdere gebieden. Taal en rekenen zijn daar niet belangrijker dan themavieringen en bijvoorbeeld drama ofandere vakken.

Wij zijn dan ook erg blij met deze vorm van onderwijs. MAar als ik dan terugkijk naar het onderwijs wat ik vroeger heb gehad…en wereld van verschil!

@Marite wrote:



Soms heb ik wel het gevoel dat ik me moet verdedigen, vooral bij de mensen die erg anti Vrije School zijn (of die er echt geen fluit van snappen en gewoon een oordeel klaar hebben - bijv. dat het speciaal onderwijs zou zijn).



Ach jaaaa!




Ik herken het wel hoor. Hier geen vrije school maar Jenaplan en gewoon heel anders tegen dingen aankijken dan sz. Dat lasse al officieel zou zijn blijven zitten omdat de school sociaal emotioneel belangrijker vind dat te kort laten kleuteren. Lasse kleutert dus ouderwets bijna drie jaar en voor hem persoonlijk was dat ook heel goed. Maar bij de wat meer streberige en pusherige schoonfamilie moeten wij soms heel goed bij onszelf blijven en vooral vertrouwen in lasse blijven hebben dat hij het doet zoals hij het doet. En dat onze school het ook anders doet. ZENNNNNN denk ik dan af en toe.