verplicht fruit en ranja op psz?

Wij kregen afgelopen vrijdag een brief mee dat de organisatie die de peuterspeelzaal uitbaat besloten heeft per 1 oktober voor eten en drinken te gaan zorgen. Dat past beter bij hun “pedagogische beleid”

Ze hebben daarin gekozen voor fruit en ranja.



Het word er niet duurder van, dus dan zal je misschien denken, waarom is het dan een punt.



Nou, Michel lust dus alleen maar bananen en druiven en verder niets.

Je krijgt het er gewoon niet in.

Dan zou je zeggen, neemt hij een banaantje.

Maar hij mag dus maar max 2x per week een banaan omdat hij van bananen aan de race gaat (i know, men zegt dat ze “stoppen” maar dus niet bij Mies)



Ook gaan ze dus ranja aanbieden, iets waar ik geen voorstander van ben.

Onze kinderen krijgen biologisch vruchtensap mee, aangelengd met water of zelfgemaakte ijsthee.

Thuis drinken ze wel eens carvan Cevitam.

Maar de peuterspeelzaal bied gewoon raak limonade aan, van die goedkope bomvol met suiker en smaakstoffen.



Ook vind ik het dus niks dat kinderen in de groei met honger nu de ochtend door moeten met fruit.

Mies vraagt bijna altijd gewoon een volkoren boterham mee, hij heeft na spelen enz gewoon honger.

Hij heeft dus niet genoeg aan fruit.



Ook betekent het dat hij geen tas meer mee hoeft en hij is juist zo trots op zijn rugtas en wil gewoon meedoen met zijn grote broer en zus die naar school gaan.



Ik vind het dus niets, bij wie is het nog meer zo dat de peuterspeelzaal alles aanbied en wat is jullie visie daarop?

Ik kan me je bezwaren wel voorstellen ja, zeker wat betreft de limonade. Dat zou ik gewoon aankaarten!

Wat betreft fruit is het misschien wel handig juist, bij ons op de psz (waar mijn kinderen gingen en ik een poos gewerkt heb) was het zo dat eigenlijk wel elke peuter na een poosje wennen gewoon lekker mee at met het fruit.



Daar bracht ieder kind een stuk fruit mee, wat gesneden en met elkaar gedeeld wordt. Brood wordt gebakken (door juffie, de ene keer wel andere keer niet met kinderen). Kindjes krijgen daarop biologische pindakaas, appelstroop of honing, diksap, water of thee te drinken.

Zou de keuze voor gewone ranja nou ook niet echt wat vinden. Zeker nu er zoveel betere keuzes zijn voor aanmaak limondes zonder suiker.

Zou daar ook zeker wat van zeggen.



Ik neem aan dat Mies niet het enige kindje is wat bepaalde dingen niet mag/wil of er niet tegen kan. Dus ik neem aan dat een alternatief bespreekbaar moet zijn.



Snap ook wel dat ze af willen van de boterhammen als tussendoortje maar er zijn ook liga’s of andere vezelrijke vullende tussendoortjes dan fruit.

met de keuze voor ranja zou ik het ook niet eens zijn, geef ik ook liever niet, hier ook liever bio sap, maar meestal gewoon water of thee

wbt fruit , misschien leert hij juist beter fruit eten als ze dat in de kring doen, ook kan t uitmaken hoe je het aanbiedt…bijvoorbeeld een coctailtje van diverse soorten fruit? dan kan hij proberen wat hij lust.anderen zien eten doet vaak eten,

Ik zou het ook niet eens zijn met ranja…zou dat dan ook gewoon aangeven. En als je zelf niets mee mag geven (wat ik raar zou vinden), dan maar water ofzo?



Mbt die boterham: zou ik ook gewoon aangeven als je dat per se wil. Maar aan de andere kant, misschien leert hij inderdaad juist beter fruit eten als ze dat met z’n allen in de kring doen. Zou dat dus gewoon een kans geven eigenlijk.

Oeh lastig! Hier ook een kind wat de ene keer liever een broodje (krentenbol of boterham) of fruit juist wil eten. Beide gaat dan ook in zijn broodtrommel mee. Dat wat niet op is gegaan eet hij thuis wel weer op na het spelen. Weet ik ook gelijk hoeveel hij gegeten heeft. Iets wat ook veel moeilijker bij te houden is wanneer er gezamelijk gegeten wordt. Qua drinken krijgt hij vruchtensap of roosvicee mee. Ranja als in suikerwater hebben wij thuis ook nooit. Dus zou het ook zeker niet waarderen. Dan heb ik liever dat ze melk of thee zouden doen. :think: Zou je daar enige vorm van inspraak in hebben? Bij ons op de PSZ hebben ze de beschikking over een keukentje dus ook de optie om thee te maken of melk in een koelkast op te slaan.

hier moeten ze zelf brood mee nemen, voor fruit werd gezorgd, ook vanwege de reden dat het meerdere keren werd aangeboden en een kind in aanraking kwam met alle soorten fruit. Bij het intake is een formulier ingevuld waarin ik aan kon geven waar er evt een allergie voor is. Zo is onze dochter allergisch voor aardbeien en komt ze onder de netelallergie.



Ik zou dat dus gewoon aangeven. Over ranja… tja… vanlaatst een artikel gelezen waarin duidelijk werd aangegeven dat diksap ook niet gezond was!! Tja… ik doe niet zo moeilijk over zulke dingen… ze kunnen het niet een ieder na het zin maken. Zelf geven wij nu alles mee, van fruit tot luiers.



Evt vragen of ze diksap zouden willen gebruiken?? ipv ranja?



bij brood krijgen ze van het kdv melk, en daarna een half bekertje optimel perzik. Maar eerst moet er een halve beker melk/karnemelk op. Vind het een fijn systeem!!



Zelf heb ik een beetje: tja… je moet ze maar uit handen geven, ik kies voor dat kdv, zij maken de keuzes die voor hun het makkelijkst zijn. Zo zullen er altijd en overal dingen zijn wat ik niet zou willen voor mijn kind, maar ze kunnen niet altijd rekening houden met iedereen. Ehm… zeg het vast niet goed… bedoel het neit aanvallend… maar weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen wat ik nu bedoel.

Met Optimel zou ik ook niet blij zijn…zitten zoetstoffen in… :silenced: Dan heb ik nog liever dat ze een bekertje Fristi ofzo krijgt…maar dat doen ze hier alleen met speciale gelegenheden, verder is het gewoon melk (en dat drinkt Jinthe graag, net als al het andere drinken wat je kunt verzinnen, dus dat scheelt ;)).

de keus om het te gaan aanbieden is hier ook sinds kort, amar dat komt omdat ze bij het kdv zijn aangesloten en ouders er dus ‘duur’ voor betalen.



daarom (omdat je er duur voor betaald) vind ik dat je best kunt aangeven dat jij het er niet mee eens bent,

ik vind zowieso ranja erg slecht voor kinderen, krijgen ze bij ons op het kdv ook niet.

als ouders een goede reden aangeven willen wij voor die kinderen best speciaal drinken en fruit aanschaffen.



bij ons krijgen de kinderen vaak seizoens gebonden fruit, en dus ook gevarieerd. (maar dit is wel BSO) appel, peer, banaan, kiwi, af en toe aardbeien en druiven.

Hier kregen ze dus juist diksap. Niet handig als je kind daar diarrre van krijgt. Overleg overgehad en mocht eigen drinken meegeven.

Hier neemt elk kind 1 stuk/portie fruit mee, dat wordt op ter plaatse geschild en alle kinderen kunnen er van pakken. Vanuit die situatie zou ik het prima vinden als de psz het fruit zou gaan verstrekken, want nu bestaat de inhoud van de fruitschaal voornamelijk uit de goedkoopste appeltjes en eventueel de laatste Appie-bonus-fruit-aanbieding. Bijna geen ouder die het in z’n hoofd haalt om ‘duur’ fruit mee te geven en de variatie is dus vaak ver te zoeken. Niet echt een punt voor me hoor, maar zouden ze het willen veranderen dan ben ik niet tegen.



B eet alles en krijgt ook nergens last van, dus op dat punt kan ik niet meepraten. Het lijkt me in elk geval niet verkeerd als ze wel met andere fruitsoorten in aanraking komen, zien dat andere kinderen het wel eten en de kans blijft om het een keertje te proberen.



Thuis doen we wel anders, maar over die 2 of 3 kleine bekertjes limonade per week op de psz zal ik echt niet wakker liggen. Ik heb er vrede mee dat ik niet altijd de controle kan hebben over wat m’n kind binnen krijgt.



Psz duurt hier 3 uurtjes. B heeft als het begint net haar ochtendhap binnen en kan best even zonder eten. Op andere dagen eten we tussen ontbijt en lunch ook geen boterhammen. Bij de limonade krijgen ze nog een cracker en zo eten de kindjes die weinig trek hadden in fruit ook nog wat. Als ze thuis komt lunchen we en dat werkt prima. Ik voel niet de behoefte om te weten hoeveel ze daar gegeten heeft, mocht ze honger hebben dan meldt ze zich wel.



De tas zou hier gewoon mee blijven gaan. Voor een extra luier of reserve(onder)broek voor ‘noodgevallen’.

Melk is geen optie, mijn hele gezin is op mijzelf na lactose intolerant.

Peet en papa het ergst, die krijgen huiduitslag, buikkoliek en/of diarree van melk.

Peet word er ook heel krengerig van, melk is niet goed voor hem.

Maar Aniek en Mies krijgen het ook niet omdat ze er dus van aan de diarree raken.



Diksap en/of appelsap is hier ook vragen om diarree, bij alle kinderen in elk geval.



Dus ik haal sapjes in de natuurwinkel en leng die aan met water en ze drinken gewoon water en thee.



Het is me denk ik een doorn in het oog dat ze dit zo maar beslissen van de 1 op andere dag, zonder overleg en ik vind het dus niets omdat de kinderen die er al lang zitten, gewend zijn zelf mee te nemen, dat verandert nu om vervolgens volgend jaar weer zelf mee te moeten nemen want ze gaan naar school.

Moet het even verteren denk ik.



Overigens ben ik zelf ook geen fruiteter en eten de kinderen hier graag tomaten, komkommers, worteltjes, stengels selderij, sla, radijsjes enz.

Hartig dus.

Fruit is hier niet echt favoriet en ik vind het ook niet nodig dat ze dat persee leren eten. Ze hebben het allemaal aangereikt gekregen als baby, Peet is gek op fruit, Niek eet alleen druiven en aardbeien en Mies dus alleen banaan.

Suus eet tot op heden ook alles.

Maar als een kind een duidelijke voorkeur heeft voor kleine groentes en niet voor fruit, wil ik als ouder de keuze hebben om bijvoorbeeld een trommeltje komkommer en tomaat mee te geven inplaats van mijn kind kost wat kost een appel naar binnen laten werken.



het opgedrongen idee staat me nogal tegen merk ik…

tja, ik vind het niet zo’n probleem moet ik bekennen.

maar misschien komt dat ook omdat het hier altijd zo geweest is.

Hier hebben ze de slimpie ranja, dus de suikervrije versie, en ook al was het gewone ranja, dan nog zou ik het niet zo erg vinden. Die 2 bekertjes per week die ze daar drinken… :think:



fruit is hier ook zo geregeld dat ieder 1 stuk meeneemt, in de mand legt en de juffen schillen en delen het. er is altijd genoeg variatie, en seizoensgebonden vaak, dus daar vind ik niets mis mee. Ook zitten er wel eens een doosje tomaatjes tussen, dus dat zou het probleem wellicht niet hoeven zijn. dat jij iets hartigs meegeeft, en dit opgedeelt wordt.

Ik vind het wel goed. zo leren ze ook samen te delen. En die 3 uurtjes dat ze op de psz zitten, kunnen ze, mijn inaziens, ook best een keer zonder tussendoortje als ze een keer echt niets er tussen vinden zitten.

Hier had ik dus een kind wat alleen druifjes at,

en alleen maar pitloos en de groene…



Sinds ze via school fruit krijgen, eet hij nu alles, zelfs worteltjes ! :slight_smile:



Betreft de ranja:

hier heb ik een fles diksap zonder suiker meegegeven…

Maar hij wilde dat dus niet meer drinken,

omdat andere kinderen gewone ranja dronken…

Dus ik heb ook zo iets van oke het is maar 6 kleine glazen in de week…



Hier hoef ik alleen een rugtasje mee te geven met extra kleding…

en kleine draak gaat 3 hele dagen naar een mkd…



Brood konden we invullen, ook mbt allergieen ect…

Wellicht kun je voorstellen dat ze naast fruit ook dagelijks bijvoorbeeld komkommer/tomaatjes aanbieden. Op het KDV/BSO hier gebeurd dat. Kidneren die geen fruit lusten eten wel de komkommer/tomaat en mijn zoon die niets meot hebben van groente eet lekker fruit. lusten ze het beiden, ook prima.



Wat betreft de ranja, ook in diksap zit suiker, soms zelfs nog meer dan in de ‘goedkope’ ranja. Met de Fristi is het inmiddels ook uitkijken, die hebben ook een variant waar geen suiker is toegevoegd en dus zoetstoffen inzitten. Ik maak er niet zo’n probleem van of het vruchtensuikers zijn of gewone suiker. Zoetstoffen vind ik minder en ik heb liever minder gewone suiker dan meer vruchtensuiker.



Ik zou er zelf voor kiezen om aan te geven dat ik een lastige eter/drinker heb en ik liever zelf meegeef.Neem aand at dat ook een optie is. Mocht je kind een allergie hebben dan kan eht immers ook.



En tasjes, die kunnen ook leeg mee, mijn dochter wil dat ook perse omdat ze broer met rugzak ziet, maar hoeft zelf ook niets mee te nemen en loopt dan trots met een lege rugzak :lol:



greetz, Mouse

die regel is bij ons ook ingegaan (alleen al wat eerder)



ik heb zelf er nooit een probleem van gemaakt betreft drinken, maar dit is omdat ze het bij ons ook krijgen.



toeval dat ik laatst “meeliep” op de psz en zag wat er allemaal qua fruit gegeven wordt



hier ook druiven, kiwi, komkommer, appel met of zonder schil, en nog veel meer.



hun zorgde ervoor dat ieder kind iig 1 stuk fruit op heeft, en de rest gaat ook zeker op (een heel dienblad voel…)



denk dat je voor mies gewoon kunt aangeven dat hij alleen banaan en druif lust… en als hij het maar 2x in de week mag (weet niet hoevaak hij naar de psz gaat) anders daar banaan laten eten en thuis niet, misschien is dat een oplossing.



betreft drinken… zou anders een fles diksap meegeven en het verhaal uitleggen… misschien zijn er wel meer ouders die er zo over denken…

(en misschien dat de psz juist dan denkt van heej dat moeten we zo niet doen…)