Vermoedelijke KMA hoe nu verder

Nienke heeft een vermoedelijke KMa…Ik zeg vermoedelijk omdat ze na speciale voeding nog steeds klachten had. Door de Ka werd toen geconstateerd dat ze ook een verborgen reflux had en dus aan de meds.



Inmiddels zijn we helemaal van de medicijnen af :dance: en het gaat super maar de speciale voeding op recept blijft totdat ze 1 jaar is. We hoeven ook niet meer terug te komen bij de KA omdat het zo goed gaat.

Provoceren was hem inziens ook niet nodig omdat ze het in een milde mate, of niet zou hebben :think: en we naar mate ze ouder word kwa bijvoeding zelf op ons gevoel af moesten gaan



Aangezien ons meisje met 4,5 maand ontzettend was afgevallen en niet goed aankwam (geboren als een 9 ponder en met 4.5 maand nog geen 6 kilo) zijn we toen in overleg met de ka begonnen met bijvoeden. Dit gaat super, ze reageerd tot nu toe nergens op, en ze eet van lepeltje als ze niet anders geeft gedaan :mrgreen: …



Nu ze straks als ze ouder is ook wat andere dingen mag hebben zoals kleine koekjes of rijstewafels, probeer ik uiteraard rekening te houden met haar vermoedelijke KMA…Nu heb ik al gekeken bij reformhuizen en op verpakkingen in de super, maar lees dan dat er vaak weer soja in zit, wat onder de 1 jaar ook word afgeraden :think: …



Hee hebben jullie moeders van KMA kindjes dit opgelosd?

Ik kom op diverse sites niet echt verder kwa merken of echte voorbeelden van merken waarbij geen km in verwerkt is…



Nu ze straks richting de 7 maanden gaan wil ik wel proberen heel langzaam te beginnen met brood om te kijken hoe ze daarop reageerd…



Vind het allemaal maar spannend. De KA vertelde dat we naar ons eigen goeddunk gewoon te werk moeten gaan en mijn gevoel heeft altijd gezegd dat ze geen KMA heeft maar echt pijn had vd verborgen reflux…maar nu zitten we dus op de leeftijd straks dat bijvoeden zoals toetjes en dergelijke met echt veel koemelkeiwitten erin en ben ik een beetje bang voor het resultaat…Maar goed we komen er alleen achter als we het eens gaan proberen natuurlijk :wink:

Vreemd dat je geen begeleiding krijgt van een dietiste…



Reno heeft tot bijna 10 mnd geen bijvoeding gekregen. Pas met 8 mnd kwamen we er achter dat het kma was en toen waren zijn darmpjes al zo geirriteerd dat hij 2 mnd alleen maar dieetvoeding kreeg. Toen echt heel langzaam opbouwen met bijvoeding.

Hier ging peer goed. Eerst een klein beetje geven, dit 3 dagen achter elkaar. Geen reactie dan iets anders proberen.



In heel veel zit koemelk. Maar in de meeste broodsoorten niet :thumbup:

Bijna alle babykoekjes zit het niet (babyliga, nijntjekoekjes) Wel even goed de potjes lezen, want in een aantal potjes van Olvarit zit wel melk (potjes met pasta)

Toetjes maken we zelf. Er is van dr oetker ploppudding. Dit niet maken met gewone melk maar met haar eigen voeding.

Verder is het lastig… hij krijgt ook vaak gewoon fruit als toetje en met een feestje krijgt hij sorbetijs, dat is ook koemelkvrij :thumbup:



Mocht je nog meer vragen hebben, kom maar op!

hier een kindje van 15 maand met kma dus weet nu wel heel veel producten



er zijn best veel dingen waar ik in de loop van de tijd achter ben gekomen wat kma vrij is de winkels om je boodschappen te doen met een kindje met kma zijn de ah en lidl het fijnste staat er namelijk heel duidelijk op de producten.



de 3 broden voor 2 euro bij de ah de volkoren is kma vrij en kwa boter gebruiken wij de blauw dieet van de lidl ook kma vrij en dat met een plakje boterhamworst van lidl of bolletje leverworst van appie euro shopper.



ik weet niet na wat voor producten je opzoek bent maar als je dingen zoekt of afvraagt pb me maar.

kan nu wel een lijst neer zetten waar je misschien helemaal niet na opzoek bent.

Hier een kindje met meervoudige voedselintolerantie waaronder kma en soja-allergie.

Ook heeft hij reflux.



Als toetje geef ik hem een papje van nutrimagen AA en johannes broodpitmeel.

Bij brood moet je kijken of er geen broodverbeteraar inzit, daar zit melk in.



Tussendoortje krijgt Noah rijstewafeltjes van bambix, liga of soepstengels. In nijntjeskoekjes zit ei, daar zou ik ook even mee oppassen.



Hier doen we ook 3 dagen per nieuw product uitproberen. Een allergische reactie komt meestal binnen 72 uur en zo kun je goed zien waardoor het getriggerd is.

Avondeten maak ik zelf, ik geef nauwelijks potjes.



Het is een kwestie van uittesten en zien waar het schip strandt. Succes!



Liefs Suzanne

Dank jullie wel voor de reacties!

Nog een klein tipje, ook al heb je producten nagekeken, blijf ze regelmatig even scannen.



Noah was de afgelopen week niet te genieten, niet eten, niet slapen, niet drinken, veel piepen. Ik snapte er niks van, zelfs nog naar de dokter geweest om zijn oortje te checken. Uiteindelijk kijk ik in een opwelling op de boter, hebben ze er soja ingedaan. Arm kind had dus de hele tijd daar last van. Nu geen boter mee rop zijn brood en N.oah is weer zijn gezellige zelf. Domme mama :oops:



Liefs Suzanne

Een vriendin van me heeft kindjes met allergieen en heeft op haar website een subforum over allergieen en recepten/boodschappen etc.

Misschien iets voor jou om ervaringen te delen?

****



Op de website komen oornamelijk moeders die borstvoeding geven/gaven. Ik weet niet of dat een probleem voor je is?



grt



Edit beheer: link verwijderd

De meeste supermarkten hebben ook allergie lijsten. De ah in ieder geval. Verder bij cb eventueel verwijzing voor dietist vragen, krijg je ook een info boekje met wat bijv sterkere allergenen zijn. Verder stapsgewijs introduceren. Onze oudste had het ook maar licht, maar reageerde toch echt op bepaalde dingen. Er was toen bij ah maar 1 brood wat ze mocht hebben trouwens. Pas met een maand of 10 kon ze zonder reactie over op gewoon brood. Soepstengels mocht ze bijv maar van 1 merk, anders zat er toch weer wat in en zo leer je vanzelf de wel of niet mogelijke producten kennen. En als het reactie geeft, kun je evt na een tijdje weer proberen omdat ze eroverheen kunnen groeien, hier was dat bijv met brood het geval. Inmiddels krijgt ze alles, reageert alleen op aardbeien. Succes!

We zijn inmiddels een aantal weken verder…In overleg zijn we vorige week begonnen met zuivel toetjes, en dat gaat goed!! :dance:



Onze dochter heeft dus toch geen (hardnekkige) kma! :dance:

Ik heb het toen gemeld bij het cb en kreeg een doorverwijzing voor een dietist.

Maar redde me ook wel met verpakkingen lezen.

onze ka heeft altijd gezegd om toch om de paar maanden weer eens iets te introduceren of uit te proberen. Mijn zoontje heeft een KMA, soja en eiwit allergie. Maar sinds hij een maand of 8 (volgens mij :think: ) was lukte soja wel weer (gewoon af en toe klein beetje geprobeerd). Zo kon ie dus wel zuivel krijgen. Wat betreft de andere allergie heb ik gewoon proefondervindelijk uitgevonden dat pasta en brood en boter uiteindelijk wel lukten. Sommige dingen niet. En de laatste paar weken kan ie zelfs een schepje boursin kaas door de pasta, en daar zijn wij heel blij mee omdat papa en mama het eten zonder kaas en ei wat minder vonden :oops: …Dietist heb ik nooit nodig gehad

en hoe zit het met produkten van schape-en geitemelk, mogen kindjes met KMA die hebben? daar heb je kaas, yoghurt, melk ed van.

Dat is afhankelijk van of je kind echt allergisch is voor de koemelk, of voor bepaalde eiwitten die erin zitten.