ik wil mijn verlof 5 weken voor de uitgerekendedatum in laten gaan maar volgens uwv kan het alleen of 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum…
heeft iemand hier ervaring mee?!
bedankt alvast
http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of-zwanger/zwanger-pas-bevallen/duur-zwangerschap-bevallingsuitkering/index.aspx
dit staat op hun eigen site dus ik neem aan dat 5 weken van te voren dan toch kan :think:
alles tussen 4 en 6 weken moet kunnen…
Je moet minimaal 4 week vantevoren stoppen met werken en max 6 weken.
Bij de oudste zou ik met 4 weken en 3 dagen voor de uitgerekende datum stoppen, dat kwam gewoon mooi uit aan het eind van een werkweek :lol:
Uiteindelijk is het 6 week vantevoren geworden, omdat ik voor de helft de ziektewet in ging met rugklachten en dan heb je geen keuze meer en moet je er 6 week vantevoren uit.
5 is toch weer iets wat buiten de boot valt weten ze in ene niet mee omtegaan zo komt het dan over!
dus wat maantje zegt klopt, zolang je geen uren in de ziekte wet zit.
ik wist wel dat ik gelijk had :mrgreen:
wat een muts had ik aan de lijn zeg, kent zelf de regels niet :roll:
voor mij komt 5 weken beter uit omdat ik daarvoor zomervakantie heb. toch zonde van die ene week anders!
@maantje wrote:
joh je snapt toch wel dat je iemand waarschijnlijk aan de lijn heeft die nooit zelf te maken heeft met zwverlof :mrgreen:
ik werk nu door en als ik het niet red mag ik gewoon stoppen
het hoeft niet eens persee een volle week te zijn
@monique wrote:
@maantje wrote:
joh je snapt toch wel dat je iemand waarschijnlijk aan de lijn heeft die nooit zelf te maken heeft met zwverlof :mrgreen:
waarschijnlijk niet nee maar de toon waarop was erg onvriendelijk :x
“nee mevrouw dit is het laaste wat ik er over zeg, je kan alleen maar 4 of 6 weken van te voren verlof…”
Ik heb gezegd dat ik het wel op een andere manier regel
ik heb ook 5 weken van tevoren
Mmm, bij mij kon het ook alleen of 4 of 6 weken van tevoren… Vond 6 prima, dus heb er verder ook niet over nagedacht.
die mevrouw moet even op hun eigen site kijken… heb even voor je gezocht.
@uwv wrote:
Duur van een zwangerschaps- en bevallingsverlof
Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt minimaal 16 weken. De zwangerschapsuitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de uitgerekende datum (de vermoedelijke bevallingsdatum). U mag zelf bepalen op welke dag binnen deze periode de uitkering begint. Stel dat u bent uitgerekend op 19 januari. De dag na de uitgerekende datum is 20 januari. U kunt uw uitkering laten ingaan tussen 6 en 4 weken voor 20 januari, dus tussen 9 en 23 december.
Na de bevalling heeft u altijd recht op minimaal 10 weken bevallingsuitkering.
UWV informeert bij de gemeente wanneer u bevallen bent. U hoeft ons dus niet te informeren.
echt duidelijker konden ze het niet maken.... geen twijfel over mogelijk dat jij dus gewoon met 5 weken met verlof kan... of met 4 weken en 6 dagen of 5 weken en 3 dagen... net wat jij wilt!
Ja hoor hier ook 5 weken van tevoren met verlof.
6 weken kwam met werk net niet uit (fijn nog even iets afronden voor je verlof :roll: ) en 4 weken zag ik niet zitten. Ik ‘wist’ gewoon dat ik eerder zou gaan bevallen. En inderdaad met 38+1 bevallen. Dus uiteindelijk 3 weken lekker thuis geweest.
Wat een muts zeg bij dat UWV
ik ga ze morgen weer bellen. hopelijk krijg ik dan iemand anders aan de lijn…
@maantje wrote:
ik ga ze morgen weer bellen. hopelijk krijg ik dan iemand anders aan de lijn…
en anders vraag je ze even hun eigen website te lezen toch?
Kan me trouwens herinneren dat ik toen zelf niks hoefde te regelen met het UWV. Mijn werkgever regelde dat verder allemaal en ik kreeg op een bepaald moment keurig een brief met de dag dat ik weer aan het werk diende te gaan :lol:
Toen ik zwanger was van mijn dochter ben ik ook 5 weken voor de uitgerekende datum met verlof gegaan omdat ik nog wat wilde afmaken, 4 weken en 6 dagen om precies te zijn want ik was op een vrijdag uitgerekend en de vrijdag was mijn laatste werkdag. Het kwam mij beter uit om nog 1 week door te werken want dan kon ik nog wat afmaken en had ik na de bevalling nog een week extra. Laatste week had ik het wel helemaal gehad, was toen ook flink verkouden. Bij mijn zoon ging ik 6 weken (ok 5 weken en 6 dagen want ook toen was ik uitgerekend op een vrijdag en wilde ik de week afmaken) van te voren met verlof. Nooit problemen gehad met het UWV. Ik kreeg na de bevalling een brief van ze waarin stond tot wanneer mijn werkgever een WAZO-uitkering kreeg of te wel tot wanneer ik verlof had.
@mamaMarije wrote:
@maantje wrote:ik ga ze morgen weer bellen. hopelijk krijg ik dan iemand anders aan de lijn…
en anders vraag je ze even hun eigen website te lezen toch?
Kan me trouwens herinneren dat ik toen zelf niks hoefde te regelen met het UWV. Mijn werkgever regelde dat verder allemaal en ik kreeg op een bepaald moment keurig een brief met de dag dat ik weer aan het werk diende te gaan :lol:
die brief kreeg ik ook en die klopte dus niet
kreeg net iemand anders aan de lijn en het was geen enkel probleem…
heb waarschijnlijk verleden keer net een verkeerde aan de lijn gehad!