Verkoudheid en spugen - extra vraag 17/10

Jinthe is al een paar weken flink verkouden. Sinds gister spuugt ze een groot deel van de fles weer uit. Ook heeft ze veel en erg dunne ontlasting (geen idee of het al diarree te noemen is, maar daar komt het in ieder geval bij in de buurt).



Vanmorgen ben ik met haar naar de (vervangende) huisarts geweest. Hij zei dat het verkoudheidsvirus nu ook in haar darmen zat en dat haar lichaam het eten er weer uit werkte, zodat het virus daar niet verder kon groeien. Volgens hem was het spugen en de dunne ontlasting dus goed. Hij had nog nooit een kindje met deze klachten uitgedroogd zien raken.



Qua alertheid is ze niet zo veel anders dan anders, qua vrolijkheid op zich ook niet, zij het dat ze wat meer huilt (maar ja, wij voelen ons met verstopte neus, keelpijn/hoest ed ook niet lekker, dus dat is ook niet zo gek). Wat dat betreft maak ik me dus ook niet zo’n zorgen, maar ondanks wat de huisarts heeft gezegd, zit het me toch niet helemaal lekker…



Wat is jullie mening/ervaring? Iemand die me gerust kan stellen dat de ha inderdaad gelijk heeft of zijn jullie van mening dat het toch meer kwaad kan dan hij verondersteld? En kan ik haar het beste volledige flessen blijven geven (die er dus weer uitkomen) of beter kleine beetjes (die er soms in blijven - maar dan zou het virus dus kans krijgen om te groeien…?)?

Gewoon kleine beetjes aan blijven bieden zodat ze niet uitdroogt. En als ze suffig word of als je het niet vertrouwt gewoon je ha nog een keer bellen.

kleine beetjes en haar in de gaten blijven houden



tussendoor wat afgekoeld gekookt water tegen het uitdrogen

als het morgen nog zo is gewoon terug naar HA

Ik geef haar nu steeds een paar slokjes (melk, want anders krijgt ze helemaal zo weinig voedingsstoffen binnen). Dan doet ze wel een uur over 100cc, maar dat is dan maar zo.



Ben vanmorgen ook naar onze eigen HA geweest, want ze plast inmiddels ook niet meer. Hij heeft haar voor de zekerheid doorgestuurd naar de kinderarts. Maar ze is nog redelijk vrolijk en ze ziet er ook niet uitgedroogd uit, dus we konden direct weer naar huis.



'k ga zo toch maar naar de apotheek om ORS te halen.

Hier precies hetzelfde, Rody en Silvijn zijn ook erg verkouden/ benauwd en aan het hoesten, ook zij spugen veel van hun voeding weer uit. Nu geef ik borstvoeding en vooral Silvijn komt een stuk vaker, ik geef ze waar ze om vragen, ze bepalen zelf wat ze drinken, misschien kun je dat bij je dochter ook doen?

Als ze zoveel spuugt maakt het ook niet uit of ze 2 flessen extra krijgt op de dag?

Ik laat Jinthe altijd zelf bepalen wat ze drinkt, maar dat werkt nu niet. Ze drinkt gewoon hele flessen en spuugt die vervolgens weer uit en heeft dan natuurlijk weer honger en drinkt, als je haar de kans geeft, weer een hele fles en spuugt die weer uit, enz. Ik kan haar dus de hele dag door de fles geven. :wink:



Ze krijgt nu om de paar minuten een paar slokjes, tot nog toe blijft dat er in.

Oo nee als ze elke keer echt alles opdrinkt dan blijf je bezig inderdaad. Maar denk je echt dat ze alles weer uitspuugd?

@Gemmama wrote:

Oo nee als ze elke keer echt alles opdrinkt dan blijf je bezig inderdaad. Maar denk je echt dat ze alles weer uitspuugd?


Ik weet het niet, ik denk in ieder geval wel een (heel) groot deel, maar alles zou ook goed kunnen: zij zit onder, ik zit onder en er ligt een grote plas op de vloer…

Houdt ze de ORS wel binnen of heb je het nog niet geprobeerd?

Moet het nog gaan halen, ga ik zo doen, maar wilde haar na het ziekenhuis eerst nog wat te drinken geven (laatste ‘fles’ was vanmorgen 9.00u).

Nog een vraagje:

Omdat ik gister per se wilde dat ze wat binnenkreeg, heb ik dus iedere keer een paar slokjes gegeven, ook als ze sliep. En wat ze dronk als ze sliep, dat bleef binnen. Daarom 's avonds toen ze sliep wat meer gegeven (160cc in anderhalf uur tijd oid) en ook dat bleef binnen. En vannacht 160cc in een uur tijd en dat bleef ook binnen. En nu weer en ook dat is weer binnengebleven. Ik heb niet het idee dat het spugen over is, want gister spuugde ze als ze wakker was ook alles uit en als ze sliep niet.



Iemand misschien enig idee waar dat door zou kunnen komen? Misschien doordat ze als ze slaapt echt stil ligt en als ze wakker is toch meer beweegt, ook al houd je haar zo rustig mogelijk? Of zou er een andere oorzaak zijn?



Ik ga haar nu dus maar wat grotere flessen aanbieden als ze slaapt (ook per 30cc oid) en als ze wakker is steeds hele kleine beetjes. Nu maar hopen dat ze overdag twee/drie keer goed slaapt. :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown:

ik zou toch even contact op nemen met de huisartsen post aangezien kleine babys snel kunnen uitdrogen.

verder ors gebruiken is het enige wat ik je kan adviseren maar bel wel even de huisartsenpost wat ik zie is ze al 2 dagen ziekjes en dat is voor zn kleintje toch al een beste tijd :hug:

Ik ben donderdag en vrijdag met haar naar de huisarts geweest en vrijdag ook bij de kinderarts in het ziekenhuis en zij hebben gezegd dat ik pas hoef te komen als ze suf wordt of koorts krijgt. En dat is beide nog niet het geval…



ORS gebruiken we al (hoefde van het ziekenhuis niet, maar vond het zelf wel nodig), maar dat houdt ze, net als de melk, slecht binnen.