Mats is sinds 4 december erg verkouden (nu dus al een week) en hij eet ook sinds die dag veeeeel minder. Normaal moest ik goed opletten dat hij niet over de 1000 cc kwam, nu krijgen we er met moeite de helft in :shock:
Zodra de fles bij zijn mond komt begint hij hard te krijsen. Heel soms accepteert hij het als we doorzetten maar meestal raakt hij helemaal overstuur. Verder verslikt hij zich snel en hoest zo erg dat ik af en toe bang ben dat ie er in blijft hangen. Ook hoest Mats zichzelf 's nachts nog weleens wakker.
Zijn neus haal ik regelmatig leeg met zo’n pompje. Er komt nogal wat uit maar ik heb wel gemerkt dat Mats bijna altijd door zijn neus kan ademen.
Normaal kon ik Mats 's avonds in zijn bedje leggen, muziekje aan, kusje en hij was rustig. Dan viel hij zelf in slaap binnen een minuut of 10. Nu ligt ie nog niet of hij gaat al krijsen. Het komt weer op het wiegen aan. Dat vind ik niet zo’n groot probleem, behalve dan dat ik af en toe erg lamme armen krijg met ruim 8 kilo maar 9 van de 10 keer wordt hij weer wakker als ik hem neerleg. Laten huilen is geen optie want hij raakt helemaal overstuur en begint dan weer ontzettend te hoesten. Vanavond heb ik hem 7 keer opnieuw moeten wiegen voor hij echt bleef slapen.
Mats had dit weekend 38,5 graden koorts maar sinds maandag niet meer.
Afgelopen woensdag ben ik met hem naar de HA geweest. Omdat Mats verder best vrolijk en wakker was vond hij het niet verontrustend en na het checken van longen en oren keurde hij Mats verder gezond. Over het eten zei hij: “Als hij minimaal de helft drinkt van wat hij normaal drinkt, hoef je je geen zorgen te maken”. Hij gooide het op een flinke verkoudheid en het zou vanzelf weer over gaan.
Heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Hoe lang kan het nog aanhouden? Ik vind het zo zielig! Is de helft (dus 500 cc) echt genoeg voor Mats? Zijn er nog wondermiddeltjes??
Bedankt!
Esmée heeft dit ook 2 weken gehad (dat ze maar 450-600 ml dronk), maar zij had wel het rs virus. Geen koorts maar wel een kraak op de longen (en een piepende ademhaling). Ze hebben echt genoeg reserve om even met minder te kunnen. Als je het niet vertrouwt, zou ik terug gaan naar de huisarts. Esmée woog een week geleden 6.600 gram ondanks slecht drinken in die 2 weken.
Het Rs virus gaat behoorlijk rond en als je die diagnose krijgt blijft het neerkomen op een heftige verkoudheid.
Ik zou neusdruppels met zoutoplossing halen en otrivin met xylometazoline voor kleine kinderen en zuigelingen.
De zoutoplossing kun je dan bij elke voeding geven en de xylo bij bijvoorbeeld het ingaan van de nachtelijk slaap.
Het is namelijk wel belangrijk naast het drinken dat hij goed kan blijven ademhalen.
2 dikke boeken onder de poten aan het hoofdeind zodat hij schuin ligt en het slijm wat sneller zakt…
evt een doorgesneden ui naast zijn bedje en ipv zijn normale voedingen, weer wat vaker geven in kleinere beetjes.
Mies heeft rs gehad met 7 weken oud en belande in het ziekenhuis.
Dit is eigelijk wat ze deden, naast sonde voeding en zuurstof omdat hij net effe te ver heen was en nog zo klein.
succes.