Mijn zoontje wordt in de zomervakantie 4 jaar. Ik begreep al van de directie dat het wennen er dan vaak bij inschiet en dat kinderen dan meteen starten na de zomervakantie.
Hoe verkent mijn kind dan de school?
Komt er dan voor ons/hem nog wel een soort rondleiding? Of voorgesprek ofzo? Vertellen hoe e.e.a. werkt?
Over twee weken is er een open dag. Ik wilde daar in ieder geval met hem naar toe gaan, maar hij gaat pas over een half jaar naar school en dat duurt nog wel even.
Hoe ging dat bij jullie?
Ik zou dat op school even bespreken en hem toch gewoon laten wennen. In een keer fulltime instappen is nogal wat en ze zijn pas met vijf jaar leerplichtig, dus ik zie niet in waarom hij niet na zn vierde verjaardag zou kunnen wennen.
Merijn is van 29 juli en werd afgelopen zomer 4. In juni was er een kennismaak-middag met alle kindjes die het nieuwe jaar in groep 1 zouden starten.
Dat was van 13.15 tot 15.15 uur. Dat was eigenlijk de enige kennismaking met school, buiten de korte rondleiding die we kregen toen we hem gingen inschrijven.
Kinderen kunnen ook langzaam wennen als ze al 4 zijn, ze zijn nog niet leerplichtig. Marlot wordt ook in de zomervakantie 4, misschien laat ik haar in het begin wel eerst halve dagen gaan of alleen de dagen dat ik werk ofzo.
Hier hebben we in juli, toen we hoorden dat ie toch een plekje had, een rondleiding gehad en ik een gesprek met de directeur terwijl nano buiten speelde. In september heb ik een ouderavond gehad waarin werd uitgelegd wat er in het klasje allemaal gebeurt, maar dat was dus zonder nano.
En nano is toen in januari (een hele tijd na de rondleiding in juli dus) meteen volle bak begonnen met school. Ik schat mijn zoon behoorlijk flexibel in, en het kwam zo beter uit (ivm drukke decembermaand en start instroomklasje), dus hier is het gewoon zonder wendagen begonnen. En ik heb het idee dat hij het prima trok. Het enige waar hij moeite mee heeft/had was de grotere kinderen die min of meer over hem heen rende. Maar ik denk dat dat geen verschil maakt met of je wendagen hebt of niet.
Nano heeft nog steeds energie te over als ie terug komt van een dag school, dus krijg niet het idee dat hele dagen echt zwaar voor hem zijn.
Maar als je het gevoel hebt dat je kind het niet trekt om meteen volle dagen en weken te gaan, en jullie werk laat het toe (want dat moet ook maar lukken), dan kun je idd zoals eerder geopperd gewoon na het vierde jaar gaan wennen, ze hoeven neit meteen volle mep!
Merijn is overigens gelijk hele dagen naar school gegaan. Heb hem sindsdien 1 middag thuis gehouden. Verder ging het gelijk goed.
I.sabel is van 3 juli en mocht dus ook na de zomervakantie (in september) gelijk starten. Ook gelijk hele dagen en niet wennen ofzo. Er zijn heel veel kleuters die na de zomer gelijk starten, voor I.sabel is dit geen probleem geweest. (alleen het lange wachten van juli tot september is heel lang voor haar geweest). Zo mocht voor de zomervakantie een uurtje meedraaien in de groep terwijl ouders algemene info kregen.
J.asmijn zal ook na de zomervakantie starten, gelijk voor hele dagen, die wil nu al zo graag, dus ik verwacht weer geen problemen.
Ah! Super fijn om te horen.
Het is dus allemaal nogal flexibel en we kunnen het tegen die tijd gewoon bekijken hoe het met hem gaat.
En misschien organiseren ze hier -voor aanvang- dus ook nog wel wat. Ik zal er op de open dag naar vragen.
Hij heeft er nu al helemaal zin in om naar school te gaan, maar ik vrees dat als puntje bij paaltje komt, hij het wel erg spannend gaat vinden.
Maar een half jaar duurt nog even, dus er kan nog veel gebeuren.
Ik begreep van een collega dat bij zijn kinderen op school de nieuwe kindjes een maatje krijgen (kindje uit groep 2) die zich een over de kleintjes ontfermt. Is dat bij jullie ook zo?
Wij hebben sowieso eerst een gesprek gehad op de school, omdat wij niet wisten welke school het zou worden. Zijn op 3 scholen geweest. De oudste was toen ook mee en heeft toen lekker gespeeld en we kregen ook een korte rondleiding, even kijken op een kleutergroep etc.
Verder hebben ze hier voor de zomervakantie voor alle kinderen van de school een proefmiddag bij juf/meester van het komende schooljaar. Voor groep 1 zitten hier dan ook de kindjes bij die na de zomer zullen starten, die zien dan direct hun nieuwe klasgenootjes voor na de zomer en dus hun nieuwe juf/meester.
Onze oudste is van eind juni en ging ik ook direct vol na de zomervakantie. Onze middelste is 2 week geleden begonnen en heeft verder ook nooit gewend… deze school doet maar 1 ochtend, dus wij hadden zoiets… of ze die ochtend nou wennen een week voor ze 4 zijn of de week nadat ze 4 zijn geworden…