Verjaardagsfeestje 5 jaar wel/niet

Met welke leeftijd beginnen ze met verjaardagsfeestjes ? Zie wel eens wat uitnodigingen rond gaan op school, maar vanaf welke leeftijd ze een feestje geven geen idee ?

Ik persoonlijk zie het nut niet om een feestje te geven dit jaar, ze zal het vast leuk vinden maar of ze het echt missen of buiten de boot vallen om geen feestje te geven ?

Wij hebben het wel gedaan toen onze dochter 5 werd.

Geweldig vond ze het, ze straalde gewoon.

We hebben het heel simpel gehouden, 4 kindjes uitgenodigd en gezellig spelletjes in de tuin gedaan met na afloop pannekoeken.

Ik zeg, gewoon doen!

Bij ons op school krijgen volgens mij alle kindjes uit de klas wel een feestje. K heeft inmiddels uitnodiging drie en vier binnen. Dus zij wil ook graag een feestje geven. Wij houden het ook klein. Maar ik vind het wel ontzettend leuk voor haar!

Hier ook nog geen uitnodiging gehad, denk ook niet dat mijn dochter zou willen gaan. Ze wil nog steeds niet bij andere kindjes spelen, de kindjes spelen tot nu toe alleen bij ons.

En zou het altijd 1 maand voor of na de schoolvakantie moeten plannen aangezien ze in de schoolvakantie jarig is.

hier wel gedaan… dochter vond het erg leuk, wij hebben toen zij in groep 1 zat maar 1x een uitnodiging gekregen.

maar daar heb ik niet naar gekeken.

bij ons is het dat als ze 5 worden mogen ze een kinderfeestje geven…

Hier wel gedaan met haar 5e verjaardag, gewoon simpel thuis met 4 vriendinnetjes.

cakejes versierd en gegeten (en ook voor de papa´s en mama´s mee naar huis gegeven). Spelletjes gedaan en pannenkoeken gegeten.

Was ontzettend leuk en Isa vond het helemaal geweldig

Volgende week heeft ze een verjaardagsfeestje van een vriendinnetje, heeft ze ook al zin in

Maar mijn meisje is dus wel ´vrij´ in de zin van bij anderen spelen e.d.

Misschien een idee om eens een speelafspraakje bij een vriendinnetje te maken? en dan eventueel zelf even blijven hangen oid?

Persoonlijk zou ik dan een feestje voor de schoolvakantie plannen ipv erna, vaak verandert er wel iets in de klassensamenstelling en dus ook in de vriendjesgroep.

Bij ons op school beginnen ze met 5. Mijn dochter was al een paar maanden voordat ze 5 werd bezig met haar partijtje en wie ze wilde uitnodigen. Het is nooit in me opgekomen om haar nog geen feestje te laten geven. Ze zou ook heel erg boos zijn geweest als we haar geen feestje hadden laten geven. We vierden het op haar verjaardag zelf (ze was op een vrijdag jarig en ze heeft er ontzettend van genoten. We hebben alleen kinderen uitgenodigd waar ze ook vaak meespeelt en die elkaar ook liggen en hebben wat geknutseld, pannenkoeken gegeten en daarnaast werd er ook veel gewoon gespeeld.

Hier ook met 5 het eerste feestje geven.

Lucas is 4,5 en heb ik toevallig net afgezet bij zijn 2de kinderfeestje dit schooljaar.

Hij gaat ook gewoon bij andere kinderen spelen en andersom.

Als ik je o lees over haar zou ik er mee wachten. Onze oudste deed zn eerste feestje toen hij zes was geworden, hij taalde er ook totaal niet naar met vijf jr. De andere twee weer wel dus die kregen hun eerste feestje wel met vijf jr.

Hier wel met 5, omdat hij dat gewoon enorm graag wilde. Maar als ze er zelf geen behoefte aan heeft, zou ik het niet doen. Zo’n feest is het voor jullie als ouders nu ook weer niet, zo’n stel stuiterende kleuters 8)

hier een ongeschreven regel dat het pas begint in groep 3 en iedereen vindt dat fijn :slight_smile:

dat wisselt dus, de ene zal daar zeven worden, de ander zes.

@Lune wrote:

Als ik je o lees over haar zou ik er mee wachten. Onze oudste deed zn eerste feestje toen hij zes was geworden, hij taalde er ook totaal niet naar met vijf jr. De andere twee weer wel dus die kregen hun eerste feestje wel met vijf jr.

Hier sluit ik me bij aan.

Onze oudste was op het eind van groep 1 jarig… op 1 na was de hele klas al jarig geweest dat schooljaar, hij was al op paar feestje geweest, speelde overal en nergens (dus ook bij ons thuis) en hij wilde ook heel graag een feestje.

Dus dat mocht.

Gewoon thuis met paar kindjes, hartstikke leuk geweest :thumbup: .

Hier ook met 5, maar ook alleen maar omdat ze het zelf wilde omdat anderen uit haar klas dat ook deden en ze daar naartoe was gegaan, dan leeft het ook meer denk ik.

Ze heeft toen 4 vriendinnetjes uitgenodigd en we hebben het simpel gehouden. ik had een pinata gemaakt waar ze even lekker op los konden en daarna gewoon lekker spelen.

elk jaar mag ze 1 kind meer uitnodigen…dit jaar word ze 7 dus mag ze 6 uitnodigen.

het varieert kennelijk wat gebruikelijk is op school.

sommige kids hebben hier een kinderfeestje als ze 4 worden, maar als ze 5 jaar worden zeker. hier zou je echt uit de toon vallen als je bij een 5de verjaardag geen feestje geeft (natuurlijk kun je om allerlei redenen kiezen om het niet te doen, dat bedoel ik niet).

bij een vijfde verjaardag zou ik wel een feestje doen. je kunt het klein houden met een paar kindjes en taart en spelletjes thuis.

Zodra ze er zelf om vragen.

Bij mij was dat beide me 5 jaar.

Mede, omdat ze dan al een heel jaar gezien hebben hoe anderen dat doen, al zelf naar feestjes geweest zijn en er op wachten tot ze ook mogen.

Jongste doet de oudste na. Eerste feestje wel gewoon thuis en simpel. Uiteindelijk willen ze echt alleen maar spelen…kan je nog zoveel gepland hebben, het valt allemaal in het niet bij het speelgoed.

Dit jaar (oudste groep 4) zijn we echt pas ‘uit’ geweest. De rest was thuis en in het park.

Elise was van de zomer 5 geworden en had 1 uitnodiging gehad van een partijtje maar toen konden we niet. Zelf had ze het er nog niet over gehad. Wel een paar vriendinnetjes allemaal maar die waren allemaal jonger dus van hun geen uitnodigingen nog maar we hebben het toch gedaan midden in de vakantie. Van te voren gevraagd aan de ouders van de kids die ze wilden uitnodigen. We hadden 5 kids en alle 5 konden ze gewoon. Lekker thuis hebben we cake versiert, schilderijtje gemaakt, cadeautjes verstopt en toen ff naar buiten. Daarna wat drinken en vervolgens wilden ze allemaal op Elise haar kamer spelen. Prima toch?

Vond het een erg fijne break zo. Elise kon lekker toch spelen met dr klasgenootjes midden in de vakantie. Elise is nu zelf ook naar 3 partijtjes geweest ( van deze 3 kids, ze zijn inmiddels nu allemaal 5) 1x is ze naar de bios geweest & macdonalds, 1x thuis ook allerlei spelletjes en 1 meisje wilde maar 2 kinderen uitnodigen en die heeft thuis ook gespeeld en daarna naar de MCDonalds.

Het is maar net wat je kind wilt maar hier gebeurd het dus wel al echt met 5. Zou er alleen zelf voor een 1e partijtje nog niet voor kiezen er echt opuit te gaan, maar dat is echt de keuze van de moeder en het kind.

We zijn nog even aan het kijken wat we dit jaar gaan doen. Voor of Na de vakantie, of toch weer in de vakantie ( en dan dit keer in de laatste week )