Ik ben een week voor onze zoon jarig is uitgerekend. Onze andere kinderen kwam tussen de 2 en 3 weken te vroeg maar daar mag ik niet van uit gaan nu natuurlijk.
Nu ben ik 'bang 'dat mensen de verjaardag van onze zoon gaan gebruiken om gelijk maar kraamvisite te doen :?
En daar heb ik echt geen zin in !
Ik vind de verjaardag exclusief en zou het sneu vinden als hij dat moet gaan ‘delen’
Maar hoe pak ik dat aan? Doe ik bij de verjaardagsuitnodiging een kaartje dat het niet voor kraamvisite is?
Want ook als ik 3 weken te vroeg zou bevallen hebben we dat dilemma natuurlijk…
:think:
Hoe oud wordt hij??
Ik heb het omgedraaid. Wij zitten nu dus te wachten op zoonlief en Marijn is overmorgen jarig. Ze wordt 3 en heeft nog niet echt het besef.
Ik heb iedereen een mail gestuurd dat wij niet veel aan de verjaardag gaan doen maar dat men welkom is voor een bakkie en een taartje, maar dat we er niet meer dan dat aan gaan doen. En dat men er ook voor kiezen mag om Marijntje te feliciteren als ze op kraamvisite komen.
Als jouw zoon al wat ouder is, dan zou ik met hem overleggen. Misschien vindt hij het niet zo erg om zijn verjaardag een paar weken later te vieren. Of vind hij het ook goed om een keertje ‘over te slaan’ . Of je viert het een paar weken eerder (ben ik zelf nooit zo van, vier het dan liever later)
Gewoon zeggen…
Hier is Michel geboren 8 dagen voor mijn eigen verjaardag en we hebben toen alleen vrienden en familie uitgenodigd die normaliter ook zouden komen en in de mail gezet dat we graag MIJN verjaardag wilden vieren en we een andere afspraak voor kraamvisite erg op prijs zouden stellen.
Misschien zelfs een rijmpje… mocht het zover komen dat je net een week bevallen bent ofzo… dat je dan een mailtje doet… "op xx word xxx al weer xx en dit willen we graag met jullie vieren. Hoewel het voor ons hele gezin een enorm cadeautje is dat xxx is geboren, vragen wij uw begrip voor het feit dat xx jarig is en het hier niet gaat om de geboorte van xx… voor kraamvisite bent u van harte welkom op een andere dag en tijd.
Of een brusje erbij hoera wat fijn, maar nu zit ik helemaal zelf even jarig te zijn, ik wil ook graag een feestje, knuffels, cadeau’s en felicitaties of wat u maar wil geven in vele gradaties. Mag ik u dan wel vragen om echt voor mijn verjaardag te komen zodat mijn brusje kan blijven dromen? Haar/zijn geboorte komen vieren mag, maar dan wel graag op een andere dag;-)
Ik zou er volgens mij niet aan moeten denken om binnen 4 weken na de bevalling al een huis vol visite te hebben.
Het lijkt mij al helemaal niet goed voor een kleine baby, al die drukte om hem/haar heen.
Ik kan me wel voorstellen dat je de verjaardag niet voorbij wil laten gaan. Ik zou dan voor een middag kiezen, bijvoorbeeld van 14.00 tot 17.00 uur. De baby dan gewoon boven laten liggen en als het etenstijd is (flesvoeding/borstvoeding) dan boven geven. De baby niet mee naar beneden nemen.
Ik lees mee! Twee jaar geleden medemaandmama en nu weer!
Marie is 1 dag na de uitgerekende datum jarig.
noor : dat is ook krap ja
Ik zal jullie tips en adviezen eens laten bezinken.
Meer ideetjes zijn welkom ! :mrgreen:
ik zou het laten afhangen van de leeftijd van mijn kind, een kind van 2 bijvoorbeeld is zich minder bewust van de juiste datum dan een kind van 8. En dan zou ik de verjaardag van het kind verschuiven, zo erg is dat toch niet? In de kraamtijd heb ik wel wat anders aan mn hoofd dan verjaardagsvisite
Als ik zelf jarig zou zijn zou ik dat gewoon overslaan (goede reden om er onderuit te komen vind ik, ik hou er helemaal niet van). Volgend jaar beter toch?
wij hadden 2 verjaardagen vlak voor de geboorte van de jongste.
Voor onze 2e zoon hebben we gezorgd dat hij alles achter de rug had… dus direct kinderfeestje, trakteren op school etc.
Was wel druk met bijna 38 weken zw.schap, maar hij werd 5 en had zo uitgekeken naar zijn allereerste kinderfeestje. Dat feestje was even voor zijn verjaardag trouwens en heel erg moeten overleggen met de moeders van de andere 3(!) jarigen in die week in de klas.
Gelukkig begrepen ze het allemaal en was die dag geen enkel probleem, 2 boden zelfs spontaan aan om te helpen :thumbup: .
Zijn verjaardag vond ik wel belangrijk dat het op de dag zelf door zou gaan, dus de baby even ferm toegesproken vooral nog even lekker tot tegen de 40 weken te blijven zitten .
Daar is keurig naar geluisterd, uiteindelijk werd meneer de dag na de verjaardag van zijn vader geboren.
Dit jaar hebben we dan ook alleen de 1e verjaardag van onze knul gevierd en verder niks aan die van zijn vader gedaan (nou ja wel cadeautjes en tekeningen van ons/ de kinderen, maar verder geen bezoek).
Ik zou het dus een beetje van de leeftijd van het kind laten afhangen… een 2/3 jarige vind 2 week eerder jarig zijn/ feest vieren vast geen enkel probleem. Als er slingers zijn, taart, visite en ja ook cadeautjes… is de dag geslaagd lijkt me zo. Een 5 jarige of ouder zal toch de verjaardag graag op de dag zelf of hooguit weekend ervoor willen vieren denk ik… (die van mij tenminste wel).
Ik lees ook mee, zelfde probleem: mijn oudste zoon wordt 21 januari 7 en ik ben 20 januari uitgerekend van dit vierde wondertje. De 2e en 3e kwamen 4 en 5 dagen eerder…(maar goed, ik ben ook gister net 4 dagen naar voren gehaald, dus misschien komt het dit keer wel echt rond de uitgerekende datum)
Ik voel er ook wel voor om net als Marije de verjaardag naar voren te trekken…wordt wel lekker druk dan…en het zou dan in de eerste week na de kerstvakantie moeten :think: Of misschien voor de kerst regelen en in de tweede week van de kerstvakantie het feestje doen, kan manlief mooi helpen :thumbup: Tja, hier ook nog genoeg stof tot nadenken, gelukkig heb nog even
Ik heb volgens mij nog niet gelezen hoe oud je oudste gaat worden, maar als ze nog klein zijn,kan je dat vormen zoals je wilt.
Ik was van Eli uitgerekend 1 dag na de verjaardag van Jo.
Aangezien ik sowieso geen puf meer had voor druk gedoe met 40 weken zwangerschap of de angst dat de baby de verjaardag zou overstemmen, hebben we rond de 38 weken (2 weken voor zijn echte verjaardag) zijn 2e verjaardag gevierd met opa, oma’s, broers e.d. in het pannenkoekenhuis.
Jo heeft daarmee ZIJN dag gehad incl. cadeau’s e.d., ook van ons.
Daarna was het afwachten…
Toen zijn echte verjaardag kwam hebben we het weer met taart gewoon gevierd met zijn drieën. Zijn gewoon lekker aan het strand gaan hangen.
Beide heren zijn eind augustus jarig. Zo lang wij er geen big deal van maken,dat je soms dingen, dus ook aandacht, moet delen, verzinnen zij dat zelf ook niet.
Het idee was dat je een verjaardag die je vroeger plant altijd nog door kan schuiven als je onverhoopt toch bevalt (en dan is de eerste kraam wel weer geweest), een verjaardag die je te laat plant kan je niet meer terugzetten.
Anders inderdaad duidelijk zijn. Verjaardag is geen kraamvisite. Misschien, als je kindje toch nog vroeger komt, de verjaardag sowieso klein houden. Voor zo’n kind ook heftig als er de periode erna veel drukte komt.
hij is nog klein hoor. :mrgreen: Ik denk dat hij er ook echt geen besef van heeft, maar het is meer mijn gevoel denk ik k :oops:
@Mam van 2 wrote:
hij is nog klein hoor. :mrgreen: Ik denk dat hij er ook echt geen besef van heeft, maar het is meer mijn gevoel denk ik k :oops:
Dan zou ik ook je gevoel volgen. Kies een moment, vier zijn verjaardag goed en wat komt,dat komt…
Kraamvisite is uiteindelijk niets meer dan even kindje koekeloeren…waarom niet combineren. Zou dan wel de ‘vage’ kennissen e.d. wat later laten komen en mensen die close zijn voor de verjaardag uitnodigen. Mocht kindje er wel al zijn,dan kan je het maar gehad hebben.
Weet je, bij de kraam nemen ze vaak toch wel wat mee voor het oudste kind. Zal sowieso erg verwarrend worden allemaal. Een kind wat jarig is, maakt het cadeau open, eet de taart en de rest (het hok vol) raken ze toch alleen maar overprikkeld van.
Kortom, je kan de gok altijd nemen en gewoon plannen…misschien is de beeb er dan wel niet.
Anders toch 1 moment eerder prikken en goed vieren.
Herken je gevoel wel,maar als ze zo close jarig zijn, is het toch keuzes maken. Vorig jaar waren we op vakantie. De kids vonden het totaal niet erg, maar voor ons gevoel willen we dat niet nog een jaar.
Hier vieren ze het altijd samen, ook al houden we het wel eens op 2 dagen. Er zijn altijd mensen die echt maar 1 dag komen voor beide.
Kraam-versus verjaardag is dan een voorbode, voor iets waar je vanaf nu elk jaar keuzes in moet gaan maken. Nu is hij nog klein,dus kan je het jezelf heel makkelijk maken…
ik heb Odin zn verjaardag niet gevierd iedereen die op kraamvisite kwam nam ook gelijk een kado mee voor Odin :thumbup:
we hebben wel lekker taart gegeten op z’n verjaardag maar verder niet gevierd :thumbup: (maar goed ik had een ks gehad en zat ook totaal niet te wachten op een verjaardag te vieren :oops: )
Bij R. hebben we zijn tweede verjaardag gewoon geplanned, en duidelijk aangegeven ‘’ Mocht zusje die dag geboren worden, word u uiteraard ingelicht, mocht zusje al geboren zijn… op 6 maart is uitsluitend de verjaardag van R. en niet om op kraamvisite te komen, voor kraamvisite graag even bellen.’’, ofzoiets… (elk geval die strekking), dat ik op 4 maart hoorde dat ik ingeleid werd en ik mocht kiezen (diezelfde dag, of die zaterdag, of maandag.) heb ik gekozen voor maandag. We zaten dus op 6 maart te gniffelen wetend dat de baby de volgende dag zou komen.
Hie rde 13e uitgerekend en dochter is de 11e jarig. Nu vieren we dochter haar verjaardag de 21e want dan hoop ik intussen weer wat opgeknapt te zijn van de bevalling. Hopelijk komt hij dit weekend of aankomende week in ieder geval
Ik snap het probleem niet zo. Als de baby al geboren is dan Kun je toch niet verwachten dat alle visite de baby negeert? Wat is er mis mee als mensen ook een kraamkadootje meenemen? Op zich slaapt een baby natuurlijk veel en zal niet zoveel in de kamer zijn denk ik. Dus het feest gaat wel voor je oudste.
En in de toekomst zal het denk ik voorkomen dat mensen maar 1 keer komen voor beide verjaardagen.
Mijn jongste is precies een week voor mijn eigen verjaardag geboren. Mijn eigen verjaardag is er toen bij ingeschoten omdat we voor Victor in het ziekenhuis waren maar uiteindelijk is er zelfs op de verjaardag van Max ( een maand later ) nog kraamvisite geweest. Geen probleem.
Eens hoor Ariel.
Hier hebben wij op zich de verjaardag wel bewust 2 weken eerder gevierd,maar vooral omdat ik geen zin had in drukte met 40 weken zwangerschap. Wilde een moment, waarop ik me nog redelijk goed voelde.
Achteraf hadden we gewoon zijn verjaardag aan kunnen houden en had Eli er wel al geweest…ach…zo what…
Bedankt voor de tips in dit topic! Zoonlief wordt vier (toch een bijzondere leeftijd!) twee weken voor mijn uitgerekende datum. Wil inderdaad dat hij echt jarig kan zijn, ben dan nu ook al met voorbereidingen bezig.