Hoi ALlemaal,
Thijs word 22 september 1 en willen dit uiteraard vieren alleen is ons huis klein en als we iedereen uitnodigen zitten we toch wel aan 20-25 man en dat past niet. We hebben elk jaar de kinderverjaardagen in 2-en gevierd ( 2 dagen ) maar eigenlijk staat dat me niet aan meer… Met Elise dr verjaardag straks weer en we hebben iedereen uitgenodigd en 3 kwart komt niet maar zitten alsnog met visite op 2 dagen die niet samen te voegen zijn want de 1 kan de ene dag niet, de andere de andere dag niet… Vind het gewoon te veel gedoe om het zo te blijven regelen…
Maar hoe wel? We zitten ook nog mee dat Thijs nog 2x slaapt en het een 1e verjaardag is…
Hoe doen andere klein behuisden het? We willen het wel gewoon thuis vieren, dus niet een speeltuin gebouwtje ofzo.
wij hebben bij de 1e verjaardagen bewust gekozen het klein te houden… opa/oma en ooms + tantes.
Dat is ons geval dus echt klein, want het gaat maar om 1 grootouderpaar en ik heb 2 broers met aanhang, mijn man niks.
Bij de andere verjaardagen ging ik eerst ook altijd voor ‘we vieren het dan, maar als je niet kan blabla’ ik begin er niet meer aan… we vieren het 1 dag, wie niet kan, die kan niet, even goede vrienden :thumbup: .
Mamarije, je benoemt nu idd precies mn probleem… Ik doe het in 2-en omdat mn huis te klein is, maar er komen naast dit 2 dagen andere dagen omdat die en die niet kan en vervolgens heb ik die 2 dagen ook nog eens visite, al is het niet veel… dus ik hou in een week 4 dagen vrij ( ook nog kinderfeestje ) voor elke keer maar een paar mensen… en dat vind ik erg vervelend, zeker aangezien het dus 3x per jaar is! ( en voor jullie zelfs 4x zie ik!)
Maar als ik stel: ik vier het op 1 dag, hoeveel ‘kans’ heb ik dan dat iedereen wel in ene kan? want dat past weer niet in mn huis
En wat als opa/oma e.d. dan niet kunnen? oma zit bij de verjaardag van Thijs bijvoorbeeld al in Turkije ( ben r niet blij mee, met Elise dr verjaardag zit ze op de camping want t is goed weer dan… Elise is dan wel net 4 dagen er geweest maar vind dat toch jammer Maar goed… haar keuze!)
Ik krijg ook denk ik niet mensen zover om 's ochtends vroeg al te komen en de dag dus zo in dagdelen in te delen… Dan zou iedereen wel op 1 dag uitgenodigd kunnen worden en hebben we niet echt op 1 moment 25 man in huis… (wat dus niet past )
Vinden jullie het dan niet ‘jammer’ als er maar een paar mensen komen op een verjaardag? Was bij mij vroeger erg vaak zo (kleine familie ) en vond dat altijd wel erg vervelend… ( niet als 4-5 jarige, maar later wel!)
tja jammer jammer… onze kinderen voelen zich tot nog toe altijd erg jarig gelukkig .
Wij hadden wel een grote familie en de kans is dan alleen maar groter dat niet iedereen er is… wij houden nu in principe rekening met opa en oma en mijn broertje + schoonzusje.
Dat zijn de belangrijksten voor onze kinderen, die horen er echt bij op een verjaardag.
Alles wat meer kan komen is leuk en gezellig, wij splitsen het dus wel op in 2 dagdelen… dat dan weer wel.
Over het algemeen komt vrijwel iedereen, nu de kinderen wat ouder worden soms alleen het leeftijdsgenootje met 1 ouder, want een broertje/zusje dat nog moet sporten oid, dat komt ook steeds meer, ook bij ons zelf thuis natuurlijk .
Al was het maar omdat als die 3 vriendenparen die bijna altijd komen samen verantwoordelijk zijn voor 11 kinderen :mrgreen: en dan die 4 van ons er ook nog bij… je kan me wegdragen (zeker met 3 winterkinderen en dus amper buitenspeelmogelijkheden).
Overigens is het sinds afgelopen jaar iets gecompliceerder geworden doordat mijn vader gewoon niet meer hierheen kan komen… en wij dus de verjaardagen van onze kids deels bij mijn ouders vieren, want zoals gezegd: opa en oma zijn nog net niet heilig.
We hadden bij de oudste op de dag zelf met mijn ouders en broertje en in het weekend ervoor vrienden bij ons thuis.
Nummer 3 is de eerst volgende, maar dat is pas in november en dan zullen we denk ik op de dag zelf lekker bij mijn ouders gaan eten met het spul en mijn broertje + schoonzusje daar ook vragen (al is dat dit jaar ook ‘lastig’ want dan is schoonzusje of net bevallen of heel erg hoogzwangerig) en dan het weekend na zijn verjaardag paar vrienden.
Maar sinds de kinderfeestjes doe ik het gewoon dus niet meer… wat je zegt dat is ook al een dag en dat keer 3/4 per jaar… allemaal heel leuk dat jarig zijn, maar niet 4x in 1 week.
Hoe doen jullie dan die 2 dagdelen als ik vragen mag? Want de kids liggen wel op tijd in bed toch? Of bedoel je 1x op de verjaardag zelf ( bijv. lekker eten met familie ) en dan het weekend daarna nog een dagdeel?
Over het algemeen komt vrijwel iedereen, nu de kinderen wat ouder worden soms alleen het leeftijdsgenootje met 1 ouder, want een broertje/zusje dat nog moet sporten oid, dat komt ook steeds meer, ook bij ons zelf thuis natuurlijk .Dit snap ik niet helemaal.... je bedoelt dat je vriendjes uitnodigd en dat die komt met 1 ouder? En soms zijn broertjes zelf ook even weg ivm sport, of dat niet op de verjaardag? Daar hebben we hier natuurlijk nog geen last van, maar zat r wel al aan te denken.....
Wat we nu met Elise hebben is woensdag dus kinderfeestje, donderdag vrienden van ons die niet kunnen in t weekend, vrijdag weer... Zaterdag en zondag dus wat familie en vrienden van ons... Maar ik zat al van eigenlijk is t Elise dr verjaardag, moeten we wel vrienden van ons blijven uitnodigen? Eigen vrienden heeft ze natuurlijk op t kinderfeestje al.
Maar 1 van die kinderen komt dus nu zondag ook, aangezien ze de dochter is van goede vrienden van ons, beetje dubbelop dus?
Lastig hoor, die feestjes.... Nu benoem ik trouwens Elise omdat ik daar nu voorbeelden van heb, maar 'probleem' zit m nu het meest in Thijs zn verjaardag: hoe ga ik dat regelen zonder tegen de dingen aan te lopen waar ik me nu aan irriteer? ( al die afspraken dus.... )
@mlk1982 wrote:
Over het algemeen komt vrijwel iedereen, nu de kinderen wat ouder worden soms alleen het leeftijdsgenootje met 1 ouder, want een broertje/zusje dat nog moet sporten oid, dat komt ook steeds meer, ook bij ons zelf thuis natuurlijk .Dit snap ik niet helemaal… je bedoelt dat je vriendjes uitnodigd en dat die komt met 1 ouder? En soms zijn broertjes zelf ook even weg ivm sport, of dat niet op de verjaardag? Daar hebben we hier natuurlijk nog geen last van, maar zat r wel al aan te denken…
Nee eigen broertjes zijn er hier gewoon bij… als we dan een dag plannen dan wel een dag dat hier niet zelf gesport hoeft te worden natuurlijk .
Maar wij hebben bijv. een stel vrienden met 3 kids. Die komen qua leeftijd overeen met 3 van ons.
Het is dus weleens voorgekomen dat hun 2e alleen met mama kwam op de verjaardag van onze 2e omdat hun oudste een wedstrijd had.
En ik ben ook weleens alleen met onze oudste 2 naar een verjaardag van hun geweest omdat er hier 1 ziek was of het beter uit kwam…
Met splitsen op de dag zelf dan doen we vaak in de ochtend een deel en in de middag. 2 stel vrienden wonen dichtbij, die komen dan bijv. in de ochtend taartje eten en vrienden van wat verder weg in de middag.
Betreffende baby/dreumes gaat dan gewoon naar bed in loop van de ochtend en is dan weer fit als de visite er 's middags is.
Toen er nog minder kinderen in totaal rondhuppelden deden we het gewoon in 1x, vaak kwamen mijn ouders dan wel pas aan het eind van de middag en die bleven dan eten, vrienden waren dan vaak toch wel al naar huis omdat ze ook met kindjes zaten en die thuis op bed wilden hebben.
oh ja voor wat betreft ‘moeten we nog eigen vrienden uit blijven nodigen’… dat is hier wel minder geworden, vandaar dus ook niet zo groot… alleen die meute kinderen he :lol: .
Maar wij vragen onze oudste 2 nu ook gewoon zelf wie ze willen uitnodigen voor hun verjaardag. En dat zijn naast opa&oma en oom&tante eigenlijk altijd dezelfde vriendenstellen.
Die kennen zij natuurlijk ook al van kleins af aan en dat is net zo vertrouwd als familie, maar zijn wel minder/ anders als toen de oudste 1 werd (en toen kozen we dus bewust voor alleen familie).
Vriendschappen zijn soms verandert, soms verwaterd en zijn anderen bijgekomen.
Vriendschappen zijn soms verandert, soms verwaterd en zijn anderen bijgekomen.herkenbaar.... Sommige mensen hebben geen kids dus niets met kinderverjaardagen, sommige niets met kinderen en zien we dus ook minder vaak... Het zei zo :(
Ik kan wel wat met je tips/opmerkingen, thx!
Ik heb niet zo'n groot gezin als sommigen hier ( al vinden anderen 3 juist ook al veel!) maar denk wel beetje tegen dezelfde problemen ( in ieder geval met verjaardagen ) aan te lopen....
Is er niet een mama's van 3 kinderen groep :lol:
Ik vind persoonlijk 20 a 25 mensen niks voor een kinderverjaardag. Ik heb het idee dat dit te druk is en dat er dan teveel prikkels zijn en dat de kids daar onrustig van worden. Ook de verdeling over meerdere dagen vind ik teveel. Op het kdv/school wordt het ook al gevierd en vanaf 5 jaar meestal ook een kinderfeestje.
Wij vragen meestal ouders en broers met aanhang van beide kanten, een paar goede vrienden (die ze oom en tante noemen) en goede buren met hun kids. Dat zijn dan 14 volwassenen en 2 kids, dat past ook prima in ons huis. Ik zou nog wel meer mensen kunnen uitnodigen, maar dat zijn dan mensen die ik alleen op verjaardagen zou zien en dat hoeft voor mij niet. Degene die wel komen dat zijn de mensen die we wekelijks of maandelijks zien, daar heb ik wat meer mee.
Wij vieren een kinderverjaardag meestal in het weekend na hun verjaardag van 14.00 tot 17.00 uur. We informeren ruim vantevoren bij de opa’s/oma’s en ooms of zaterdag of zondag handiger is, want die horen er toch wel bij. Mochten de andere dan niet kunnen dan is dat gewoon jammer. Ik vraag wel in de uitnodiging (meestal via FB of email) of ze kunnen laten weten als ze niet kunnen komen, o.a. vanwege de taartbestelling.
De opmerking ‘ik ben er niet blij mee’ dat oma op vakantie is die vind ik een beetje raar. Pete is op 9 oktober jarig en mijn schoonouders zijn dan regelmatig nog op vakantie. Ze gaan vaak naar het noordoosten van Spanje en daar is het tot begin oktober lekker weer, daar gaan ze dan vaak vanaf eind augustus naartoe. Ik heb daar niet zoveel moeite mee. De kids ook niet, als ze maar wel hun cadeau krijgen als ze terug zijn van vakantie :lol:
Ik vind persoonlijk 20 a 25 mensen niks voor een kinderverjaardag. Ik heb het idee dat dit te druk is en dat er dan teveel prikkels zijn en dat de kids daar onrustig van worden. Ook de verdeling over meerdere dagen vind ik teveel. Op het kdv/school wordt het ook al gevierd en vanaf 5 jaar meestal ook een kinderfeestje.
De meerdere dagen vind ik zelf dus ook niets, vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing :wink: 20-25 is incl onszelf en we zitten er toch zo aan, dan zijn we al beginnend selectief geweest. Dat is dan wel als iedereen komt, dus ook opa & oma.
Met de opmerking 'ik ben er niet blij mee' dat oma op vakantie is daar kan ik eigenlijk niet veel mee. Pete is op 9 oktober jarig en mijn schoonouders zijn dan regelmatig nog op vakantie. Ze gaan vaak naar het noordoosten van Spanje en daar is het tot begin oktober lekker weer, daar gaan ze dan vaak vanaf eind augustus naartoe. Ik heb daar niet zoveel moeite mee. De kids ook niet, als ze maar wel hun cadeau krijgen als ze terug zijn van vakantieHet is ook haar keuze en ze moet het zelf weten, maar vind het wel jammer aangezien ze zo wel een belangrijk moment mist in het leven van dr kleinzoon. Zo kiest ze dit weekend ook voor de camping ipv Elise haar verjaardag, vind dat wel jammer en ik denk ook dat ze wel door Elise gemist zal worden, ook al heeft ze haar net gezien. Het is tenslotte haar feestje. Ik wil de kids trouwens met verjaardagen meegeven dat het op een verjaardag gaat dat mensen om hun denken, niet om de cadeautjes :wink:
Wij woonden op het moment dat KEira 1 werd ook nog klein. Wij hebben het uiteindelijk bij mijn schoonouders gevierd. HEt was wel een “eens maar nooit meer” ervaring. Want in twee keer vieren vind ik dan minder erg.
Je zou ervoor kunnen kiezen om sochtends en smiddags visite te laten komen.
Dat is idd nu het plan, wat mensen tussen 10-14 en wat mensen tussen 15-18 met evt. mee-eten op verzoek. Thijs slaapt van 9-11 (ong ) en van 14-16 dus zo heeft hij ook ff rust tijdens zn slaapje.
ik zou juist niemand uitnodigen, maar gewoon zien wie er komt… iedereen die zou komen weet wanneer de kinderen geboren zijn en welke dag ze dus jarig zijn.
ik heb altijd wie komt die komt…
tijdstip bv van 10-12 of 14-16 ect… dat vind ik dus zoooooo verschrikkelijk… als ik zo;n uitnodiging krijg dan heb ik dus al geen zin meer.
maar omdat wij ervan houden dat het rustig is, komen wij meestal vroeg, vriendin van mij weet dat en vraagt wel wanneer verwacht je dat je komt (grote familie enzo…)
vrienden nodigen wij ook niet uit, ook die weten wanneer kinderen (en wijzelf) jarig is…
1e jaar is het lastig omdat je niet weet wie er komen… maar jaren erop is het vrij duidelijk…
oja betreft slaapjes… als ze moe zijn leg ik ze op bed… ongeacht of visite er is… niemand in onze omgeving vind dit vreemd…
Hai, lastig probleem.
Echt advies heb ik niet, zijn zelf erg van het snijden en weglaten. Soms vieren we het in tweeen (uiteraard omdat ze beide jarig zijn in 1 week). Heerlijk om maar 2 x een paar man te hebben ipv 1 keer een kamer vol.
Vorig jaar en dit jaar wel in 1 keer. Van wie we wel uitgenodigd hebben komen er een paar niet (waaronder mijn broer die in Italie zit dan). En de rest hebben we eerlijk gezegd gewoon niet eens uitgenodigd (vrienden).
Als het mooi weer is mag van mij de hele wereld komen,maar als het toevallig giet volgende week,dan zit he hele spul (inclusief kinderschare) binnen. Nee dank je feestelijk.
Uiteraard ook wel nodig,omdat Jo dat overduidelijk niet kan handelen. Gewoon ouders,oma,schoonzus,zwager en gezin, nicht met toebehoren en 2 vriendinnen van mij,waarvan ik nog niet zeker weet of ze komen.
Wie niet kan…jammer,maar helaas. Ga er geen ander moment voor prikken. Zien ze met de tijd toch wel weer en doen dan wel een bakkie.
Mocht je het wel groot willen en het echt niet zien zitten,dan blijft toch de speeltuin de enige optie.
Het blijft een lastig punt…zelfs hier vind ik het al snel te vol…tja, keuzes maken.
Succes!
Wij houden steeds meer de verjaardagen klein.
Opa’s en oma’s dat zijn er dus 4
Onze broers en zussen plus aanhang en kids datzijn dan 6 volwassenen en 6 kids
En dan komt voor kai nu dat hij graag een kindje uit de burrt vraagt die niet op zijn kinder feestje komt maar hij het wel leuk vind om even te komen.
Vrienden van ons komen steeds minder ( en dat vind ik prima )
Je kan niet met iedereen zijn verjaardag rekening houden doen wij ook niet
Verder hebben onze kinderen nog peet omms en tantes en die komen ook
1 dag plus een tijd van zo tot zo
Tigru ik snap dat je dat niet fijn vind heb ik zelf ook lang gehad
Maar ik merk gewoon dat het voor de rust in ons gezin veel beter werkt.
Onze oudste zoon kan er gewoon echt niet tegen als hij de hele dag bezoek krijgt of het nou voor zijn verjaardag is of voor zijn zus
Hij word daar heel hyper van
En aan het einde van de dag geen zinnig word meer met hem te praten
En sinds we het doen van zo tot zo laat is het beter
En als het niet in je huis past dan zou ik inderdaad 2 momenten van vieren doen en klaar
@marisca77 wrote:
Wij houden steeds meer de verjaardagen klein.
Opa’s en oma’s dat zijn er dus 4
Onze broers en zussen plus aanhang en kids datzijn dan 6 volwassenen en 6 kids
En dan komt voor kai nu dat hij graag een kindje uit de burrt vraagt die niet op zijn kinder feestje komt maar hij het wel leuk vind om even te komen.
Vrienden van ons komen steeds minder ( en dat vind ik prima )
Je kan niet met iedereen zijn verjaardag rekening houden doen wij ook niet
Verder hebben onze kinderen nog peet omms en tantes en die komen ook
1 dag plus een tijd van zo tot zo
Tigru ik snap dat je dat niet fijn vind heb ik zelf ook lang gehad
Maar ik merk gewoon dat het voor de rust in ons gezin veel beter werkt.
Onze oudste zoon kan er gewoon echt niet tegen als hij de hele dag bezoek krijgt of het nou voor zijn verjaardag is of voor zijn zus
Hij word daar heel hyper van
En aan het einde van de dag geen zinnig word meer met hem te praten
En sinds we het doen van zo tot zo laat is het beter
En als het niet in je huis past dan zou ik inderdaad 2 momenten van vieren doen en klaar
:thumbup:
Bijkomend voordeel van een kleinere groep, het eten is erg overzichtelijk. Bij mooi weer gooien we gewoon een lading sate’s op de BBQ en wat salade en brood en je kan nog genieten ook.
De kids banjeren lekker rond. Vrienden zijn allemaal leuk,maar 2 volwassenen per stel en 1 tot 3 kids per gezin, voor je het weet heb je er tig rondlopen. Ben je alleen maar met andermans kids bezig. Zeker met grote leeftijdsverschillen. Tussen de 1 en 3 kindjes extra,naast de onze is zat (zeker met slecht weer).
Inderdaad mandy zo gaat dat wel. Met vrienden en de vrienden die heel graag willen komen die vragen het wel.