Verhuizen naar andere plaats

Wij gaan verhuizen. Maar liefst 70 km verderop! Dat wil voor Hieke dus zeggen: ander kdv (of geen meer), andere school, andere vriendjes. We gaan haar morgen vertellen, en laten zien waar we gaan wonen. Waarschijnlijk verhuizen we in december. Heel bewust na 5/12 zodat ze dat nog op haar huidige kdv kan meemaken.



Hebben jullie nog ervarings verhalen en/of tips over valkuilen bij dit soort grote veranderingen voor een peuter van 3½?



Ik vind het… eh… :shifty:



:-*

haar overal bij betrekken.

Uitleggen waarom je wil verhuizen en de positieve dingen benadrukken.



Hier 4x verhuisd tussen oktober 2006 en maart 2009… het was best pittig maar de kinderen hebben het goed opgepakt.

We hadden boeken gehaald over verhuizen bij de bieb en uiteindelijk zelf ook het boekje " kaatje verhuisd" gekocht.



De kinderen tekeningen voorgeschoteld met hun kamers en dan mochten ze zelf een bedje en zo op papier uitknippen en zo hun kamers indelen.



Samen behang uitzoeken, kleurtjes verf, vertellen wat het inhoud en mee laten helpen om de verhuiskaartjes te maken bijvoorbeeld.



Verhuisdozen halen voor Hieke en haarzelf d’r eigen dozen laten versieren zodat het echt HAAR herkenbare dozen zijn en ze zekerheidsgevoel krijgt over alles weer terug kunnen vinden en verder ook een beetje gewoon over je laten komen.

Ze zal in de toekomst wel vaker met veranderingen temaken krijgen en kinderen zijn flexibeler dan je denkt.



Alleen bijvoorbeeld ook meteen nieuwe meubels neerzetten enzo… dat kan nog wel eens moeilijk zijn.



Wij hebben, hoewel Aniek eigelijk op t logeerbed lag, toch de eerste tijd gewoon dat bed weer neergezet, dat was vertrouwd en dat vervangen kwam later wel.

Dank je!



Dozen versieren, kamer inrichten met plakken en knippen, verhuiskaartjes maken… leuke ideeën! Boeken ook nog niet aan gedacht. Zit zo met mijn kop in de hypotheek en de ontbindende voorwaarden dat mijn inspriratie even weg was… :shifty: :lol: Hieke is inderdaad wel een meisje dat je erbij moet betrekken. Hebben we ook gedaan met de overgang van ledikant naar bed. Ze heeft met een schroevendraaier zelf ‘geholpen’ om haar ledikant af te breken en het samen met Papa in de schuur gezet. 8) Dat soort dingen gaan we nu ook weer doen denk ik.

Ik heb kaatje verhuisd nog wel voor je…



Moet je me even je adres pb-en, stuur ik hem op.



De kinderen lezen hem namelijk nooit meer, die waren na 4 x verhuizen helemaal kaatje verhuisd moe en zeggen nu als ik hem pak…" maar we gaan toch niet verhuizen he mama?" :lol:

ook leuk als er nog geklust moet worden in het nieuwe huis… (dit vonden mijn neefjes echt het meest geweldige aan het hele verhuizen) haar mee laten helpen.



Oud behang wat nog ergens van de muur moet?

Geef haar een klein stukje eigen muur om te peuteren. Moet er ergens geverfd worden? Laat haar eerst een reuze schilderij op die muur maken (wel even goed kijken met de kleuren van de verf, dat je niet later alsnog met die doorschijnende tekening zit :mrgreen: ).

Mijn ene neefje was net even ouder als 4 en die vond vooral het verven erg leuk. Ze wisten wel op voorhand dat de tekening weer weg geverfd zou worden, maar natuurlijk niet eerder dan dat er een mooie foto van gemaakt was :thumbup:



En verder heeft Cell volgens mij al heel veel goeie tips gegeven.

@Cell wrote:

Ik heb kaatje verhuisd nog wel voor je…

Moet je me even je adres pb-en, stuur ik hem op.


Dat is fijn! Ga ik doen.



Oh leuk, een verftekening op de kale muur maken.



Dank jullie wel, ik zie het weer zitten. Had even zo’n moment van: Ooohhhh jeeeeee! :roll: :shifty:

Wat een spannende stap! Niet alleen voor je kleine meid, maar ook voor jou!/jullie!

Succes!

Wij gaan ook omstreeks die tijd naar een andere plaats verhuizen.

Dus beetje dezelfde situatie alleen is Maaike iets ouder.

Die benoemt zelf heel veel nu waardoor we er al aardig wat goede gesprekken op hebben zitten.

We gaan binnenkort kijken op haar nieuwe school zodat ze daar vast een beeld bij heeft want ze zei zelf dat ze het eigenlijk niet wist of ze daar wel heen wilde…

Heel vervelend dus al die mensen die nu goedbedoeld op je af komen met ’ dus jij gaat straks ook leuk naar een nieuwe school’!! :?

Kind is hardstikke zenuwachtig.

En ze zei inderdaad zelf vandaag dat ze hoopte dat het er een beetje net zo uit ging zien als hier :inlove: .

En ze was dus helemaal blij toen ik dat beaamde.

Verder is ze al heel druk aan het bedenken hoe haar kamer moet worden.

En helpt info als ‘we gaan naast de ijsbaan wonen’ ook wel :wink: .



Ik denk dat het wel heel fijn is dat ze niet al naar school gaat.

M heeft in het afgelopen half jaar net wat opgebouwd en vind dat dus wel heel moeilijk. Dat is op een KDV toch heel anders ook omdat ze toch naar school gaan dan en daar ook gewoon aan toe zijn.

Gelukkig gaan wij iets minder ver weg wonen dus kan ze eerst eventueel nog wel dingen af blijven spreken. En haar 2 beste vriendjes willen/gaan ook verhuizen. Dus dat maakt het wat acceptabeler :slight_smile: .

Ik zou als ik jullie was wel echt proberen geen KDV meer te doen maar meteen school.

Dat scheelt weer een verandering…

Sis!



Waar ga je heen???

@Mamalien wrote:

Ik zou als ik jullie was wel echt proberen geen KDV meer te doen maar meteen school.

Dat scheelt weer een verandering…




Dat is inderdaad ook de bedoeling.



Voor jullie ook spannend zeg! Fijne opmerkingen van mensen. Die hebben wij nog niet gehad gelukkig. Dat zal nog wel komen…



@Ron wrote:
Waar ga je heen???


ik pb je wel even. :mrgreen:

Onze oudste is vier (bijna vijf) en woont nu in zijn derde woonplaats. De eerste verhuizing kan hij niet herinneren, maar hij was ruim drie toen we hierheen gingen (250 km verderop).



Hij heeft echt een half jaar onwijze heimwee gehad en dat ging pas over eigenlijk toen hij naar school ging en al vrij snel nieuwe vriendjes kreeg. Neem in elk geval de heimwee serieus en ga probeer zo snel mogelijk een vast ritme te krijgen. Dan voelen ze zich eerder thuis. En doe niet te enthousiast en te veel dingen ineens als je kind het wat moeilijk heeft. Geef het gewoon de tijd en het komt vanzelf wel goed. Na een half jaar wilde hij nog terug, na een jaar zei hij dat hij het hier ook leuk vond en nu na 1,5 jaar heeft hij het niet meer over zijn oude vriendjes en wil hij hier nooit meer weg. En hij is heel gevoelig en kan slecht tegen veranderingen, dus wellicht gaat het bij jou veel soepeler.



Verder hebben we hem bewust meegenomen toen de verhuizers gingen inpakken. We zaten toen in een hotel, maar een paar keer naar ons oude huis geweest om te kijken hoever ze waren en hij heeft zelf zijn speelgoed in de doos mogen doen en samen met de verhuizers in de wagen gezet. Toen het huis leeg was hebben we er nog een keer doorgelopen en toen de verhuizers uitgezwaaid. De volgende dag stond hij er weer bij toen het spul eruit kwam en ik kreeg een belletje toen het speelgoed aan de beurt was en dat mocht hij toen samen met ze eruit tillen.



Verder hebben we een afscheidsfeest gegeven en duidelijk gezegd dat we nu gingen verhuizen en niet zo vaak meer terug zouden komen. Ik moet zeggen dat hij het best goed begreep. Voor zijn vriendjes mocht hij een kadootje kopen wat hij aan hun gaf bij het afscheid. Ik had er een kaartje met een foto va hem bij gedaan.