Ik moest vannacht werken en had mijn urine een keer gestickt.
nu bleek mijn proteine verhoogt te zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat betekend, hoe het komt dat die verhoogt is en wat ik er aan moet/kan doen.
Dus iemand een idee?
Officieel moet je een ‘gewassen’ plasje testen he?
Als er bijv. wat afscheiding bij zit, kan hij al positief testen op eiwit.
Ik zou wel even contact opnemen met de huisarts.
Die zal het opnieuw testen. Mocht er dan nog eiwit in je urine zitten, dan kan het om iets onschuldigs gaan als een blaasontsteking. Maar het kan ook iets minder onschuldigs zijn.
Mijn vader heeft proteïnurie (verliest te veel eiwitten via de urine) door een verminderde nierfunctie. Maar die had ook andere klachten voordat ze er achter kwamen.
Waarom deed je die test? Wat voor test is het precies?
Verhoogde eiwitten zie je niet bij een blaasontsteking. Je ziet dan vooral verhoogde rode en witte bloedcellen.
Eiwitten komen o.a. opzetten bij nierproblemen (nierbekkenontsteking, nierschade) of intensieve verbranding (koorts, sporten) of zwangerschapshypertensie. Ook als je voor het plassen een lange tijd gestaan hebt dan kunnen de eiwitten verhoogd.
Als alleen je eiwitten verhoogd zijn dan zegt het niet veel.
Ik zou het wel melden aan jouw huisarts en dan over 1 a 2 weken nogmaals laten controleren.
thanks voor jullie reactie.
Ik deed de test eigenlijk gewoon zomaar. Gewoon eens benieuwd, dus zonder reden.
Ik denk dat ik hem zelf volgende week nog een keer uitvoer, en dan kijk wat er uitkomt.
Ik heb verder geen klachten.
ik hou het zelf maar gewoon even in de gaten.
Vergeet je niet dat je pas een ‘echt’ schone plas krijgt wanneer het per catheter is gekregen? Vermoed dat bijna iedereen wel een x op die niet helemaal schone manier verkregen urine wat eiwitten erin kan hebben. Ook als het niet een skyhigh meting is lijkt het me dat het niet iets heel ergs is. :-* Volgende keer met zelftesten eerst zorgen dat je alles down under heeeeel goed schoongewassen hebt(met alleen water!), potje uiteraard ook steriel en dan gelijk testen.
De dokter zei tegen mij juist laatst dat ik geen urinekweek hoefde te doen bij een patiënt omdat deze een catheter had en het dan toch altijd ‘vieze’ urine is. :lol:
@tamx wrote:
De dokter zei tegen mij juist laatst dat ik geen urinekweek hoefde te doen bij een patiënt omdat deze een catheter had en het dan toch altijd ‘vieze’ urine is. :lol:
Het klopt beide. Bij een verblijfscatheter is er altijd sprake van bacterien in de urine, ik denk dat Rhiannon eenmalig catheteriseren bedoelt en dan is het wel steriele urine.
ik weet dat het nooit helemaal schoon is, maar schonere urine als nu krijg ik niet zonder me eenmalig te catheteriseren. En dat gaat me toch wel wat te ver :mrgreen:
Wat D. al aangeeft, catheters die al langere tijd zitten zijn niet (meer) schoon. Sterker nog vaak krijgen patienten of clienten zo ongeveer standaard een infectie erdoor. En dan te bedenken dat heel vroeger (15 jaar geleden ong.) ik bij een blaasontsteking standaard een catheter kreeg. :shifty:
Maar met eenmalig catheteriseren is het wel schoner dan uitgeplaste urine. Zou het trouwens ook zeker niet doen hoor Ellen. Brrrr catheters en moi vinden elkaar niet lief. :silenced: Kan me zo voorstellen dat jij ze ook niet zo lief vind. :lol:
Niet te wezenloos testen hoor. En bij twijfel, HA :-*
ow ik test ook niet wezenloos
maar heb al een paar dagen een vervelend gevoel in mijn buik, en dacht misschien heb ik wel een blaasontsteking ofzo.
maar dat was dus niet, maar toen was ik wel benieuwd wat verhoogde proteine eigenlijk betekende
Ik wilde net een topic hierover starten. Ik heb gisteren buikgriep gekregen en gisteravond laat werd ik wakker met tintelende armen en benen wat maar niet over ging. Moest naar het ziekenhuis komen. Alle test waren goed, behalve de urinetest, ze hadden eiwitten gevonden. Ze hebben me toen gecatheteriseerd en vandaag hebben ze me gebeld dat er een verhoogde waarde eiwitten was gevonden. Nu moet ik een 24-uurs urine test doen, ik heb de containers al in huis. Maar ik vroeg me af, kan dit ook door die buikgriep komen? Ik voel me nog steeds erg moe, kan maar heel even staan, flink verzwakt dus. Die tintelende benen en armen heb ik nu niet meer gelukkig.
Groetjes, Carenza
@ Carenza wanneer je zwangerschap op zijn eind loopt en je hebt dan eiwitten in de urine, dan is dat zeker niet goed. Dat is 1 van de eerste symptomen van zwangerschapsvergiftiging. (vaak i.c.m. hoge bloeddruk) Dus bij jou nemen ze geen risico en wordt je helemaal door de molen gehaald.
In principe horen er geen of heel weinig eiwitten in de urine voor te komen. Het is dus wel echt iets om te onderzoeken. Ook bij mensen die niet zwanger zijn. In principe wijst het erop dat er in de nieren iets niet goed gaat. Dat kan mijns inziens niet veroorzaakt worden door een buikgriep. Daarom wordt TS ook aangeraden om na nog zo’n test wel langs de HA te gaan.
Oh jee. Vandaag begin ik met die 24 uurs test. Maar mijn bloeddruk is zondag gemeten en die was goed. Het enige wat me nu parten speelt, is extreme vermoeidheid, maar kan ook door die buikgriep komen, mijn vriend heeft het ook gehad, en die lag gisteravond nog met koorts in zijn bed te rillen. Pfff, ik wil me er niet te druk over maken, maar vind het wel een rotidee.
Oh, en als het nou wel zo is, wat dan? Op internet vind je altijd zoveel verschillende verhalen.
Groetjes, Carenza
Met zo’n 24-uurs urine kunnen ze nagaan hoeveel gram eiwit je op een dag via de urine verliest.
Ik kan je niet informeren over evt. vervolgstappen. Dat moet je behandelaar doen. En die is denk ik bewust terughoudend met informatie zodat je je niet teveel zorgen gaat maken. Mijn advies is dus: rustig afwachten wat er uit de test komt.
Ik bedacht me inderdaad later dat jullie een eenmalige catheterisatie bedoelden ipv een verblijfscatheter :oops:
Gelukkig geen blaasontsteking meis! Misschien een urineweginfectie? Soms is dat lastiger terug te vinden in de urine… :think: Flink aan de cranberrysap en wat extra vit C om de zuurgraad in je blaas te verhogen wil nog wel eens helpen. :-
Carenza zolang je artsen nog niet grauw aanlopen en je willen houden in het ziekenhuis is het niet accuut. :- Lastig ja, iets om in de gaten te houden ook maar zolang je geen bandgevoel om je middenrif hebt, je BD nog netjes is en je goed in de gaten gehouden wordt probeer je lijf wat rust te gunnen juist ook om bij te tanken na je griep. :thumbup: