verhoogde progesteron

Hallo,

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik deze vraag moet neerzetten dus als het hier niet hoort merk ik het wel.

Wie heeft ook last van verhoogde progesteron??? En wat is er aan te doen??

even een (lange) inleiding: Ik ben 9 maanden geleden bevallen van mijn jongste en sindsdien loop ik te rommelen met mijn cyclus en allerlei klachten.

Ik heb endometriose en denk dan ook dat die verergert is sindsdien aangezien ik geen anticonceptie gebruik.

Daar ik nu echt dagelijks veel last heb heb ik me toch weer laten doorverwijzen om uit te zoeken naar hoe en of wat…

Mijn man en ik zijn samen verminderd vruchtbaar en onze kindjes zijn dan ook alle twee via icsi gekomen.

Zelf zwanger worden is eigenlijk dan ook uitgesloten bij ons.

Nou had ik de laatste paar weken steeds meer last van klachten alsof ik zwanger zou zijn (wat dus niet zou kunnen) want die klachten heb ik alleen in een zwangerschap en niet daarbuiten.

Ik heb dan ook vorige week maandag getest maar negatief, leek me ook logisch daar niet van.

Afgelopen vrijdag had ik dan eindelijk mijn eerste afspraak bij de gyn weer ivm met mijn klachten en kon niet echt er meteen uit komen wat te dneken van mijn klachten dus een plan opgezet om te kijken waar het knelt.

Ook een inwendige echo gehad en niets te zien…

Daarna bloedprikken voor hormoontest om te kijken hoe mijn hormonen her doen.

Daarna afgesproken dat ik 2 maanden aan de pil moet om te kijken of het toch de endo is maar daar mag ik pas mee beginnen als de uitslag oke is.

En dan zijn we er nu dus: mijn progesteron is heeeeeel hoog en omdat mijn eigen gyn. niet aanwezig was heeft een andere gyn. het bekeken en gezegd laat mevrouw maar een test doen want die is zwanger…

Maar ik ben niet zwanger :? :? :? :? :? :? :?

Hmmm een hoog progesteron dan doen ze meestal redelijk snel een MRI scan. Vaak heeft het te maken met je hypofyse. Daar kan een verstoring zitten in de vorm van een gezwelletje wat een onbalans veroorzaakt. En nee dat is niet kwaadaardig!

Verder euhm weet ik zo even niet wat nog meer redenen kunnen zijn (behalve een zwangerschap) … :think:

Maar je gyn zal het zeker weten helemaal tot op de bodem uitzoeken.

Succes met de onderzoeken en het hele medische gedoe eromheen (had je nog niet genoeg van gehad, welliswaar met mooiere uitkomsten maar toch :wink: ) :thumbup:

Hee Rhi,

Dank je voor je berichtje, oke dus moet wel verder na gekeken worden…

Lijkt me dus ook niet handig om toch met de pil te gaan beginnen zoals de bedoeling was :think: :think: :think:

Zal mijn gyn. morgen toch eerst nog maar even bellen en vragen over het hoe en of wat…

Groetjes Sam

Idd bel maar even, want een pil verstoort ook weer je natuurlijke hormoonbalans. Als ze nog verder moeten onderzoeken lijkt me dat ook weer niet handig. Succes en als je weet waar het wegkomt kom je dan even weer hier? Denk dat er misschien wel meer dames zijn die dat meegemaakt hebben of nog tegenkomen. Meende dat ik er zelf ooit ook iets over gelezen had bij zwanger worden…maar kon het zo niet gelijk terugvinden.

Ja tuurlijk als ik meer weet zet ik het hier weer neer!!!

Vandaag dan contact gehad met mijn gyn en er is niets aan de hand.

de waarde geeft aan of je een eisprong hebt gehad of niet :roll: :roll: :roll: :roll: en die heb ik dus duidelijk gehad daar de waarde zo hoog was hahhahaa ja had ik ook wel kunnen vertellen dat ik hem had gehad want die voel ik altijd.

Maar de andere gyn heeft dus "gewoon"een grove fout gemaakt die heeft alleen maar naar de waarde gekeken en naar mijn symptomen en daar meteen de conclusie zwanger aan gehangen.

Als ie nou had gekeken dat ik op dag 22 was geprikt dan wist ie dus dat de waarde alleen maar aangaf dat ik een eisprong heb gehad :doh:

En zoals ik zelf al wist ben ik vannacht ongesteld geworden dus ikkan vanavond gewoon beginnen met de pil.

Groetjes Sam

Ooooh nou daar ben je dan lekker klaar mee 8) .

Vooruit je weet iig waar het wegkomt en dus met een gerust hart verder :thumbup: En met pil en verminderd vruchtbaar…mwah dan zul je vast niet zwanger worden :wink:

Thnx voor het langskomen en vertellen!