Verhoogde FSH waarde

Hallo, graag stel ik mezelf even voor.

Ik ben Miela, 38 jaar en helemaal nieuw hier!



In het voorjaar van 2008 gestopt met de pil. Naderhand twee maal zwanger geweest (Voorjaar 2009 & voorjaar 2010) maar deze zijn beiden in een vroege miskraam geëindigd. Na bijna 3 jaar proberen, helaas nog geen wondertje voor ons. Na een bezoek aan de huisarts begin Nov. 2010, zijn we doorverwezen naar het ziekenhuis.



Wat bloedonderzoeken verder blijkt mijn FSH (ernstig hoog te wezen, namelijk 22 u/l…? Wat dus kan betekenen dat ik tegen een vervroegde overgang aan zit… :frowning:

Echter hebben we eind Januari een gesprek gehad met een andere gyn en hij stelde voor om tóch een proef-IVF te gaan doen…Een andere hormoonwaarde, AMH (?) (eicelvoorraad…?) spreekt namelijk het eerste weer tegen. Die waarde was wel ‘okay’…



Ik vroeg me af of hier meerdere meiden zijn met een soortgelijk verhaal (te hoge FSH-waarde én toch IVF)…? En wat is eigenlijk té hoog? Hoe zijn jullie kansen ingeschat? Zijn er überhaupt vrouwen door een te hoge FSH-waarde zwanger geworden? Ik lees zó graag wat (positieve) verhalen hierover…



Liefs, Miela



Welkom Miela, hier geen ervaringsverhaal qua FSH te hoog dit is uiteraard wel getest voor we door mochten voor de IVF. Onze oorzaak ligt bij gesloten eileiders. Maar qua IVF dus wel ervaring, je bent ook zeker welkom mee te schrijven bij het draadje hierboven over IVF/ICSI.

Vreemd dat beide waarden FSH en AMH elkaar tegen lijken te spreken, maar wellicht toch heeeel gunstig mbt je kansen. Zonder eitjes geen IVF natuurlijk en een natuurlijke zwangerschap heb je ook al gehad dus in dat opzicht lijkt het er best goed uit te zien mbt je kansen. :thumbup: Nu dus vooral met spanning het traject in voor jullie (al enig idee wanneer dat zou starten?) en hopen dat er toch een mooi aantal eitjes gaat groeien. Heel veel succes!

Hallo Rhiannon,



Bedankt voor je berichtje! Ik zal zeker een bezoekje brengen aan de topic IVF/ICSI, moet alleen nog even mijn weg hier zien te vinden als nieuweling! :slight_smile:



Wij zitten inmiddels al in het traject: Vanaf vorige week zaterdag injecteer ik mezelf met 0,2 Lucrin en heb ik al een aantal weken de pil moeten slikken. Vanaf vanavond mag ik de Lucrin halveren naar 0,1 maar moet ik daarnaast wel beginnen met de Gonal F…! Het spuiten van de Lucrin gaat me goed af, maar ben best een beetje angstig voor die grote prikpen! Mijn vriend is vanavond ook nog eens overwerken dus sta er alleen voor…HELP!!! :stuck_out_tongue:

Heb trouwens al de hele dag last van hoofdpijn, wellicht dat dit komt door de Lucrin? Nou, wish me luck! Ik ga nu eens kijken of het me allemaal lukt met die enge pen!

3 maart hebben we trouwens de eerste echo…spannend!!!



Groetjes, Mila

Waarschijnlijk is het je wel gelukt met de pen…en mss weet je ondertussen ook dat het spuitje echt 10x fijner zetten is dan de Lucrin? :wink: Die hoofdpijn die je merkt is echt een typische bijwerking van de onderdrukhormonen zoals Lucrin. Ik spuit altijd Decapeptyl die doet hetzelfde en idd na een week tot 2 weken merk ik ook zo’n zeurende hoofdpijn die overigens vertrekt zodra ik een paar dagen Gonal erbij gebruik. :thumbup:

3 maart dus de eerste echo, ws een uitgangsecho? Om te zien of je baarmoederslijm dun is en of er al wat activiteit te zien is qua groeiende follikels. Spannend en hopelijk ziet alles er dan goed uit!

Hey Rhiannon, zoals je al gelezen hebt ging het goed met de Gonal F pen, gelukkig! :smiley:

Maare een vraagje…(wellicht een hele domme :oops: ) maar wat is dan het verschil tussen een ‘gewone echo’ en een ‘uitgangsecho’…? :think:

Ik hoor ook ineens zoveel termen langskomen…Ik weet 't echt niet!

De naam? Nee uitgangsecho slaat erop dat je kijkt wat je ‘uitgangspositie’ is voor de poging. In sommige ziekenhuizen doen ze zelfs een echo om te kijken hoeveel eitjes er klaarliggen die cyclus en dat dus voordat je ook maar 1 spuit hebt gezet. Mijne overigens niet, die kijkt voor we starten alleen tijdens of net na de menstruatie om te zien of er geen rare dingen te zien zijn zoals cystes of ‘iets’ in je baarmoeder (poliep of vleesboom oid). Alle echo’s na de eerste stimulatie spuitjes heetten follikelmetingen (FM) omdat je dus gaat kijken hoeveel follikels er zijn en ze meet.