vergoeding voor een thuisblijfmoeder?

Eind 2007 gaan wij verhuizen en word ik thuisblijfmoeder! :dance:

Nu sta ik nog 3 dagen voor de klas.



Ik verheug me er ontzettend op, maar mocht het toch tegenvallen of financieel onhaalbaar blijken dan kan ik natuurlijk altijd weer op zoek gaan naar werk.



Maarrr…nou heb ik hier ooit wel eens iets gelezen over een soort kleine vergoeding/toelage van de belasting voor thuisblijfmoeders.

Wie weet er hoe dit heet? (En of het wel bestaat…)



Ik heb al op wat sites rondgeneusd, maar ik kan er echt niets over vinden.



Alvast bedankt voor het meedenken!

ehhhh ja dat bestaat, ik krijg het. Ik heb geen idee hoe het heet, onze balastingman heeft dat geregeld. Misschein gewoon even de belastingdienst bellen die kunnen je vast wel helpen.



Groetjes Marjolein

Ik ben ook thuisblijfmoeder en het dat klopt inderdaad. Omdat je waarschijnlijk bijna heel 2007 hebt gewerkt, gaat het voor jou pas in in 2008. Je krijgt dan wel de heffingskorting van de belasting als je niet meer dan een bepaald bedrag verdiend per jaar (volgens mijn iets van 14.000,-). Als je ook een koopwoning hebt en je elke maand een voorlopige teruggaaf ontvangt, kun je voor de opgave van 2008 aangeven dat je dat wilt ontvangen omdat jouw inkomen 0 is. Je kan ook altijd de belastingtelefoon bellen, zij wisten mij heel erg goed te informeren. Succes en veel plezier als thuisblijfmoeder!



Groetjes Sofie

kijk op hun site voor de voorwaarden.

maar inderdaad ik krijg het ook en hoe het heet geen flauw idee.

maar ik weet wel dat dat een bedrag is van 1990,- euro per jaar.

ze noemen het in de vollksmond, aanrechtbelasting, zo 240 euro in de maand geloo fik

Thanks! Dat valt me mee zeg dat bedrag!

Het zal vast ook wel van het inkomen van je partner afhangen, hoeveel je krijgt?

Maar een Eurootje of 2000 is al helemaal super! :smiley:



We gaan vanavond even verder puzzelen. Kijken of we erachter kunnen komen wat precies de vergoeding is.



Heel erg bedankt voor het meedenken alvast!

Volgens mij bedoel je heffingskorting minst verdienende partner.

ik ben ook een thuisblijf moeder.



mijn man krijg kinderkorting en combinatiekorting.

en ik krijg algemene heffingskorting en dat is zo’n 2000 euro per jaar.

je moet dan een voorlopige teruggaaf aan vragen.

ik had nog een half jaar gewerkd en dat andere half jaar kreeg ikook terug.



groetjes henny

Hmmm… dus niet-werkende moeders die zich wel een eigen huis kunnen permitteren, krijgen van het werkend deel der natie er nog eens 2000 euro bij? Fijn voor ze… :mrgreen:



En dat geldt dus alleen als je geen inkomen hebt? Met een uitkering werkt het natuurlijk niet?

Begin volgend jaar ben ik nog werkloos en dan komt als het goed is #2. Dus dan ga ik de eerste maanden niet weer aan het werk. Omdat mijn uitkering dan is afgelopen zit ik dan dus zonder inkomen. Krijg ik dat dan ook? En als ik na een paar maanden weer aan de slag kan, krijg ik het dan toch over de maanden dat ik niet kon werken? Of gaat het om je jaarinkomen?

Dit staat er op de site van de belastingdienst over de heffingskorting voor de minstverdiende partner:



heeft recht op voorlopige teruggaaf van de algemene heffingskorting als u aan de volgende voorwaarden voldoet:



Uw inkomen is lager dan € 6.410.
(in de rekenmodule van de belastingdienst staat echter 6150 euro)

In het kalenderjaar waarin u een voorlopige teruggaaf krijgt, heeft u meer dan 6 maanden een fiscale partner.

Het inkomen van uw fiscale partner is na aftrek van eventuele aftrekposten hoger dan € 6.410
(in de rekenmodule van de belastingdienst staat echter 6150 euro)



Let op!



Als later blijkt dat uw partner geen of weinig belasting betaalt, kan het zijn dat u geen recht heeft op algemene heffingskorting. In dat geval moet u de voorlopige teruggaaf terugbetalen.

Het gaat om het jaarinkomen

Is dat dan hetzelfde als vroeger het overdragen van de belastingvrije voet? Dus de redenering: “als je gewerkt had, dan had je over dit bedrag gee belasting hoeven betalen, dus nu hoeft je man over dat bedrag geen belasting te betalen”?

Op de site van de belastingdienst hebben ze ook een rekenmodule waarmee je kunt bepalen voor welke heffingskortingen je in aanmerking komt: http://www.belastingdienst.nl/reken/vt2007/

@lena3 wrote:

Is dat dan hetzelfde als vroeger het overdragen van de belastingvrije voet? Dus de redenering: “als je gewerkt had, dan had je over dit bedrag gee belasting hoeven betalen, dus nu hoeft je man over dat bedrag geen belasting te betalen”?


Ja, volgens mij wel.