Vergoeding IUI?

Omdat wij van onze eerste zwanger zijn geworden dmv IUI zijn we voor een tweede bezig zijn weer snel bij de gyn terecht gekomen. Na weer allerlei onderzoeken beloofde hij ons dat als we na een jaar nog niet zwanger zouden zijn wij direkt weer mogen beginnen met IUI. Nu zijn we dus een jaar bezig zonder resultaat en heb ik 30 Juni een afspraak met de gyn. Ik neem dan aan dat we mijn nieuwe cyclus (die dan net begonnen is) weer beginnen met IUI.



Bij de vorige pogingen IUI heb ik me nooit afgevraagd of het vergoed werd of niet en die werden dan ook gewoon vergoed. Maar omdat ik me afvroeg of als je opnieuw met IUI begint het ook vergoed word heb ik toch maar even met de Agis gebeld. Daar zeiden ze me dat mijn gynaecoloog een aanvraag in moet dienen bij Agis en dat daar dan wordt bekeken of ik wel of geen recht heb op een vergoeding van de behandelingen.



Nou vraag ik me dus af hoe dat dan in zijn werk gaat. Word zo’n aavraag wel eens afgewezen? En waarop kan zo’n aanvraag dan afgewezen worden? En als ik de 30ste dan mijn afspraak met de gyn heb moet hij dan nog die aanvraag gaan indienen? En hoe lang duurt het dan voordat hij hoort of het wel of niet vergoed wordt?



Ik weet het… het zijn een hoop vragen, maar ik wil gewoon graag snel beginnen met IUI omdat ik 2 jaar terug ook via IUI ben zwanger geworden. Ik ben er gewoon al maanden vanuit gegaan dat we begin juli starten met IUI en het zou toch wel een flinke domper zijn als we nog heel lang moeten wachten voordat zo’n aanvraag goedgekeurd is en wij kunnen beginnen.



Dus wie heeft de antwoorden? Alvast bedankt :slight_smile:

Nou ik ben er al achter hoor :wink: Ik heb maar even mijn gynaecoloog gebeld omdat ik nu al weer aan het piekeren geslagen was. De assistente belde me net terug en de gyn zei dat het gewoon vergoed wordt en dat hij niets hoeft aan te vragen.



Ik ga er maar vanuit dat mijn gyn gelijk heeft en dus ben ik er weer gerust op :slight_smile:

Pas je wel op…veel verzekeringen vergoeden tegenwoordig wel de ‘medische handelingen’ (de gyn dus) zoals dat zo mooi heet maar voor de medicatie (die per persoon dus wel eens wil verschillen) willen ze wel graag een machtiging zien bij de apotheek.

Een aantal jaren geleden was ik nog verzekerd bij de Agis en zij hadden toen voor mij (ivm IVF welliswaar) een speciaal telefoonnummer voor de apothekers waar zij naar kunnen bellen voor dergelijke machtigingen.

Zou toch minder prettig zijn wanneer je bij je apo staat voor je recept en ineens ettelijke pleuries zou moeten neertellen :wink:

Dat heb ik ook meteen nagevraagd bij de Agis en volgens de mevrouw die ik aan de telefoon had vallen zowel de pregnyl als clomid (die heb ik de vorige keer beide gehad) onder de gewone geneesmiddelen en zouden dus vergoed worden als de gyn ze voorschrijft. Mocht het nou niet zo zijn dan ben ik allang blij dat pregnyl en clomid niet de duurste medicijnen zijn die er voorgeschreven worden bij fertiliteitsbehandelingen.



Maar ik vraag het natuurlijk nog wel even na voor we er aan beginnen. Bedankt voor je reactie :slight_smile:

Ik zou willen tikken; mazzel dat je de ‘goedkopere varianten’ mag gebruiken, maareuh dat gaat niet helemaal op bij Clomid :silenced:

Dus vanaf hier alvast voor de komende poging; heeeel veel succes!! :thumbup:

@Rhiannon wrote:

Ik zou willen tikken; mazzel dat je de ‘goedkopere varianten’ mag gebruiken, maareuh dat gaat niet helemaal op bij Clomid :silenced:

Dus vanaf hier alvast voor de komende poging; heeeel veel succes!! :thumbup:




Dank je :slight_smile:

Clomid is nou niet het meest ideale middel (heb ik teminste gehoord), maar toen ik het de vorige keer begon te gebruiken in combinatie met IUI was het de tweede ronde raak. Nu maar hopen dat deze gyn het me ook meteen voorschrijft en me niet 3 IUI pogingen laat afwachten.

He jakkes zeg, hoop dat ie idd ‘handiger’ is en gelijk met stimuleren erbij begint. :thumbup:

En wie weet weer zonder al teveel bijwerking zou nog fijner zijn! :mrgreen:

Moet wel zeggen dat wij het hier iig wel altijd hebben getroffen qua gyn. Was zelf bang dat ik minder op de hormonen ging reageren (Gonal hier voor de IVF) maar zolang ik nog steeds genoeg follikels aanmaakte was dat niet nodig. De geruststelling werd gelijk duidelijk toen we de laatste poging dus totaal 18 eitjes hadden na de oogst :silenced: :shifty:

Maar een goeie gyn zou wel top zijn! Denk je dat je dezelfde weer krijgt als bij jullie eerdere pogingen?

Poe 18 eitjes… dat zijn er een boel zeg. Erg fijn dat je lichaam wel op de hormonen bleef reageren. Gonal is een middel om te zorgen dat je lichaam meer eitjes maakt?



Wij hebben dit keer zeker weten een andere gyn omdat we verhuisd zijn naar een andere plaats. In het ziekenhuis in Doetinchem hadden ze een speciaal fertiliteitsteam en dus hadden we altijd dezelfde 2 vrouwen bij follikelmetingen etc. Toen we hier een paar maanden terug in Arnhem terecht kwamen bij de gyn vond ik hem al niet zo heel geweldig omdat hij zei dat we nog moesten wachten :oops: Voor zover ik weet krijgen we tijdens de behandelingen en metingen steeds een andere gyn (degene die plek heeft). Ik laat het gewoon allemaal maar op me af komen :slight_smile:

Ach so, jammer, maar Arnhem zitten vast ook aardige gyns! En so what laten ze dan maar minder aardig zijn…resultaat…hoppakee ze moeten gewoon goed zijn 8)



Gonal is idd eitjeskweekhormoon beetje als Clomid maar extremer en om eerlijk te zijn ik merkte amper tot geen bijwerkingen. Nadeeltje is dat je het moet spuiten maar gelukkig gaat dat met een pen. Dus heeel dunne naaldjes. Vond het fijner spuiten dan de Pregnyl. :shifty:

Krijg je Gonal alleen bij IVF? Of schrijven ze dat ook wel eens voor bij IUI behandelingen?? En wordt zoiets vergoed vanuit de basisverzekering? En zo niet weet je waar ik de kosten kan opzoeken van zo’n middel?



We zijn namelijk net bij de gyn geweest en hij had het ook over spuiten in plaats van Clomid. Maar hij wilde eerst nog een samenlevingstest doen om te kijken of we überhaupt medicijnen krijgen. Mooi balen… is dus weer een cyclus langer wachten voor we met IUI beginnen :evil:

Je moet het even navragen bij je eigen verzekering. De medicatie bij IUI wordt niet standaard vergoed. Als je aanvullend verzekerd bent, kan het zijn dat het wel vergoed wordt. Hormooninjecties worden inderdaad ook bij IUI gebruikt, als je bijvoorbeeld niet goed op Clomid reageert. Ikzelf ben resistent voor Clomid geworden, dus ik ben toen overgestapt op Menopur-injecties. Bij mij werd het gelukkig wel vergoed, want anders wordt het flink prijzig! (paar honderd euro per cyclus). Morgen even nakijken dus!



Succes!



Groetjes,

Jippie

Verschilt per arts wat ze voorschrijven. Meestal is bij IUI de ‘standaard’ om Puregon of Menopur voor te schrijven. Dit kan in penvorm of een soort van capsules van glas waaruit je zelf de hoeveelheid optrekt met een spuitje. Prijzen verschillen ook. Ik zal even kijken of ik in mijn favo’s nog de site heb staan waar je prijzen kunt opvragen. Daar zit dus alleen niet de prijs bij van de uitgeschreven recepten en het klaarmaken in de apotheek zover ik weet. :think:

Je apotheek kan je ook de prijzen doorgeven want daar staan ze ook in de computer.

Vergoedingen verschillen ook. De meeste hormooninjecties zitten in de aanvullende verzekering met een maximum per jaar. Dat zou ik je polisvoorwaarden moeten staan (bij mij is het geloof ik iets van 4500 per jaar en ik zit in de topfit bij ONVZ) en anders zou je met 1 telefoontje/emailtje naar je verzekeraar duidelijkheid moeten kunnen krijgen.



Idd wel flink balen dat je weer een cyclus moet afwachten op de uitslag van de samenlevingstest :? Succes met uitzoeken en afwachten!