Verflucht schadelijk en hoe erg????

Hee hallo,

Ik ben nu 26 weken zwanger en wil de babykamer gaan verven. ( heb inmiddels de eerste muur gedaan).

Maar sinds ik dit nobele plan aan de buitenwereld kenbaar maak, word ik aan alle kanten gewaarschuwd dat dit niet slim is.

Het gaat om verf op waterbasis, dus volgens mij niet schadelijk als je goed ventileert. ( is deur naar de gang openzetten en rooster los voldoende???).

Via internet heb ik gezocht wát nu precies zo schadelijk kan zijn aan verflucht, maar ik krijg er niet meer uit dan dat het net zo schadelijk zou zijn als roken?

(Kwam wel tot de conclusie dat de radiatorombouw schilderen met 12 weken niet zo’n goed plan was trouwens)

Kan iemand mij antwoord geven op deze vragen, want ik twijfel nu wel of ik door moet gaan.

Groetjes Pippi

Ik heb ook tijdens de zwangerschap nog volop geklust. En kreeg net als jij het nodige commentaar hierover :roll: Ik ben toen naar een verfspeciaalzaak geweest en heb -op aanraden van iemand anders- naar kindvriendelijke verf voor de box, die ik over wilde schilderen, gevraagd. Bleek ik toevallig de verkoopster daar te kennen :mrgreen: en die vertelde mij dat in principe(en officieel) alle verf ‘slecht’ is, maar vooral de oplosmiddelen zijn erg slecht.

Dus wanneer je kiest voor ‘oplosmiddelvrije’ verf of verf met ‘weinig oplosmiddelen’(staat als het goed is op het blik) en de ramen goed open zet (en eventueel een ‘masker’ gebruikt) kun je (inofficieel) redelijk veilig schilderen. Vooruitgezet dat je het stukje voor stukje doet en niet uren in de verflucht blijft hangen(je eigen slaapkamer zou ik dus maar niet doen :wink: )

In de practijk betekend het dat Latexverf en verf op waterbasis de voorkeur boven verf op terpentinebasis heeft. En wanneer je het aan iemand anders over kunt laten, dan is dat natuurlijk nog beter, maar ja we weten allemaal wel dat het soms gewoon NU moet gebeuren 8)

Dank je voor je snelle antwoord!

Hihi, ja inderdaad. Mijn man zou verven, maar vindt dit niet zo’n leuk werk. Dus doen we het nu om en om. Wist niet dat er kindvriendelijke verf bestond. Aardig van de fabrikant!

De radiatorombouw had ik geverfd met terpetine-verf, wist ik toen veel. Als verflucht net zo schadelijk is als rooklucht, dan maak ik me trouwens ook niet zo’n zorgen. Relatief gezien zit je als zwangere vrouw meer in rooklucht dan in verflucht toch?

Oh, sorry voor de verwarring: die kindvriendelijke verf waar een kennis van mij het over had bestaat dus (volgens die verkoopster) NIET :oops: (tenminste niet als het gaat om het verven van boxen en zo: dus dingen waar kinderen aan zouden kunnen sabbelen of knabbelen)

En ja, misschien erg slecht van me: maar ik heb zeker vaker in de rook gezeten :oops: dan in de verflucht, maar ach je kunt ook niet de hele dag thuis blijven toch :wink:

Die radiatorverfbeurt zal die kleine ook niet meteen schade toegevoegd hebben, bovendien is het nu te laat om daar heel erg over na te denken, maar nu je het weet kun je daar wel rekening mee houden toch? Je kunt tenslotte niet alles weten :wink: en je wilt nog een beetje normaal leven ook 8)

Ik liep hier ook heel erg tegenaan, ik ben zelfs uit logeren gegaan om niet in de verflucht te hoeven slapen toen we thuis bezig waren. Nu denk ik: dat was wellicht wat overdreven :roll: en op een gegeven moment heb ik het allemaal wat los gelaten omdat ik niet langer wilde wachten totdat anderen eindelijk eens tijd hadden om verder te verven. Want inderdaad, soms moet het gewoon NU NU NUUUU gebeuren :lol: .

Alle ramen open, niet urenlang in die verflucht blijven hangen, en volgens mij komt het allemaal wel goed. De stress die ik had van het niet-af zijn van het kamertje was naar mijn idee ook niet goed voor me namelijk :roll: .

Ik heb zelf in de zwangerschap alle duren en kozijnen geverft met gewone verf op terpetine basis en er niks aan de hand met ons meisje. Je moet alleen zorgen dat je alles goed ventileert !

Ik heb het mijn huisarts gevraagd.

En die zei toen dat gewone verf(op terpentine basis) zowieso voor iedereen erg slecht is, maar vooral in de zwangerschap. Het is niet voor niks dat schilders geen verf op terpentine basis(binnen) meer mogen gebruiken.

Die op waterbasis was geen probleem, als ik maar goed ventileerde. Maar het iemand anders laten doen was nog beter :smiley: :smiley:

Maar jah, dat kan niet altijd.

Gr yvonne

hey meid

in het begin van mijn zwangerschap (toen ik het nog niet eens wist) hadden we net een huis gekocht, we hebben het van boven tot onder laten spachtelen, en verfen.

later kwam ik er achter dat ik zwanger was, en heb al die tijd er in gelopen!!

als je maar goed ventileerd, kun jij gewoon lekker knutselen :stuck_out_tongue:

Vooral goed ventileren inderdaad. Ik heb hier ook zelf de babykamer gedaan. Een muur per keer, met latex.

En over die kindvriendelijke verf, wij kregen het zelfde verhaal, kindvriendelijkeverf bestaat niet.

k hejb ook gewoon geverft… de deuren aan de buitenkant!! iedereen die mij zag verklaarde mij voor gek!!

ach… als je naar al die dingen moet luisteren dan kan je nergens meer zijn… Wat moet je bv als je naar een verjaardag gaat waar net is geverfd?? mag dat ook niet??

en wat dacht je van al die rookende mensen waar je achter sjokt als je aan eht winkelen ben…

ow… me kindje is wel achter in de groei… maar zou dat echt door die verf komen?? k was zelf ook een mega klein beepje… me man ook… en me pa was helemaal een ukkie… volgroeid 4,5 pond… dus ik denk maarzow!! tis gewoon genetisch bepaald!!

gewoon goed ventileren tijdens het schilderen… dus zet ff een raampje open…

als je klaar bent zet ff een emmer met water in de kamer en sluit ramen en deuren…

de volgende dag de kamer weer goed ventileren…

volgens mijn VK kon het geen kwaad… als je maar goed naar je lichaam luistert dus ook bij misselijkheid ff een frisse neus halen en kijken of het aan het verflucht ligt zo ja dan direct stoppen…

Hey, dankjewel voor de reacties. Ik is dus niet :snooty: gek haha!

Maar ik heb geloof ik op niets van wat ik tot nu toe doe in de zwangerschap zulke hysterische reacties gehad. Wel grappig. Kijk van a.s oma’s weet je dat ze zo reageren, maar voor de rest snapte ik het echt niet.

Ik ga dus weer lekker verder want idd: kamer moet zo snel mogelijk af! (Waar komt zoiets toch vandaan? Zou ook eerst een kinderwagen kunnen kopen natuurlijk,maar nee: de kamer moet eerst??? :think: )

Groet Pippi