Verdikte nekplooi

Hallo allemaal,



Momenteel ben ik ruim 10 weken zwanger. Doordat er vorige week een behoorlijk hematoom was geconstateerd, moest ik vanochtend op controle komen bij de gyn.

Toen ze de bezig was met de echo om te kijken hoe het er nu allemaal uitzag constateerde ze een verdikte nekplooi :cry:

Ze stuurde me meteen door naar de echoscopiste, zodat zij er zelf even naar kon kijken en ook zij constateerde de verdikte nekplooi. Ze vertelde erbij dat een nekplooimeting nu eigenlijk nog niet kon, omdat ik daarvoor neit lang genoeg zwanger ben. Het hoefde niet per definitie te betekenen dat het met het kindje niet goed was, maar het kan natuurlijk wel zo zijn.



Al met al ben ik er behoorlijk van geschrokken en moet ik nu wachten tot de 22ste voor de echte nekplooimeting. Bloed hebben ze wel al geprikt trouwens.



Zijn er hier meiden die ook in deze situatie hebben gezeten. Ik weet eigenlijk gewoon niet watik moet denkenā€¦

Ik ben 30, mijn partner ook. Zijn alletwee gezond en hebben geen aangeboren afwijkingen in de famā€¦

Ondanks dat je weet dat het kan gebeuren, verwacht je het toch gewoon nietā€¦

Hoi bezorgde Nuage,



Ik ben in verwachting van een tweeling, waarvan er eentje ( en het is een 1 eeeige tweeling) een enorm verdikte nekplooimeting had. De norm is onder de 3.5 mm, die van ons zat tussen de 8 en de 9 mm.



Uiteindelijk veel toeters en bellen, ontzettend veel slecht nieuws gesprekken en doemscenarioā€™s gehoord van echoscopist, gynecoloog en klinisch geneticus, maarā€¦ de vruchtwaterpunctie liet zien dat ze beide helemaal picco bello in orde waren. Ook nadien de 20 weken echo liet geen enkele afwijking zien.



Nekplooimeting blijft geen waarheid als een koe in de zin dat het niet synoniem staat voor problemen: het geeft een verhoogde kans aan voor een aantal aandoeningen ( Down, maar ook andere chromosomale afwijkingen, hartafwijkingen, etcā€¦) maar het blijft statistiek;



Bij ons was er niets aan de hand en het zijn wel giga ()&(#$@&$ weken geweest; Probeer je niet helemaal gek te laten maken voor zover mogelijk en overweeg een vlokkentest ( kan al zo vroeg).



Als laatste tip: ga niet op internet allemaal zoeken wat het kan betekenen, daar maak je jezelf nog onzekerder /onrustig van



Sterkte !

Thanx astertje, dat surfen op internet heb ik dus net even gedaan, maar kwam er al snel achter dat dƃĀ”t nu geen goed idee isā€¦



Ik weet dat het een kansberekening blijft en dat het net zo goed kan zijn dat alles in orde is, maar pffff, vind het rustig blijven best moeilijk.



Wij willen zeker een vruchtwaterpunctie of vlokkentest (ligt aan het hematoom wat de beste optie is) mocht de uitslag niet goed zijn in eerste instantie. Maar voor nu zal het afwachten blijvenā€¦



Tjeetje, voor jou ook heftig trouwens. Was het dan geen gevaar voor de tweede? Ik bedoel zou het heel slecht met het ene kindje zijn en je zou ervoor kiezen het niet te voldragen, wat gebeurd er dan met het andere kindje?

het probleem is dat zelf de uitslagen die ze je nu kunnen geven berusten op kansberekeningā€¦ Als er eenmaal een verhoogd risico wordt bepaald ( kansberekening) is het enige wat je kunt doen om zekerheid te krijgen een punctieā€¦



Wij hebben bewust gekozen voor vruchtwaterpunctie: minder risicoā€™s en meer ziektes eruit te screenen. Nadeel is wel dat het pas kan met 15 weken.



Stel dat een kindje van een tweeling komt te overlijden ( vooral in een vroege zwangerschap), blijft ie gewoon zitten ( vooral als moeder neit aan de morbide kant van eht verhaal denkenā€¦), en kan de andere baby lekker doorgroeien. In een aantal gevallen kun je zelf kiezen voor foeticide/reductie, als blijkt dat eentje het niet gaat halen en.of een risico is voor het ā€œgezondeā€ kindje

He Nuage, als eerst gefeliciteerd!!!



Mijn vriendin kreeg dit ook te horen bij een iets te vroeg echoā€¦nog bij 10 a 11 weken. De artsen gaven duidelijk aan dat een nekplooi rond die termijn wel vaker te dik isā€¦meten kan dus eigenlijk niet in die termijn.

Ik hoop natuurlijk voor je dat je de 22e een hele fijne echo gaat krijgen met goede berichten,maar snap dat je hem nu heel erg knijptā€¦sterkte meid!



Overigens bij de echo van 1 week later was er helemaal niets aan de hand bij mā€™n vriendinā€¦

Dank je Mandy!



Pfff, ik hoop zoooooooo dat ik de 22ste ook een goeie echo heb :pray:

Alle doemscenarioā€™s zijn al tig keer door mn hoofd geschoten en daar wordt ik ook niet echt vrolijker vanā€¦



Maar goed, ik probeer positief te blijven en hopen dat de tijd een beetje snel gaat.

Ff off-topicā€¦hoe is het met je? En je oudste? (volgens mij verwar ik je niet met iemand anders die ooit Nuage heette toch??? Anders excuus).



Ik duim mee voor je meid!

Hoi,

Ik wil je heel veel sterkte wensen! En ik hoop natuurlijk dat het allemaal meevalt en dat je een gezond kindje krijgt.



Verder kan ik je (helaas) geen tips of adviezen geven

:hug: Groetjes van Aadje.

Hey Mandy! (sorry inderdaad even offtopicā€¦)

Nee je verward me zeker niet met een ander :stuck_out_tongue:

Gaat goed met me (buiten de onzekerheid op het moment dan) en met de oudste ook! Toevallig jou hier nog tegen te komen. Jij al twee kids zie ik. Leuk zeg!

Hoe is het verder met je?

Fijn dat alles goed gaat met F.

Het aftellen is begonnenā€¦nog een paar weekjes en zo mogen naar schoolā€¦spannend zekerā€¦

Hier is het in ieder geval wel spannendā€¦

Ik duim met je mee hoorā€¦zal aan je denken de 22eā€¦



Hier verder leuk,maar druk uiteraard. Ik heb er inderdaad ook 2ā€¦al een tijdje eigenlijk. Eli was onze 2e augustus-verrassingā€¦die kwam een week na Jo zā€™n 2e verjaardag.

Eli gaat dus redelijk tegelijk met Jo naar de pszā€¦dubbel emoā€¦maar ze doen het goed beide.



Ik kom hier zo nu en dan nog eensā€¦eigenlijk met vlagenā€¦ineens weer regelmatig en dan weer weken niet. Kom dan af en toe nog wat oude aug-meiden tegen in berichten,maar de meeste spreek ik nog zeer regelmatig op ons forum (tjaā€¦die hebben we nog steedsā€¦). Op dit moment weer een kleine babyboom aan de gangā€¦



Nou goedā€¦we zijn weer bij. Leuk je weer eens te treffenā€¦

Ben erg benieuwd naar je volgende echoā€¦heeeel veel sterkte!

Ken mensen die zich helemaal hadden voorbereid op de komst van een kindje met het down syndroom. Dit was er echter uit gekomen met de nekplooimeting!

Kindje wordt geboren -> helemaal gezond!



Daarom laat ik ook geen nekplooimeting doen. Veels te kans gericht, is het nu wel, is het nu niet?! Onnodige stress vind ik persoonlijk soms.



Er zit dus niks anders op, dan te wachten op verdere echoā€™s, en eventuele onderzoeken.

Heel veel sterkte!