Verbouwing kelder

We zijn inmiddels al een jaar of twee aan het uitkijken naar een ander huis. Boven is het krap en met een derde op komst wordt het toch echt te klein. We willen in de buurt blijven wonen, maar een groter huis hier is niet te betalen. We zijn gisteren naar een voorlichtingsmiddag van een nieuwbouwproject in de buurt geweest, maar ook dit leek ons niets. We zijn er eigenlijk over uit dat de lokatie waar we nu zitten perfect is, alleen willen we er graag een kamer bij. Boven valt niet meer te verbouwen, maar nu zag ik in een woontijdschrift een huis met de masterbedroom in de kelder en het zag er super uit. Het had mooie raampjes bovenaan de muur en grote kasten en een wastafel. Onze kelder is nu 2x1 en is kruiphoogte, dus daar valt wel wat ruimte te winnen. Heeft iemand ervaring met zo’n verbouwing?

Goh interessant! Wij hebben hier geen ervaring mee, we hebben een aanbouw + puntverdieping laten bouwen. Maar de kelder uitbouwen lijkt me ook wel wat. Ik lees even mee.

geen ervaring, maar lijkt me spannend! Vraag me wel af wat je met 2x1 kunt? Kan je dat wel breder maken of zit je dan met je fundering?

We hopen dat we een stuk onder de keuken en misschien zelfs wel onder de woonkamer erbij kunnen graven. Dan kunnen we een flinke ruimte maken met een slaapkamer voor ons en een opbergruimte, want die hebben we nu ook helemaal niet. Opbergruimte is helemaal niet gek, met al die bergen speelgoed die nu al door het huis slingeren :wink:

Ik vraag me af of je zomaar van een kruipruimte een kelder mag/kan maken??? Maar alles is mogelijk denk ik, al zal de constructie van je huis wel verstevigd moeten worden vermoed ik… (ik denk niet dat je alles zomaar onder je huis kan weggraven want dan zakt je huis naar beneden)



Heb je een diepe tuin??? Mijn zus zat in pcies dezelfde sitatie als jij (alleen geen 3e kind op komst ;-)). Die hebben er uiteindelijk voor gekozen om op de begane grond een uitbouw te maken. Ze hebben nu een spectaculaire badkamer beneden (zat al beneden maar nu groter en luxer) en daarachter hun nieuwe slaapkamer. Is supermooi geworden. Ze hebben nog een redelijk plaatsje als achtertuin maar ze vonden het de consessie zeer waard.

Nee, we hebben al een aanbouw en dat is nu woonkamer. We kunnen geen stukje woonkamer opofferen en onze tuin is ook al erg klein. Als we nu nog willen uitbouwen dan zitten we tegen de schuur aan :mrgreen:

Dat schiet niet op, he? :mrgreen:

Kan je wel weer een dakterras van maken :wink:

Maar nee, dat gaat niet lukken dan. Jammer

Kun je niet op de aanbouw bouwen ?

Nee helaas, daar winnen we alleen een stuk gang en een kast mee en het is nog een grote ingreep ook, omdat we dan de badkamer moeten verplaatsen. Lief dat jullie zo meedenken, trouwens! :-*

Ik heb geen idee of het mogelijk is. Maar het is denk ik ook niet ideaal om zelf in de kelder te slapen en de kinderen op de eerste verdieping. Is toch wel ver weg. Ik zou het niet fijn vinden.

Het is niet ideaal, maar ik denk dat we dat wel pas gaan doen als de kinderen wat groter zijn. Ik wil ze inderdaad wel kunnen horen als er iets is. Maar er is hier niemand die ervaring heeft met zo’n project en ons er wat meer over kan vertellen?

En net nu we de knoop hebben doorgehakt dat we niet gaan verhuizen omdat we niets geschikts kunnen vinden komt er een betaalbare woning met een slaapkamer meer in onze straat te koop… :roll: :mrgreen:

Morgen ga ik maar gelijk de makelaar bellen voor een bezichtiging!

Ow, spannend!!

Ben erg benieuwd, jullie hebben zo’n leuk huissie, als je zo’n zelfde huis kunt krijgen, met een kamer meer, zou wel heeeeeeel super zijn!!!

Ja he? Alleen heeft dit huis wel een hele kleine badkamer, dus we moeten wel ons bad inleveren. Maar goed, we gaan eerst maar eens kijken, dan zien we wel verder.

oh, dat is wel spannend dan morgen! Trouwens, hier ook kleine badkamer hoor, ons bad ook ingeleverd. En het gaat prima. Wat vind je belangrijker, een grote badkamer of die extra kamer?

Dat laatste :wink: :mrgreen:

Kunnen je kids niet samen op 1 kamer? Dat lijkt me dan voorlopig (tot je een leuk betaalbaar huisje ziet) de goedkoopste oplossing.



Het maken van een kelder is (als het al mogelijk is) een geweldig dure onderneming, vergis je daar niet in hoor. Omdat je met je huisconstructie zit (fundering, balken enz) moet je het wel door een aannemer laten doen. E 50.000,- ben je al snel kwijt voor zo’n riskante onderneming. In het ergste geval kan je huis verzakken en dat brengt je ook nog eens schade aan de waarde van het huis. De keus maak je uiteraard zelf :wink:



Wij wonen ook in een van oorsprong klein huisje. Gelukkig met een grote tuin waardoor uitbouw beneden wel mogelijk is. Boven hebben we een kleine badkamer en 2 slaapkamers. Nu met een tweede op komst hebben we een extra slaapkamer beneden aangebouwd. Niet echt ideaal, maar tis niet anders.



Succes met je beslissing!

De kids gaan in het begin zeker op een kamer. Dat kan zo lang ze in ledikantjes of peuterbedjes slapen, daarna past het gewoon echt niet meer.



We kunnen vrijdag bij het huis in de straat gaan kijken. Helaas lopen er al wel onderhandelingen, maar we kunnen in ieder geval wel ideeen opdoen misschien.

Ik had kennissen en die hadden ook hun kruipruimte uitgegraven tot een slaapkamer. Wel hadden ze de achterkamer verhoogt, zodat ze niet zo diep hoefde (geloof ook i.v.m. leidingen enzo).



Dus de voorkamer was laag niveau en dan kreeg je drie traptreden naar de achterkamer, zag er wel heel gezellig uit, en daaronder dus een extra kamer.



Hoe dat precies is aangepakt weet ik niet, want zij hadden het huis zo gekocht.