Ventolin-vraagje & prednisolon

Hoe snel werkt dat als je dat gebruikt?

snel :thumbup:

met een paar minuten geloof ik al.

wij gebruiken hem af en toe ook.

:think: Heb het om half een gegeven en hij blijft heftig hoesten.

Maar misschien heb ik het niet helemaal goed gedaan? Ik probeer het vanavond weer even, hij slaapt nu eindelijk weer heerlijk.

we hebben er trouwens ook prednisolon bij gekregen, maar dat vind ik nogal heftig klinken voor zo’n kleintje :think:



Heeft iemand dat ook wel eens gebruikt van jullie bij een baby?

Prednisolon is best heftig inderdaad…Ik neem aan dat je gewoon een kort kuurtje hebt meegekregen? In die gevallen treden er eigenlijk maar heeel zelden bijwerkingen op (ook niet bij baby’s).

Het zou overigens wel kunnen dat Lev door de Prednisolon wat last krijgt van zijn darmpjes.



Sterkte met je ventje!

zo da’s best wel heftig, prednisolon voor zo’n ukkie…

wat heeft ie?

longontsteking ofzo?



ventolin moet na een paar minuten al merkbaar zijn.

hoeveel mag ie maximaal?

en hoelang doe je de puffer over zijn neus/mond?

hij mag vier keer een pufje per dag (net gaf ik er stiekem 2) en met die puffer over zijn mond moet hij per pufje in ieder geval 10 keer ademhalen.

Denk steeds dat ik het niet goed doe, want het helpt niet echt heel erg goed.



Die prednisolon is idd een kort kuurtje, 4 ml per keer dus morgenochtend is het flesje leeg denk ik. Zo vol zat ie niet :wink:



Hij slaapt wel goed nu, is natuurlijk ook heel moe van dat gehoest.

je zou ff kunnen bellen of ie 2 pufjes per keer mag als ie zo blijft hoesten en je het verschil niet merkt



door die ‘toeter’ komt de ventolin vaak met 1 pufje niet diep genoeg, blijft het in de toeter hangen, zeker als ze nog zo oppervlakkig ademen

met 2 pufjes komt er vaak wel iets op de plaats van bestemming



gewoon ff bellen of het mag, ff uitleggen wat je ziet/niet ziet



en misschien kan er iemand ‘live’ uitleggen hoe te puffen (spreekuur of longarts ofzo?)



ik doe hier altijd langer puffen dan noodzakelijk is

lekker op schoot voor de tv

geef het dopje in zijn hand om er eventueel mee te spelen

leg mijn ene hand (die met de puffer) onder zijn kin en houd de toeter over zijn gezicht

andere hand op zijn buikje, zodat ik hem voel ademen.

vaak gaat ie dan ook rustiger ademen, omdat die hand daar ligt.











trouwens;

de combi ventolin en prednison/solon kan weleens voor hyperactief gedrag zorgen (was bij Tyg het geval)

Klopt denk ik wel wat jij zegt; dat oppervlakkig ademhalen. Hij kan nu al niet diep ademen dus laat staan dat hij alles binnen gezogen krijgt.



We doen het nu maar samen, de een houdt m vast en de ander zet m er op. Ik kan wel bellen naar de hap hierover toch? Of zal ik toch morgen afwachten en dan 's morgens bellen :think:



Hahaha jij bent mooi met je combi ventolin/prednisolon=hyperactief.

Hij ligt niet voor niets ingebakerd :angel: :mrgreen:

(nu niet meer want het lijkt mij niet lekker hoesten als je zo strak ligt)



Maar hij is al aardig beweeglijk, als dat nog erger wordt ben ik benieuwd :wink:

ik waarschuw maar :mrgreen:



met zijn tweeën puffen deden we ook

wel zo handig





ik zou gewoon ff naar de hap bellen ja

je kan altijd morgen nog een keer bellen

Dus het is wel prednison :wink:



Van ventolin kan je verwachten dat het binnen een minuutje werkt, prednison werkt ook snel maar moet je toch wel een paar uurtjes de tijd geven…



Maar hoesten gaat niet over van ventolin hoor. Hoesten is vooral vastzittend slijm, en ventolin werkt echt op de luchtwegen…

Maar het kan natuurlijk dat lev een luchtweginfectie oid heeft en dan is ventolin en prednison wel een goede combi…



Hoe gaat het nu met lev? Heeft ie een beetje kunnen slapen, en merk je al wat verbetering… Ik hoop het voor het mannetje, en voor mama natuurlijk

Quinten hoest ook heel erg en ik heb ook Ventolin meegekregen.

Hier werkt het wel aardig.

Wij moeten de toeter 20 seconden over zijn gezichtje houden. Dan zou hij het meeste in de toeter wel binnengekregen moeten hebben werd gezegd.



Wat bij ons ook goed helpt is stomen… Hete douche aan, badkamerdeur dicht en de kamer laten vullen met stoom. Dat een kwartiertje volhouden… kost veel stroom/water en zweet van jou, maar als het helpt waarom niet?



Beterschap met Lev!

Wat vervelend dat Lev dit nodig heeft! Idd ff huisarts raadplegen en níet op eigen initiatief extra ventolin geven! Ventolin zorgt voor een verhoogde hartslag, kan trillen veroorzaken etc. bij teveel naar binnen krijgen (ook bij volwassenen, hoewel we dan natuurlijk ook over hogere doses spreken). Ventolin werkt bij een "normale’benauwdheid heel snel, maar als iemand al een hele tijd benauwd is geweest kan het langer duren dan een paar minuten voor een merkbaar effect. Dan merk je het naar gelang de dag gevorderd is en er al een aantal pufjes toegediend zijn. De benauwdheid wordt dan geleidelijk aan minder. Het mag iig niet hetzelfde blijven of verergeren! Ik spreek uit ervaring, zowel bij mijzelf als bij mijn oudste zoon.

Prednisolon is voor de slijmvliezen te laten slinken, zodat er ook sneller meer lucht naar binnen kan. Dat ze het Lev voorschrijven zal ook wel noodzaak zijn denk ik, en zou ik niet zomaar op eigen houtje laten staan (zo lees ik je berichtje iig). Ze schrijven het bij een klein ukje als Lev niet zomaar voor. Het heeft idd wel het effect dat je er wat hyoer van kan worden, zo heb ik hier al 'snachts hyper zitten zijn samen met mijn toen 6-jarige zoon (beiden dezelfde infectie toendertijd). Ventolin is ook een middel dat hyper kan maken, maar dat hoeft niet. Ook hier als je het niet vertrouwd, even overleg met de hap zou ik zeggen. Is Lev ook door het RS-virus getroffen?

Iig ik wens je heel veel sterkte en hoop dat Lev snel weer beter is!

normaal werkt ventolin inderdaad binnen een paar min. Als Yuri heel benauwd is kan het wel eens een kwartier of een half uur duren eer ik verschil merk. Als Yuri heel erg hoest dan merk je snel dat de hoestfrequentie minder wordt na de ventolin. Hoesten kan ook een signaal van benauwdheid zijn maar is het niet altijd. Yuri ademt ook oppervlakkig vandaar dat wij hem ook min 20 sec op zijn gezicht houden. Van de ventolin geven wij standaard 2 puffen als hij benauwt is anders duurt het vrij lang.

Sterkte! Hoe gaat het nu met hem??

Pffffff vind er niks aan hoor.

Hij heeft een luchtweginfectie.



Ben gisteren met Lev naar de HAP geweest, hij werd grauw en bleek en bleef af en toe bijna in zo’n hoestbui.



Die arts was alleen niet erg leuk.

“Haal dat ding eens uit zijn mond” (speen bedoelde die)



“Zo weinig Prednison?” om vervolgens veel meer voor te schrijven, en de ziekenhuisapotheek draaide dat weer terug want die vonden het teveel.



Dus hij heeft wel weer een nieuwe prednisonkuur erbij, en een nieuw amox-kuurtje want hij vond dat de huisarts iets te karig was geweest met medicijnen. Ik vond het eigenlijk wel genoeg :frowning:



Lev heeft net weer zo’n benauwde aanval gehad en ik heb die ventolin er weer op gezet (2 pufjes mocht eventueel) en ik hoop dat het nu goed gaat.



Als ik eerlijk ben had ik liever dat ze hem even een nachtje hadden gehouden :oops:

He bah, wat vervelend meid!!!



Over die prednison zou ik me niet al te druk maken hoor, het heeft bij veel mensen een negatieve bijklank omdat het vaak bij kankerpatienten wordt gebruikt. In werkelijkheid is het een heel goed en heel veilig medicijn! Lekker gebruiken dus!



Zielig als ze zo ziek zijn he, je voelt je zo machteloos. En voor jezelf is het ook vermoeiend vind ik altijd (en daar voel ik me dan ook weer schuldig over :oops: )

Hopelijk gaat het vandaag wat beter, ik zou anders, bij geen verbetering, toch weer aan de bel trekken hoor!



Sterkte in ieder geval.

Jeetje, ik kan me voorstellen dat je liever wilde dat ze hem daar hielden. Hij is nog zo’n uk!



En wat een hork, die arts. Ik vraag me altijd af waarom mensen arts worden, als ze het niet leuk vinden om bijv verschillende diensten te draaien of met mensen om te gaan. :evil:

hij is echt een beetje suf hoor.

Lev dus :wink:



Hij ligt nu heel diep te slapen, denk dat als hij wakker is dat ik toch maar weer de hap bel.

Of ben ik dan de overbezorgde moeder :think:



Hoe weet je nou of het wel of niet beter gaat? Ik zie in ieder geval nog geen verbetering. Gaat ook niet slechter hoor, maar echt fijn vind ik het niet.

als jij hem suffer vindt, dan normaal,

dan moet je bellen.



je zou nu echt wel resultaat moeten zien.



drinkt ie nog gewoon?

Nou, heb gebeld. Mag het vanavond aan kijken gelukkig, maar moet morgen wel laten controleren bij de huisarts.

Kan wel zijn dat hij gewoon heel erg moe is geworden inmiddels en dat hij daarom zo sloom en slaperig is.



Ga daar maar vanuit :wink:



En verder kon ik m wat extra water geven (wat hij weigerde dus gewoon extra bv) en doorgaan met medicatie.