venkelthee

Iemand ervaring met venkelthee voor darmkrampjes?

het schijnt beter te zijn om rooibos te gebruiken.

er zitten bepaalde stoffen in venkel die niet goed zijn voor baby`s.

ik denk dat je er alles over kan vinden op internet via google oid.

Mijn dochtertje heeft lange tijd venkelthee gehad.

Bij de tuinen zeiden ze dat het onzin is wat ze zeggen over venkelthe en dat rooiboschthee beter zou zijn.

Je moet alleen biologische venkelthee kopen.

Mijn dochterhje had gelijk geen last van krampjes meer.

Heb dat ook gehoord dat rooibos beter zou zijn dan venkelthee, ik heb het beide geprobeerd en ik had niet echt het gevoel dat het hielp, nadien had ik wel venkelolie (in België te koop in de apotheek onder de naam babyfen) en dat had volgens mij meer effect. Ook de venkelolie was natuurlijk, zonder andere stoffen. Heb er geen klachten over, en hij ging er zelfs beter door ‘poepen’ omdat het olie was

Ik heb ook wel eens gehoord dat venkelthee de krampjes alleen maar erger zou maken.

Wij hebben maar één keer gehad dat we het idee hadden dat Jinthe last van krampjes had, we hebben haar toen een paar theelepeltjes venkelthee gegeven (had de kraamverzorgende aangeraden) en niet lang daarna was het over. Later last ik dus dat het het ook juist erger kon maken.

het gaat er niet om wat beter werkt maar het gaat om de stoffen die venkelthee bevat en dat zou nog wel eens schadelijk kunnen zijn.

rooibos heeft overgens heel veel functies niet alleen tegen krampjes ook tegen bijvb eczeem.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat er stoffen in zitten die gevaarlijk kunnen zijn voor een baby, het word zelfs vaak geadviseerd door CB, HA enz. :think:

Ik stuurde mijn man een tijd terug naar de drogist voor venkelthee en hij kwam terug met venkelwater, kan je direct in de fles bij de voeding doen.

Werkte hier altijd super!

(venkelwater Tendo, google maar eens!)

@angie72 wrote:

Ik heb er nog nooit van gehoord dat er stoffen in zitten die gevaarlijk kunnen zijn voor een baby, het word zelfs vaak geadviseerd door CB, HA enz. :think:

Ik stuurde mijn man een tijd terug naar de drogist voor venkelthee en hij kwam terug met venkelwater, kan je direct in de fles bij de voeding doen.

Werkte hier altijd super!

(venkelwater Tendo, google maar eens!)

dan zijn ze er van terug gekomen.

4jr geleden was dat wel het geval.

is hier zelfs nog toen een toppic over geweest.

ik zal eens googlen

site van babyopkomst

Gebruik van Venkelthee en andere kruiden

Het voedingscentrum adviseert voorzichtig te zijn met het gebruik van venkelthee en bepaalde kruiden. In venkel, basilicum, anijs, nootmuskaat, folie, drago, pesto en kaneel komen namelijk van nature de aromastoffen estragol, methyleugenol en safrol voor. Bij dieren blijken deze stoffen schadelijk te zijn. Hoewel onvoldoende bekend is over de risico’s voor de mens, zijn er sterke aanwijzingen voor een schadelijk effect.

Inmiddels is het gebruik van estragol en methyleugenol als zuivere stof (aroma) in voedingsmiddelen verboden. Safrol was al verboden als aromastof. Estragol, methyleugenol en safrol mogen dus alleen nog in de vorm van kruiden voorkomen in levensmiddelen. Veilige hoeveelheden zijn voor estragol, methyleugenol en safrol echter niet aan te geven. Het is wel zo dat bij lage hoeveelheden het grootste deel op veilige wijze wordt afgebroken, terwijl bij hogere hoeveelheden de onveilige afbraakmethode de overhand krijgt.

Normaal “keukengebruik” van de genoemde kruiden en matig gebruik van producten als pesto en anijsalcoholica kan naar alle waarschijnlijkheid geen kwaad. Alleen dragon levert al in gebruikelijke hoeveelheden vrij veel estragol en methyleugenol. Liefhebbers van pesto en anijsdrankjes en mensen die venkel- en anijsthee gebruiken om bepaalde klachten te verlichten, kunnen relatief veel estragol en methyleugenol binnenkrijgen. Vanwege het safrolgehalte èn de acute schadelijkheid is het belangrijk af te zien van het gebruik van sassafras en dong quai als kruidenmiddel en in de vorm van etherische olie.

Advies

Drink niet te vaak venkel- en anijsthee, ook niet als middel bij bijvoorbeeld darmkrampen of ter bevordering van de productie van moedermelk (venkelthee heeft hierop overigens ook geen bewezen effect). Gebruik producten als pesto, anijsdrankjes, dragon, venkelthee en kaneelthee met mate. Wissel verschillende soorten pesto af: er zijn ook soorten waarin niet zoveel basilicum zit. Wissel vis in gekruide saus of olie af met verse vis of vis in olie of water. Gebruik geen kruidenpreparaten of etherische olie met sassafras of dong quai.

Geef baby’s liever helemaal geen venkelthee. Gebruik ook geen anijsolie en venkelolie.

of dong quai. Overigens zijn er geen aanwijzingen dat bovengenoemde stoffen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Het is dan ook helemaal niet nodig om je zorgen te maken mocht je in de zwangerschap deze kruiden gebruikt hebben.

Bron: Voedingscentrum.nl

google: venkelthee baby en stoffen, ik kreeg meteen deze text.

Hm, bedankt voor de reacties… toch maar even niet dan.