Vegetarische kindjes op school

Zijn er hier moeders van vegetarische kindjes? En hoe vergaat het jullie kindjes op school tav geconfronteerd worden met vlees ed.

Lasse viel van de week gelijk met zijn neus in de boter. Voor het eerst oefenen en gelijk iemand jarig - traktatie was spiesjes met kaas, worst en een tomaatje bovenop.

De juf sprong er leuk op in en er kwam gelijk een ruilaktie op gang en meerdere kinderen wilden maar wat graag van hun tomaat af :mrgreen: Lasse is dol op tomaat dus die vond het fantastisch dat hij van alle kanten tomaatjes aangereikt kreeg.

Ik ben benieuwd of er in de toekomst rekening met hem gehouden gaat worden als ouders weten dat er een vegetarische kindje in de klas zit.

Hoe zijn jullie ervaringen tav deze??

Gr Caroline

Hmmm ja, nog nooit hinder van ondervonden eigelijk :think: .

Nu geloof ik dat de meeste ouders bij Th op school daar al wel rekening mee houden, zijn ook meerdere kinderen/ouders vegetarisch :think: .

Nooit bij stilgestaan eigenlijk :shifty: Maar als ik dat van de juf door zou krijgen dan zou ik daar wel rekening mee houden. Zelfde als kinderen die iets niet mogen vanwege een allergie of hun geloof. Als ik het weet hou ik er rekening mee :angel:

Dus ik zou het met de juf bespreken ofzo denk ik.

Als ik als juf weet dat er kindjes vegetarisch zijn dan doe ik het eigenlijk net als jullie juf. Dan wordt er geruild. Het komt eigenlijk alleen voor bij traktaties met spiesjes, er is in al die jaren nog nooit een kind geweest dat alleen worst trakteerde :think: Voor moslimkinderen ligt dat ook heel lastig namelijk.En anders zou ik het net zo doen als bij kinderen die vanwege een allergie iets niet mogen; die nemen van thuis uit een trommeltje mee met dingen die zij wel mogen en als er iets getrakteerd wordt wat zij niet mogen, nemen ze daar iets uit.

Het topic was me niet alleen om het trakteren bedoeld hoor maar was ook wel benieuwd naar eventuele andere ervaringen van moeders van schoolgaande vegetarische kinderen.

Tja halal is natuurlijk ook zo wat. Misschien ga ik tzt wel eens vragen of er kinderen in die klas zitten met dieetwensen. Zou het wel een uitdaging vinden om iets te geven wat iedereen kan eten of voor een kindje iets apart mee te nemen - toch niet leuk als bepaalde kindjes nooit van een traktatie mee zouden kunnen eten.

Grappig eigenlijk die kaas met worst spiesjes - die gaan al tijden terug geloof ik :mrgreen:

zelf vraag ik voor de zekerheid altijd even of er toevallig kinderen met allergieen of speciale dieet’wensen’ zijn voor een traktatie of als er iets speciaals is op school (help ook bij een aantal dingen).

Maar toen ik dat voor het eerst vroeg werd ik beetje raar aangekeken… ik was de eerste die dat uit zichzelf vroeg!

Juf van die groep 1 geeft nu zelf aan of er sprake is van allergieen oid ivm traktaties.

Maar hoeveel verder zal een kindje op school met vlees eten in aanraking komen?

Ja misschien bij de overblijf dat er kindjes zijn die worst op brood hebben oid? Maar ze hebben vast ook weleens iemand anders vlees zien eten al dan niet op brood toch?

Verder kan ik eigenlijk niet verzinnen hoe en wanneer dat van toepassing zou zijn?

@mamaMarije wrote:

zelf vraag ik voor de zekerheid altijd even of er toevallig kinderen met allergieen of speciale dieet’wensen’ zijn voor een traktatie of als er iets speciaals is op school (help ook bij een aantal dingen).

Maar toen ik dat voor het eerst vroeg werd ik beetje raar aangekeken… ik was de eerste die dat uit zichzelf vroeg!

:thumbup:

Mijn zoontje weet wel dat anderen vlees eten hoor en komt daar ook mee in aanraking maar dit is voor mij wel op grote schaal. En dat hij alleen is zonder ons - normaal is het op visite. vrienden zijn ook vaak vegetarisch en familie van ons houdt er altijd rekening mee.

Het gaat natuurlijk ook gebeuren op feestjes waar hij nu evt voor uitgenodigd gaat worden. Lasse gaat nu toch een beetje de grote wereld in voor ons doen en ben gewoon benieuwd hoe dat gaat.

voor zover ik weet heeft mijn kind er geen last van…

meestal is de tractatie vega en zo niet dan kan hij het prima zelf zeggen.

ookop de bso gelukkig geen problemen!

Bij mijn dochter zat er een kindje in de klas die niet zo veel mocht.

Die moeder had een trommeltje met suikervrije lolly’s enz die bij de juf bleef.

Als er dan iets getrakteerd werd wat dat kind niet mocht, dan mocht dat kind iets uitzoeken uit het trommeltje waar die moeder zelf voor had gezorgd.

Ik vond dat heel erg goed geregeld van die moeder.

@Bella wrote:

Het gaat natuurlijk ook gebeuren op feestjes waar hij nu evt voor uitgenodigd gaat worden. Lasse gaat nu toch een beetje de grote wereld in voor ons doen en ben gewoon benieuwd hoe dat gaat.

Had idd even niet aan feestjes ed gedacht :lol:

Maar hier is geen vlees op tafel geweest tijdens het feestje van de oudste… cakejes versieren is toch lekkerder met slagroom :mrgreen:

Denk zelf eigenlijk dat het met vegetarisme wel losloopt, dat is toch al aardig ingeburgerd? Vrienden van ons zijn vegetarisch en als wij daar eten eten wij vegetarisch mee en als zij hier eten kook ik vegetarisch. Dat doen we toch al een dag of 2 in de week, dus dan als zij er zijn.

Veganisme lijkt me wel heel lastig…

Scheelde bij ons ook wel dat zijn juffie van vorig jaar zelf vegetarisch is.

Inmiddels is Th nog het meeste antivlees van ons allemaal, hij kondigt ook overal waar hij eet aan dat hij “vleegitarisch” is en vraagt altijd of er vlees in zit.

Maar aan het begin van het schooljaar tijdens de ouderavond is wel besproken of er kinderen zijn met allergieen en speciale eetgewoontes.

Binnen school is daar veel begrip en respect voor.

Er zijn veel 100% vegetariers, en mensen die alleen afentoe vis eten, of die geloven dat vlees voor kinderen nog noodzakelijk is maar naarmate ze ouder worden niet meer… en uiteraard ook vlees eters.

Vegetarisch zijn is ook niet meer zo vreemd.

Juist behoorlijk hip :wink: !

Even een heel andere vraag hierover (sorry als dat ‘brutaal’ overkomt)

Stel dat hij of andere kindjes die vegetarisch zijn toch eens dat kaas/worst prikkertje helemaal op (willen) eten, dus inclusief dat stukje worst… Hoe staan jullie daar dan tegenover? Tolereer je dat dan of willen jullie dat pertinent niet hebben? Eet hij geen vlees omdat hij daar allergisch voor is?

Ik las net dat Th het gewoon niet lust…dat is dan wat anders. Bij vrienden van ons wordt vegetarisch gekookt, omdat mama het niet lekker vindt, papa en kids gaan daar in mee, maar een stukje vlees op z’n tijd vinden ze dan niet erg.

Ik vind dat geen probleem, dat mogen ze zelf kiezen.

Wel zal ik als ze er om vragen biologisch vlees geven en noooit iets van de macdonalds ofzo (je wil echt niet weten wat ze daarmee doen).

Overigens ben je niet vegetarisch maar vegetarier.

@Lune wrote:

Ik vind dat geen probleem, dat mogen ze zelf kiezen.

Wel zal ik als ze er om vragen biologisch vlees geven en noooit iets van de macdonalds ofzo (je wil echt niet weten wat ze daarmee doen).

.

Wat doen ze er mee ?

Ik verbied het ze niet om vlees te eten.

Zo heeft Th wel eens worst gegeten bij mijn moeder.

En SL gapte nog niet zo lang geleden een plak ham (wel bio) tijdens een feestje. Ik word dan niet helemaal panisch.

Ze mogen van mij ook best vlees eten, maar zolang ik kook (en ik ben de enige volwassene hier in huis) is het vegetaries. Ook familie en vrienden weten nu wel dat we vegetaries zijn.

Gelukkig is het ook voor de vleeseters tegenwoordig makkelijk te kopen (gewoon in de Appie en niet alleen bij de natuurwinkel/toko).

Ik weet niet hoe het lichaam van met name Lasse er op gaat regeageren, die heeft immers nog nooit vlees gegeten en je kan er dan flink ziek van worden of op z’n minst flink aan de scheit.

Wij gaan er vanuit dat onze kinderen vroeger of later een keer vlees zullen eten, dat ze een keer denken he dat is lekker en dan een knakworstje pakken ofzo. Maar dan bij een gelegenheid waar wij niet bij zijn, op een verjaardagsfeestje ofzo.

Hier in huis zal het ook vegetarisch zijn zolang wij koken. Als ze groot zijn en zelf willen koken en het is evt vlees moeten we dan even kijken.

Maar als ik er bij ben en hij vraagt dan mama zal ik dit vlees opeten dan zal ik toch wel uitleggen dat het vlees is en wat mij betreft liever niet. Ook dat hij er ziek van kan worden.

@Bella wrote:

Maar als ik er bij ben en hij vraagt dan mama zal ik dit vlees opeten dan zal ik toch wel uitleggen dat het vlees is en wat mij betreft liever niet. Ook dat hij er ziek van kan worden.

Ja precies dat doe ik ook elke keer (uitleggen dat het vlees is enzo, bij SL komt dat nog niet echt aan dus bij haar verbied ik het nu nog, wat dus niet wil zeggen dat ze niet stiekem een plak ham -vind ik echt zo smerig- kan pakken :roll: ).

Hier zijn ze er nog niet ziek van geworden, maar het ging dan ook maar steeds om een klein hapje, gelukkig.