Veel slapen of is dit normaal?

Misschien een luxe-probleem, maar ik ben toch benieuwd wat andere ervaringen zijn.

Onze dochter is nu net 2 jaar oud. De laatste maanden slaapt ze ontzettend graag, goed en lang.

Ze gaat doorgaans rond 19.30 uur naar bed en slaapt dan meestal meteen. Op de dagen dat wij beiden werken (3 x p.w.) en zij dus naar kdv of oppas moet, moet ze om 7.00 uur uit bed. Op de dagen dat we vrij zijn slaapt ze tot 8.00 uur of zelfs 9.00 uur, maar ook wel eens tot 9.30 uur! (zoals vanmorgen).

's middags gaat ze zonder problemen naar bed en slaapt dan 2,5 tot 3,5 uur.

Ik heb het idee dat ze nu beter/meer uren slaapt dan in het eerste jaar, toen was ze soms hele dagen wakker, korte nachten, veel huilen.

Verklaring die we zelf hebben bedacht: Ze is een ondernemend kind, haar motorische en taalontwikkeling gaan nu erg hard, terwijl ze de eerste anderhalf jaar eigenlijk helemaal niet zo vlot was met alles.

Misschien kost alles nu meer energie en heeft ze die slaap gewoon nodig?



Op het kdv zijn ze erg tevreden over haar; erg sociaal, actief, spraakzaam en ze mocht al naar de peuterplusgroep omdat ze vonden dat ze dat wel aankon.

Dus er zijn eigenlijk helemaal geen zorgen of problemen, integendeel.



Volgende maand moeten we naar het cb, dan kan ik het ook eens melden, maar misschien heeft iemand hier een soortgelijke ervaring?



En wanneer slapen kinderen 's middags dan meestal niet meer?



(stiekem hoop ik dat ze haar middagslaap nog even volhoudt tot na mijn bevalling. Af en toe even bijtanken komt mij nu ook prima uit :wink: )

Hier hetzelfde. 's Avonds om 19.00 uur naar bed en dan slapen tot ongeveer 8.00 uur. Dan van 13.00 tot ongeveer 15.00 uur.

Hier geen langslapers, ze gaat er 's avonds rond half 8 in, en slaapt dan tot half7 a 7 uur, 's middags is het thuis en op het kdv max een uurtje, dan maak ik haar wakker, anders slaapt ze niet voor half 10 's avonds.



Maar ik schijn ook tot ik bijna naar school ging vreselijk veel te slapen, lange nachten, lange middagen. Niks ergs aan, ik vind slapen nog steeds heerlijk :mrgreen:

Mijn oudste heeft middagdutjes gedaan tot hij bijna naar school ging.

Sliep van 19.00 uur tot 8.00 uur (soms zelfs langer) en 's middags van 12.30 uur tot 14.30 uur.

Nu is hij op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij en zelfs dan heeft hij soms behoefte aan een dutje.

Geen probleem met inslapen 's avonds.



Mijn jongste is 2,5 en slaapt 's middags meestal niet sinds een aantal maanden. Die heeft veel minder slaap nodig.

Als hij 's middags wel naar bed gaat, ook al is het maar een uurtje, kan hij 's avonds moeilijker in slaap komen.



Vond het zelf ook heerlijk even rust, vooral in de zwangerschap. Maar vind het nu ook wel weer fijn dat ik geen rekening meer hoef te houden met middagslaapjes.

Hier ook zo’n slaapkopje.

Gaat om 19.30 naar bed en moet ik om 07.00 wakker maken op de dagen dat we moeten werken.

Anders slaapt hij meetal tot 08.00/08.30 en soms nog langer.



's-Middags slaapt hij van 13.00 tot 15.30/16.00 uur.



Maar dit is altijd al zo geweest.



Misschien komt de verandering doordat ze meer indrukken begint op te on en du meer te verwerken heeft.

Onze jongste heeft dat ook een tijd gehad. Zowat het klokje rond slapen en dan 's middags ook nog ruim 2 uur. Ooit soms langer als ik hem niet wakker maakte…



In juli zijn we een weekje op vakantie gegaan en we wilden eigenlijk niet elke dag zo vast zitten aan een slaapje dat we 's middags weer naar het huisje moesten :oops: Dus hielden we hem op. Hij trok dat eigenlijk best goed :thumbup:

Hij viel dan wel eens 's middags even in slaap in de auto als we ergens naar toe reden.



Sindsdien is zijn middagslaapje er dus af.

Ook nu hij 3 ochtenden in de week naar school gaat, slaapt hij 's middags niet (ikke isse wakkur, roept hij en klimt vervolgens zijn bed weer uit :roll: )



Zolang ze verder gewoon vrolijk, ondernemend enzo zijn, zal het wel goed zijn denk ik dan maar :shifty:

Kinderen geven denk ik zelf wel heel goed aan als ze moe zijn.



Geniet nog van je rustmomentjes :mrgreen:

Lekker van genieten zou ik zeggen! :slight_smile:



jayden ging meestal rond 19.00 uur naar bed, op mijn werkdagen moest hij er rond kwart voor 7 uit. Sliep 's middags gewoon weer van 1 tot uurtje of 3. Dat was toen hij 3 was! Zijn middagslaapje is eraf gegaan toen zijn zusje is geboren :slight_smile: Maar, laat ik het zo zeggen, als Quincy wel had blijven leven, dan had hij nog wel langer geslapen 's middags. Hebben hem toen ook op een gegeven moment wakker gehouden 's middags om leuke dingen te doen.

hier ook nog een meisje wat 's middags slaapt, meestal van 11 tot 13 of 14.

ligt er rond 18.30-18.45 meestal in en rond 7.00 moet ze eruit en is dan ook vaak al wel wakker. Ze slaapt vaak vroeg omdat ik anders zit met ophalen van de oudste, die heeft continurooster tot 14.30 en tot nu toe trekt ze het dan redelijk goed van 13 tot 18.30.



bij de oudste was het met het middagslaapje gebeurd toen ze 3 was, speen eruit, middagslaapje weg…hihi

Dank jullie wel allemaal!

Ik geniet er nu nog maar even van :wink: