veel krijgen

Onze zoon van 7 heeft een vriendje, die vind ik heel erg verwend is.

Ze krijgen daar de hele dag door snoep, krijgen alles wat ze vragen.

Nu ook met sint de grootste en duurste cadeaus komen daar binnen.

Dat moeten hun weten en helemaal ok.

Maar ik vind het wel lastig tegenover mijn zoon hoe dit te zeggen, uitleggen.

Ook bijv met een verjaardag, daar worden de Kids volgestopt tot ze er bwvs ziek van worden dat is hier dus niet. Dat vriendje zei ook letterlijk tegen mij…ik vind de verjaardag niets aan we krijgen bijna niets te snoepen. Toen had hij al chips, soesjes, jaaas, miniworstjes achter de kiezen. Mijn zoon zei savonds ook ik vind onze verjaardag niets aan, wij krijgen niets lekkers.

Beetje lang verhaal op telefoon getikt.

Ben benieuwd naar tips en ervaringen

Tsja ik zou me daar niet druk om maken. Je zoon gewoon uitleggen dat het overal anders gaat. En dat veel snoepen helemaal niet goed is voor de tandjes, en je krijgt er buikpijn van etc. Misschien wil hij zelf met zijn verjaardag wat snoepjes uitkiezen. Of zelf wat lekkere dingen bakken samen. Bij andere mensen staan er ook bergen snoep op tafel, hier vaak wat snoepjes en hartige hapjes. En mijn meiden ‘snoepen’ het liefst van de hartige hapjes.

Ben het ook met Romata eens. Hier ook vaak hartige hapjes, een dochter die gek is van paprika en mandarijntjes. Op verjaardagen krijgen ze hier ook niet de hele dag snoep, koek en chips. Nee, lekker een (mini)cupcake, een klein bakje met chipjes en verder een worstje en groentes…

Ik zou me daar ook niet druk om maken. Overal gaat het anders, het zij zo, dat moeten zowel jouw zoon als dat vriendje leren. Overigens vind ik het wel een tikje onbeleefd van dat vriendje om te zeggen dat een feestje niets aan is omdat er in zijn ogen te weinig snoep is. Als dat mijn zoon was, zou ik hem daarop aanspreken.

Ik vind het heel veel waard om jong te leren dat niet alles verkrijgbaar is in het leven. Dat helpt m.i. enorm om goed met tegenslag om te kunnen gaan op latere leeftijd.

Dus probeer zoveel mogelijk uitleg te geven.

Snoepen is slecht voor je gezondheid en kost veel geld.

Dat jullie keuzes maken en het geld besteden aan andere dingen.

Dat niet alle kinderen zomaar alles kunnen krijgen voor hun verjaardag.

Ik zou me echt enorm aan zo’n kind ergeren, en het kind ook ter plekke terecht wijzen. Volgens mij zou ik zelfs ook een subtiele hint aan die moeder geven bij het terubrengen van het verjaardagsfeestje, zo van : hij leek het niet zo naar zijn zin te hebben, omdat hij minder kon snoepen dan hij gewend is :mrgreen:

gewoon laten. ALleen als er een reactie komt wat zeggen. Zo vierden wij geen sinterklaas en onze verjaardagskadootjes waren ook erg klein en weinig tov klasgenoten en buren. Maar nooit wat aan over gehouden.

Denk dat je het probleem zelf groter gaat maken als je er daadwerlijklijk wat mee gaat doen.

Geniet er maar van, dat je eigen kind straks wel tevreden is met een kleinigheidje! De onze kunnen we al blij maken met een pak yogi op zondag.

Of zomaar eens een worstje!

Nu achteraf konden mijn oudesr niet meer, ben blij met elk dingetje wat we vroeger hebben gehad enz e dankbaar dat ze gezien de omstandigheden ons zoveel liefde hebben gegeven! dat is meer waard dan alle cadeaus van waarde.

Wat je wel kan doen is samen met je zoon voor zijn verjaardag ‘lekkere’ dingen maken… samen een lijstje maken wat jullie samen lekker vinden!

Ouders waren erbij, was geen kinderpartijtje, maar de verjaardag van mijn dochtertje, waar ook alle familie bij was.

Ben uiteindelijk ook heeeel boos geweest op dat jongetje.

Ze zaten ooj gewoon hier in de koelkast stonden op tafel etc

Tja… qua sinterklaas cadeau’s kwam Aniek al in groep 3 met de vraag waarom M. uit haar klas een 3DS had gekregen en een electrische step en zij alleen maar een petshop clubhuis en een boek.

Toen geloofde ze nog en hebben wij aangegeven dat Sint in nauw contact staat met de papa’s en mama’s en naast het verlanglijstje ook het budget waar de ouders aan mee betalen bepalend is. Dat mama en papa de sint budget geven om cadeau’s van te kopen en dat de ene papa en mama nu eenmaal meer kunnen missen dan de andere.

Dat was oke, heb haar er niet meer over gehoord.

Verder heeft ze 1 meisje in de klas die ook strontverwend is. Die stond onlangs in de klas met haar vader te kwelen “Ja en als Aalbers belt dan wil ik wel mee!” waarop haar vader zei… “je horloge is al klaar, die gaan we vanmiddag ophalen” had ze het dus over de juwelier. “Oja, en het lijstje van de intertoys heb ik bij intertoys online gemaakt, wel goed kijken he, dan weet je wat ik allemaal wil”

Tja, hoe tenenkrommend ook, dat is voor dit gezin dus echt heeeeel gewoon. Aniek is er onlangs wezen spelen en kwam thuis met “zij hebben wel een hele grote woonkamer en ze heeft ook een hele grote slaapkamer mama en we hebben snoep en koek gehad en we kregen een knutselpakketje voor een kerstbal” Ze bleef nogal door gaan over die grote kamer en toen heb ik gezegd “nou, dan zal mama maar werk gaan zoeken he?” Huh? was Aniek haar reactie… ja meis, als mama er ook bij gaat werken kunnen wij ook wel zo’n groot huis kopen, maar mama en papa vinden andere dingen belangrijk. Maar als jij zo graag een groter huis wil, dan ga ik wel werken, kun jij fijn 3x per week naar de Bso en overblijven… toen was het toch gauw van… nee, doe maar niet, we wonen nu ook fijn mama.

Daarna nog een heel gesprek gehad dat de waarde van geld en materie verschrikkelijk relatief is en dat wij graag in een hutje op de hei zouden wonen zonder tv als dat betekende dat we onze dierbaren eeuwig om ons heen zouden mogen hebben en we geen zorgen meer zouden hebben om ziekte enz.

Heel veel vergelijkende vragen gesteld… is het minder leuk om jarig te zijn als je maar 2x chipjes hebt gehad inplaats van 4? Ben je minder jarig als je maar 1 cadeautje van je hartewens lijstje hebt gehad inplaats van 5? En als al die luxe betekent dat je papa en mama veel minder gaat zien omdat we (meer) moeten gaan werken, ben je dan ook nog blij…

En dan komen we toch wel steeds tot de conclusie dat ze het heel goed hebben en dat andere mensen er andere ideeën op nahouden, niet persee beter of slechter, gewoon anders. Maar elk huisje heeft zijn kruisje, dus dat gezin zal ook wel dingen hebben waar zij ons weer om benijden of wat zij graag zouden doen met elkaar wat niet kan.

In zulke dingen ga ik graag de dialoog met de kinderen aan en dan zo dat ze zelf met antwoorden mogen komen… ik zou ook echt vragen of ze weten wat snoep en chips kost en dat het heel goed kan betekenen dat meer snoep en chips op feestje, meer luxe drinken inplaats van ranja, betekent dat ze bijvoorbeeld de rest van het jaar geen extra’s kunnen krijgen omdat het geld wat papa en mama verdienen maar 1 keer kan worden uitgegeven…

Tja dat soort dingen speelt hier nu nog niet maar gaat vast nog wel komen.

Weet nog goed dat ik op de basisschool altijd heel erg verbaasd was dat een vriendinnetje met rijke ouders altijd zulke dure en zoveel cadeautjes kreeg en ik goedkope en weinig cadeautjes, terwijl de sint toch wist dat zei altijd al meer had. Ik vond toen dat ik dat ook weleens verdiende. Maar ik was een binnenvetter dus heb nooit iets hierover gevraagd aan wie dan ook.

Zelfs als ik nu rijk zou zijn, zou ik mijn kinderen niet zomaar alles geven omdat ik denk dat je dan een verkeerd beeld geeft aan je kinderen. Duurder is niet altijd beter, meer geld maakt niet perse gelukkiger. En vind het nu zo heerlijk dat mijn kinderen staan te juichen als ik eens extra’s geef, al is het maar een eitje bij het middag eten bij wijze van.

Bij de jongste in de klas was een jongetje heel erg boos,

sinterklaas deelde leuke stickerboekjes uit,

en het jongetje roep loeihard wat stom,

en gooide het vervolgens heel hard op de grond. :wall:

De ouders vroegen aan de juf of zij het wilde oprapen :shock:

hoezo verwend ?? :silenced:

Hier zijn ze al blij met een setje potloodjes van 0,50.

en met kinderfeestjes, altijd chipsjes, en wat lekker op tafel,

maar wel met mate.

Geen cola en prik, maar Ranja met een leuk rietje!

@Gab wrote:

Bij de jongste in de klas was een jongetje heel erg boos,

sinterklaas deelde leuke stickerboekjes uit,

en het jongetje roep loeihard wat stom,

en gooide het vervolgens heel hard op de grond. :wall:

De ouders vroegen aan de juf of zij het wilde oprapen :shock:

hoezo verwend ?? :silenced:

Hier zijn ze al blij met een setje potloodjes van 0,50.

en met kinderfeestjes, altijd chipsjes, en wat lekker op tafel,

maar wel met mate.

Geen cola en prik, maar Ranja met een leuk rietje!

Tja, hier ook een zoon die keihard begon te huilen toen hij een cadeautje kreeg van de Sint dat hij echt niet leuk vond. Het liefst had hij dat ook op de grond gegooid, maar ik heb het snel afgepakt…

Het gaat idd niet overal hetzelfde. Hier staat ook bijna heel de dag door eten op tafel met een verjaardag. Snoep, maar ook hartige hapjes. Op is op en van mij mogen ze daar ook heel de dag door van pakken. Er is maar 4 keer per jaar een verjaardag hier in huis.