Even een vraagje in een apart topic:
Lenn drinkt nu eindelijk goed, wel met behulp v een tepelhoedje, maar okee. Nu geeft hij de afgelopen 2 voedingen heel veel melk terug, hij spuugt met hele golven en het ziet echt knalgeel! Gewoon alsof ie een geklutst ei naar buiten gooit :shock: Ik vroeg me af of het wel okee is??
Na een voeding houden we hem nog zeker een kwartier rechtop en leggen hem dan pas neer, maar zoals nu spuugt hij alsnog 2 uur na de voeding!
Ook maakt hij continue een kreunend geluid tijdens en voor het spugen. Hij huilt niet, maar echt kreunen/persen… Alsof het echt dwars zit dus, en het klinkt zo zielig…
Tis misschien een onsamenhangend verhaal geworden, maar herkent iemand dit en/of hebben jullie tips?
:think: geel…misschien van de vette achtermelk :think:
Dat ook gelig…
Of door gal/zuur…ik moet eerlijk gezegt aan reflux denken… :shifty: …misschien dat dat kreunen ook van ‘‘pijn’’ van het zuur in zijn slokdarm komt…wil je niet ongerust maken maar zou het wel ff checken :hug:
Anders eens een papje van johannesbroodpitmeel geven voor je gaat voeden??
Eerst maar ff laten checken denk ik…en hem op zijn zij leggen tussen rolletjes zou ik wel doen…zodat hij zijn spuug kwijt kan…
Colostrum en de eerste melk zien er vaak gelig tot oranje en romig uit.
Dity staat op de bv site, het is inderdaad romig, vettig, dus ik denk gewoon mijn melkie … maar dat spugen is zo zielig, kan het misschien door die tepelhoedjes komen, dat hij lucht inslikt? Of dat hij nu wél ineens goed de voeding eruit kreeg, en zonder die hoedjes niet omdat het voor ons beide geen pretje was? :think:
Dinsdag hier eens bij het cb vragen, ook over dat reflux…
Verdere tips zijn nog altijd welkom
HOi Affie… Tessa heeft heel erg veel gespuugd en dat was ook altijd erg geel idd, dus het is ws gewoon jouw melk idd…
Joyce spuugde ook erg gele melk in het begin… Nu wel wit trouwens…maar dat zijn nog maar mondjes…
Ik zou gewoon even contact opnemen met cb ofzo hierover… maar het zou idd kunnen dt ie nu ineens zoveel meer melk binnenkrijgt dat zijn maagje het even niet aankan… En daardoor ook meer lucht…
Je kunt proberen om hem iets eerder( ongeveer halverwege) van de borst af te halen hem even te laten boeren en omhoog houden en dan gewoon even opnieuw aan te leggen…
Dat kost misschien iets meer tijd, maar misschien helpt het iets…
Liefs TIna
@Affie wrote:
Even een vraagje in een apart topic:
Lenn drinkt nu eindelijk goed, wel met behulp v een tepelhoedje, maar okee. Nu geeft hij de afgelopen 2 voedingen heel veel melk terug, hij spuugt met hele golven en het ziet echt knalgeel! Gewoon alsof ie een geklutst ei naar buiten gooit :shock: Ik vroeg me af of het wel okee is??
Na een voeding houden we hem nog zeker een kwartier rechtop en leggen hem dan pas neer, maar zoals nu spuugt hij alsnog 2 uur na de voeding!
Ook maakt hij continue een kreunend geluid tijdens en voor het spugen. Hij huilt niet, maar echt kreunen/persen… Alsof het echt dwars zit dus, en het klinkt zo zielig…
Tis misschien een onsamenhangend verhaal geworden, maar herkent iemand dit en/of hebben jullie tips?
Melk kan allerlei kleuren hebben, wit, gelig, waterig, dikker… Daar valt dus weinig van te zeggen.
Twee uur na de voeding spugen klinkt niet echt gezond. Na de voeding geven kleintjes meestal wel wat melk terug, maar zo lang erna… :think:
Je zegt dat je voedt mbv een tepelhoedje, die mag je eigenlijk alleen gebruiken onder begeleiding van een lactatiekundige. Als je daar onder begeleiding bent, vraag het dan daar even na. Zo niet, overweeg dan toch om een keer een consult bij een gediplomeerde LK te doen (IBCLC gecertificeerd http://www.nvlborstvoeding.nl/) die kan je helpen om van de tepelhoedjes af te komen, of om er goed mee om te gaan zodat je voeding niet gaat teruglopen. En waarschijnlijk ook helpen met het spugen.
Bij mijn oudste hebben we ook iets dergelijks meegemaakt. Hij bleef maar spugen. Apart johannesbroodpitmeel geven lukte niet (voor de voeding geven, dat veegde hij weer aan de borst af, na de voeding deed ie zijn mond niet meer open) en uiteindelijk uit radeloosheid (ik was zo bang dat ie eens zou stikken) ben ik met 2 maanden op advies van het CB op kunstvoeding inclusief jbpm gestapt. Werkte perfect hoor, maar achteraf heb ik spijt dat ik niet even tot 3 maanden heb geprobeerd (dan schijnen ook veel refluxen te stoppen).
Hou in ieder geval in de gaten of ie groeit (goed groeien zeg ik bewust niet omdat elke week wegen misleidend is en CB geen bv/curves erop nahouden) en of ie er geen pijn van heeft (last is wat anders, maar als ie er echt pijn van heeft, heeft ie misschien echte reflux).
Maar elke kind is anders, dus kijk zelf ook goed naar je kind!
Ik herken het verhaal, alleen gaf ik geen bv. Lars bleek toen ernstige spruw te hebben en was bijna uitgedroogd. Hij is toen ook opgenomen geweest. Goed in de gaten blijven houden!
:think: As woensdag ga ik sowieso naar een LK maar gelukkig is het gister bij die 2x flink spugen gebleven… best vreemd, maar misschien toch net iets wat dwars zat? Hij ging 's avonds ook “inhalen” en kwam 3 x achter elkaar om het uur en heeft toen heerlijk geslapen. Ik hou het in de gaten en zal het ook aan de lk voorleggen
Bedankt voor jullie reacties hoor! Ik hoop gewoon dat het nu niet meer gebeurt…
Mijn meiske is de afgelopen dagen ook meer aan het spugen dan anders. Zit het 'm in de leeftijd? Maagklepje werkt vaak nog niet in dit stadium. En hier ook lang na een voeding nog spugen hoor. De wijkverpleegkundige dacht er niets ernstigs bij, maar ik moest het wel in de gaten houden.