veel huiswerk en zelfstandigwerk

Sharon zit nu in groep 4, en ik vindt dat ze best al veel huiswerk heeft.

Ze krijgt iedere maandag een blaadje met dicteewoordjes mee naar huis om te oefenen.

Ze krijgen altijd op donderdag dan het dictee.

Het oefenen is ook echt wel nodig, want ze heeft 1 keer het blaadje niet meegenomen naar huis en toen had ze een onvoldoende.

Nu was ze vandeweek s’morgens niet op school geweest en toen kreeg ze ook nog het rekenwerk mee naar huis, wat ze de volgende dag mee terug moest nemen.

Verder vindt ik dat ze tegenwoordig al zoveel zelfstandig moeten werken.

Ze moet dit jaar ook al een spreekbeurt houden en een werkstuk inleveren, ik vindt het allemaal best wel veel.



Hoe is dat bij jullie op school geregeld daar ben ik erg benieuwd naar hoe dat op andere scholen gaat.



:-* Wendy

Tot nu toe heeft die van mij, ook groep vier, nog helemaal niks mee naar huis gekregen…!!! :eh:

Schrik hier toch wel van ja. Vraag me af wat nu normaal is… :think:

Ik hoop dat er snel meer komen met hoe het bij hun is geregeld ja.

Maar zoals bij jullie is wel erg veel ja, is ook mijn mening.



Liefs, Dores.

De school waar mijn kinderne op zitten heeft er bewust voor gekozen om nauwelijks tot geen huiswerk te geven. Nu krijgen ze in groep 7 en 8 wel eens wat mee hoor. En in groep 6 af ten toe wat topografie. Maar het wordt dus beuwst binnen de perken gehouden.

Inmiddels twee middelbare scholieren, die zitten op het vwo en werden dus de eerste weken gelijk overspoeld met huiswerk. Maar dat gevoe van overspoeld worden hadden ze ook wel gehad als ze in groep 8 10 keer zo veel huiswerk hadden gekregen. En na eenpaar weken waren ze daar ook weer aan gewend. Ben dus wel blij met dat huiswerkvrij beleid van de basisschool.

Wat betreft zelfstandig werken beginnen ze hier op school ook al voeg mee. Vanaf groep 2 zijn er al "echte’ weektaken. In groep 3 het eerste spreekbeurt en in groep 4 de eerste boeken bespreking. Ik ivnd het eigenlijk wel positief dat ze de kinderen al vroeg stimmuleren tot een beetje zelfstandigheid. Ik sta er soms versteld van hoe lang vele kinderen nog betutteld worden door de ouders en dat varieerd dan van boterhammen smeren tot in de klas brengen tot eindeloos naar school blijven brengen en ophalen.

Bij ons krijg je huiswerk mee als het werk niet af is in de klas. Of als het niet goed is. (dan krijg je extra)

Max heeft nu 1 x iets mee gehad. heeft deze week een avi test gehad en leest 5 goed en mag nu 6 it de bak pakken.

Ik ozu het prettig vinden als max een spreekbeurt moest houden dit jaar. Hij is nameijk in de klas nogal verlegen. ( ik steek de vlag uit als hij ooit straf krijgt :oops: )



Heb je al eens met juf erover gepraat? Wat het beleid is zeg maar.

Hier even een juf van groep 4 :wink:

Dat van die dicteewoordjes herken ik wel.

Ik weet zo gauw even niet meer welke ( wij hebben die dus niet), maar ze werken op die school blijkbaar met een taalmethode die dat aangeeft.

Dan is dat maandag nieuwe woordjes, paar dagen ermee oefenen thuis en in de klas, en dan afsluitend een dictee.

Dat zal dus wel zo blijven tot in groep 8.



Wij geven de kinderen eigenlijk nooit huiswerk mee.

Alleen als de ouders zelf graag willen oefenen, of als ze echt langdurig afwezig zijn geweest.

Om na 1 ochtendje al inhaalwerk mee te geven vind ik wat overdreven :think:



Bij ons wordt er ook heel veel nadruk op zelfstandigheid gelegd, en dat is alleen maar goed denk ik!

Heb ik een toppic aangemaakt kijk ik er niet eens meer naar om :oops:

Kan je nagaan wat een verdomhoekje dit eigenlijk is :wink:



Het dictee snap ik ook echt wel dat ze dat moeten oefenen want het is gewoon hard nodig.

Sharon krijgt maandag de woordjes altijd mee naar huis, het zijn altijd 14 woordjes.

Op maandag en dinsdag schrijft ze die netjes 1 keer op allemaal en woensdag oefen ik met haar ik zeg dan de woordjes op en zij schrijft ze dan.

Ik maak er altijd een spelletje van, ik zeg de woorden altijd in een hele rare zin zo blijft het voor haar ook leuk.

Daarna kijken we het samen na, en de woordjes die ze dan nog fout heeft, meestal 1 of 2 woordjes schrijft ze nog een keer op.

Tot nu toe werkt het op deze manier want ze haalt altijd voldoende.

De meester maakt er ook een spel van want als meer dan de helft van de klas voldoende heeft krijgen ze iets lekkers, vorige week hadden ze pepernootjes gekregen.



Het rekenwerk na 1 ochtendje vond ik ook ietwat overdreven, want ze doet het, ondanks dat ze een enorme hekel heeft aan rekenen hartstikke goed, vorig schooljaar eindigede ze met een A en een B voor haar citotoets voor rekenen.



Ik merk dat ze er nu na een paar weken wel wat meer aan gewend raakt, de overstap van groep 3 naar 4 is natuurlijk enorm.



Wel vreemd dat sommige helemaal niets van dit alles krijgen , zijn de lespakketen per school dan zo verschillend?



:-*

Alles wat je thuis oefent, kan in princiepe natuurlijk ook op school. Zo ook die dictee woordjes. Ik neem aan dat ze op onze school daar gewoon in de klas mee aan de slag gaan. Thuis oefenen is in ieder geval nog nooit nodig geweest.

Het ligt denk ik ook niet zo zeer aan het lespakket maar de instelling die men heeft. De een zvind dat je een kind zo vroeg mogelijk moet wennen aan het huiswerk. Een ander vindt dat kindern op die leeftijd al voldoende uren op school maken en buiten school vooral lekker moeten kunnen spelen/ontspannen.

nog geen groep 4 hier maar ik zal het eens vragen aan de moeders van groep 4 (3/4 zitten bij elkaar) maar volgens mij word er hier ook nog geen huiswerk gegeven hoor :think:

Mijn zoontje zit in groep 4 en krijgt ook geen huiswerk mee naar school.Heeft hij nog nooit gehad.Behalve als kinderen hun werk niet af hebben of ergens moeite mee hebben krijgen ze wat werk mee.In groep 5 gaan ze wel iedere week huiswerk krijgen volgens mij.

Romay zit ook in groep 4 en krijgt naar onze mening te veel huiswerk mee…

Dictee woordjes krijgen ze meestal om de week mee…

Maar bijna elke week heeft ze een tafel die ze leren moet…van het rijtje af maar ook door elkaar…

ze hebben nu de tafels 1,2,3,4,5 en 10 al gehad…tussendoor moeten wij alle tafels thuis met ze oefenen…

meerdere ouders vinden dit best veel voor groep 4…zal het er nog es over hebben op school…