Veel huilen op het kinderdagverblijf

Sinds 3 weken gaat mijn zoon naar het kinderdagverlbijf.

Hij is 18 maanden en doordat mijn vriend full time is gaan werken gaat hij de ene week 1 dag en de andere dag 2 dagen naar het kdv.

Dit is de 1e week dat hij 2 volle dagen achter elkaar gaat en hij heeft het nog steeds moeilijk.

Bij het afscheid huilen en overdag dan moet er steeds een leidster bij hem in de buurt zijn anders gaat hij ook huilen.

Hij is altijd gewend geweest dat hij als enige alle aandacht krijgt en vindt het nu blijkbaar heel erg moelijk dat die aandacht verdeeld wordt.

Ook heeft hij moeite met de drukte.

Hoe lang moet ik hem laten wennen en vanaf wanneer zou het beter moeten gaan, toen ik net belde vertelde de leidster me dat hij vanochtend best wel veel had gehuild en eigenlijk vindt ik dit best moeilijk.

Ik hoor het wel …

Hoi!

Onze zoon gaat sinds hij 12 maanden is 1 dag per week naar het KDV (Inmiddels 2 dagen). Hij heeft een lange tijd nodig gehad om te wennen, juist omdat hij maar 1 keer in de week ging en dan ook pas sinds hij 1 jaar is.

Dat heeft echt wel een paar maanden geduurd!

Inmiddels is hij daar het zonnetje in huis! Hele dagen vrolijk daar!

Dus hopelijk geldt dat voor jullie zoon ook, dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft om te wennen…

Veel succes!

Mijn dochter heeft ook wel 1 maand moeten wennen op het kdv en dan zit ze ook nog bij mij in de groep (het is kleinschalig via een gastouderbureau). Ze huilde veel wou niet dat er andere kindjes in de buurt kwamen en ze bleef steeds in een hoekje alleen spelen. Nu 3 maanden verder gaat het goed ze speelt met de andere kindjes ze is vrolijk al moet ik wel zeggen als ze 2 volle dagen achterelkaar is meegeweest met mij dat ze het eind van de dag moeilijk heeft. Dan is het te druk voor haar geweest.

Ik hoop dat je zoontje er toch aan gaat wennen dat is fijner voor hem en voor jullie.

Gelukkig geruststellende berichten !

Afgelopen woensdag ging het weer ietsje beter en ze hebben daar nog steeds het gevoel dat het wel goedkomt…

Ik hoop dat het goed komt allemaal …

In ieder geval bedankt !

Hoi mamadreumes

Ik werk op een kdv en onze ervaring is dat kindjes in de leeftijd van 18 maand een hele moeilijke leeftijd is om te starten…

Geef het rustig een maandje de tijd, je kleintje heeft jullie altijd voor zichzelf gehad en zit nu ineens op een “vreemde” plek met een heleboel andere kinderen.

Het komt uiteindelijk echt wel goed, dikke knufff voor mama, ik weet hoe jij je moet voelen om je kindje zo achter te laten…

Ik vindt het ook heel erg moeilijk, vanochtend was het weer drama hij huilde al toen ik we naar binnen gingen, ik voel me ook heel erg rot dat ik hem steeds zo achter moet laten, nog eventjes doorzetten…

Je kunt altijd even bellen hoe het er mee is, het huilen bij het afschied zal waarschijnlijk nog wel even duren, maar na verloop van tijd, laat jij hem huilend achter en ga jij met een rotgevoel weg terwijl op het moment dat jij het gebouw uit bent je kindje al lekker aan het spelen is.

Bel anders gewoon een keertje vaker, al is het voor je eigen gemoedsrust, ik neem niet aan dat de leidsters dat daar erg vinden.

:-* :hug:

Woensdagmiddag heb ik mijn zoon opgehaald en hij zat snikkend bij een leidster op de arm, het was heel druk, chaos eigenlijk, volgens mij door de vakantie waren er minder leidsters waardoor alle kinderen bij elkaar waren in de verzamelhal, zelfs de baby’s (en alle baby’s waren aan het huilen). Hij begon nog harder te huilen toen ik binnen kwam er zag er duidelijk vermoeid uit. Ik vroeg hoe het was gegaan maar ze waren erg druk en ik hoorde alleen dat hij weinig had geslapen.

Ik heb zijn tas gepakt en ben weggegaan, op de fiets was hij heel stil en thuis kreeg hij een enorme huil/driftbui, ik heb hem nog nooit zo gezien, hij wou zich niet eens door mij laten troosten. Na een half uur was hij pas gekalmeerd. Zijn boekje hadden ze er ook niet bij gedaan en ik had die dag een keertje niet gebeld dus ik wist totaal niet hoe het gegaan was die dag. Ik heb gisteren vernomen dat ze vergeten :eh: waren hem naar bed te doen en dat toen ze erachter kwamen hij niet meer wou slapen en ze hem naar een kwartier uit bed hebben gehaald en hij de hele middag gehuild heeft.

Ik ben er best van geschrokken en wil ook even verhaal halen dinsdag als hij weer heen moet, ik zie er nu nog erger tegen op !

Wou het even kwijt pffff

:o Dat zijn dingen je die je dus niet wilt horen als ouder :snooty:

Jeetje zeg. Ik zou er flink van over de zeik zijn.

Wij hebben hier als stelregel dat onze kinderen het wel naar hun zin moeten hebben op het kdv. Als dat niet zo is gaan we acuut een andere oplossing bedenken.

(Wat in ons geval eigenlijk heel gemakkelijk is, want we kunnen ze ook thuishouden).

Julien vermaakt zich eigenlijk altijd heel goed. Wat ik wel merk is dat hij sinds kort een beetje moeite heeft met het afscheid. Als ik weg ga wil hij nog wel eens een beetje huilen. Gelukkig is dat altijd heel snel over.

Bij ons is het trouwens wel zo dat kindjes van 1,5 naar de peutergroep gaan. Dat gaat hier volgende week gebeuren. Ik hoop dat hij het ook daar naar zijn zin zal hebben.

In jouw geval zou ik maar eens een gesprek aangaan met de leidsters en je zorgen uiten. Ik ben benieuwd naar de reactie die je krijgt.

Ik heb even verhaald gehaald en zijn vaste leidster vond het heel erg vervelend wat er was gebeurd, ze was zelf niet aanwezig die dag.

Wonderbaarlijk genoeg ging het vorige week heel erg goed terwijl hij wel heel erg verdrietig was toen ik wegging.

Vanochtend ging het ook weer niet goed maar hopelijk gaat het verder wel goed vandaag !

onze dochter had het juist rond 18 maanden vreselijk moeilijk op het kdv, terwijl zij al gewend was om daar 3 dagen per week heen te gaan! Ook huilen bij het afscheid 's ochtends en 's middags zwaankleefaan zodra je binnenkomt. Het is echt een moeilijke leeftijd, en sommige kindjes blijven huilen bij het afscheid. Tip, ga weg en kijk na 5 minuten nog een keer naar binnen (over een paar maandjes, als de moeilijke leeftijd over is). Onze dochter is inmiddels 2 jaar en 3 maanden, en wil niet meer mee naar huis :shifty: . Zo leuk, kdv! Geduld… het komt vanzelf goed al zal het een tijdje duren omdat het maar 1 dag in de week is.

Hier nog zo’n “geval” :slight_smile:

Daan gaat sinds 2 weken 1 dag naar het kdv. De eerste keer wennen ging goed maar daarna is het drama bij het afscheid.

Heb het er best moeilijk mee en voel me de slechtste mama van de wereld. Ik weet dat het nergens opslaat en het gewoon meer tijd nodig heeft op deze leeftijd, maar toch… dat gevoel he.

Ik bel gewoon 1 á 2 keer per dag. Hij slaapt er gelukkig wel goed (en lang?!) en als ik kom kijkt hij gewoon rustig rond. Na even huilen heeft hij het toch best wel naar zijn zin hoor ik en laat hij zich goed troosten.

We moeten onze kindjes maar gewoon even extra de tijd geven en net wat iemand al zei. Vaak zitten wij met een rotgevoel in de auto of op ons werk en zijn onze kindjes inmiddels al aan het “spelen”.

Het is inderdaad doorzetten, vanochtend werd hij zelfs heel boos begon keihard te schreeuwen ! Ik hoor hem huilen en schreeuwen tot ik de deur achter me dicht trek en voel me ook nog steeds heel rot !

Soms heeft hij een goede dag en soms hangt hij de halve dag bij een leidster op schoot.

Ik hoop echt dat het zoals jullie zeggen op den duur beter wordt !

ons zoontje gaat al vanaf dat hij 4 maanden oud is. het zat op een groep waar het eerst wel ging, maar op een gegeven moment toen hij ouder werd vaak sjachie en mopperen en huilerig. toen wij op andere dagen gingen werken en er geen plek in zijn groep was hebben we hem binnen het zelfde kdv laten overplaatsten naar een andere groep en dit ging meteen goed, hij heeft het altijd naarzijn zin, moppert ook niet meer. of t toeval is??? ik ben blij dat we dit gedaan hebben. hij is van een babygroep naar een verticale groep(zitten kindjes van 0 tot 4 jaar) gegaan. mijn ervaring is ook dat een babygroep juist heel druk is. misschien eens oefenen op een andere groep?