vaste voeding--- wat geef je je kindje?

hallo allemaal,

Ik ben ongeveer een maand geleden gestopt met volledige borstvoeding te geven. Mijn zoontje was toen 6 maanden. Nu geef ik alleen nog 's ochtends en 's avonds borstvoeding, en de andere flessen krijgt hij Nutrilon.

Nu ben ik ook begonnen met bijvoeden, fruit, groenten enzovoorts.

Ik weet alleen niet zo goed wat nu precies de bedoeling is.

Zijn schema ziet er als volgt uit:

06.00u --> Borstvoeding

10.00u --> eerste fles

14.00u --> tweede fles

18.00u --> derde fles

tussen 22.00u en 23.00u de laatste voeding: borstvoeding

Hij is nu 7 maanden oud.

Nou geef ik meestal tussen 06.00 en 10.00u fruit, en tussen 14.00 en 18.00 uur groente.

er zit dan alleen een gat in tussen 10.00 en 14.00u. Soms geef ik hem dan wel een liga met een beetje sinaasappelsap, maar dat wil ik hem ook niet te vaak geven. Maar: wat kan ik hem dan geven?? Stukjes brood lijkt me nog geen optie, hij heeft nog geen tandjes en gaat lichtelijk kokhalzen van stukjes in bv zn fruit.

Iemand tips of ideeen? Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit doen.

Eigenlijk wil ik binnenkort ook de laatste voeding eraf halen, kijken of hij dan door kan slapen. Maar ik denk dat hij daar nog niet aan toe is.

En, hoeveel keer in de week geven jullie je kindje banaan? ivm verstopping?

Alvast bedankt,

Groetjes, Maggy

Ook kindjes zonder tanden eten gewoon brood hoor :wink:

De meesten hebben nog niet of nauwelijks tanden op die leeftijd.

Je zoontje heeft wel de leeftijd om brood te introduceren.

Je kunt beginnen met een korstje of hele kleine stukjes in zn wang te

stoppen.

Je meot eens zien wat ze kunnen eten zonder tanden !

HIer was het schema met 7/8 maanden

8.00 fles of bord pap

10.00 fruit hierna slapen

12.00 broodje

14.00 fles hierna slapen

16.00 soepstengel/korstje brood oid

17.30 potje groenten aansluitend wat kwark of yoghurt

19.00 fles en naar bed

Heb je al eens advies gekregen of ingewonnen op het CB voor

bijvoeden ?

Op de site van het voedingscentrum vind je ook genoeg

tips.

Hier zijn we een weekje geleden ook met brood begonnen en ook nog geen tandjes te ontdekken :mrgreen: Ze eten het prima, sabbelen net zo lang tot ze het door kunnen slikken (ook de korstjes!). Het gehemelte wordt gebruikt als ‘voorraadbak’ :lol:

Ons ‘schema’ is ongeveer zo:

6.30/7.00 BV

9.30/10.00 fruit

12.00 boterham met daarna BV

15.30 BV

17.30 groentehap (gaan we vanaf nu uitbreiden met rijst of aardappel)

19.30 BV

Doordat de groentehap langzaamaan uitgebreid wordt naar een maaltijd wil ik straks één BV laten vervallen. 's Middags krijgen ze wel eens een rijstwafeltje tussendoor, en zal binnenkort ook vast wel eens iets anders worden zoals een soepstengel of liga.

Maar ik moet erbij zeggen dat we goede eters hebben. Meteen vanaf het begin van de bijvoeding hapten ze goed, slikten ze goed en wordt eten met veel enthousiasme ontvangen :dance:

Misschien kun je eens proberen om eerst wat kleinere ‘stukjes’ in het fruit te laten (als je vers fruit geeft) en dan steeds wat meer proberen. Hier werkt dat prima. Heb alleen de eerste paar keer echt moes gemaakt, en nu al veel grover.

Ik twijfel nog of ik de BV bij de boterham ga vervangen, door kv of misschien zelfs door gewone koemelk (indien dat laatste dan wacht ik daar nog wat langer mee, tot ze een maand of 9 zijn).

Oh, en sommige dagen loopt alles anders… :roll: :shifty:

Bedankt voor jullie reacties. Dat is leuk om te lezen!

Ik zal inderdaad ook maar eens met brood gaan beginnen. Kan daar ook wat op (smeerkaas ofzo), of is dat niet nodig?

En ik zie in al jullie schema’s dat 's avonds om een uur of zeven toch echt de laatste voeding wordt gegeven. Dat is bij ons (helaas) nog niet aan de orde, maar misschien moet ik dat toch eens gaan proberen.

In het begin deed ik alleen boter erop, daarna smeerkaas, smeerworst

of appelstroop oid :wink:

Ik zou de derde fles iets verlaten, kan best want je geeft toch

al groenten ? Eventueel wat fruit of wat yoghurt na de groenten

en rond 19.00 - 19.30 die laatste fles doen. Eventueel met

wat pap of rijstebloem erdoor.

Wie weet gaat ie dan lekker de nacht door!