vaste tijdstippen

Tijdens mijn 1e zwangerschap kreeg ik te horen dat kinderen hun eigen tijdstip hebben waarop ze actief zijn.



Zo was ik tijdens de zwangerschap klokslag 03.00 uur wakker, omdat ons zoontje op dat tijdstip erg actief was.

Eenmaal geboren werd dit gelukkig wat minder, totdat… pap’s werd uitgezonden naar Afghanistan. Kinan was toen bijna 7 maanden.



Maar vanaf het moment van vertrek tot papa’s thuiskomst (ong 5 mnd lang) heeft onze jongeman elke nacht om 03.00 huilend in zijn bed gelegen. En dan zat ik in het schemerlicht hem te troosten totdat hij weer rustig was en weer verder kon slapen. Misschien zijn er mensen die dit herkennen? (die vaste tijdstippen)



In mijn geval gelf geef ik het erop dat de afwezigheid van de vader een grote rol heeft gespeeld.



ter info (en misschien een tip voor diegenen waarvan de partner nog weggaat):

van fam en vrienden kreeg ik steeds te horen dat de kleine nog te klein was om zijn vader te missen. Instanties als een consultatiebureau, kdv, defensie of h.arts, konden me ook niet helpen als ik vroeg om tips/advies m.b.t. de afwezigheid van pap’s. Uiteindelijk heb ik een foto op doek laten drukken (in 't groot) en opgehangen in de kamer. Elke dag werd papa begroet en welterusten gewenst en zodoende toch in het dagelijkse leven betrokken. Mijn partners grootste angst was dat zijn zoon na 5 mnd niets meer van hem wou weten. Maar bij aankomst in Eindhoven sloeg onze zoon gelijk zijn kleine armpjes om hem heen (erg ontroerend) en noemde hem papa…



Ik blijf erbij, zo klein als ze zijn… ze hebben hun eigen ritme en hebben duvels goed in de gaten als er een verandering in het gezin plaatsvindt. Nu nog is Kinan elke nacht om 03.00 uur wakker, maar hij huilt gelukkig niet meer :slight_smile: meestal horen we hem hele verhalen brabbelen tegen zijn knuffel of hij ligt te zingen in bed.



Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd of deze ‘vaste’ tijdstippen in de loop van de tijd afnemen en / of jullie het herkennen?



groetjes Heidi

(die er weer een heel verhaal van heeft gemaakt :oops: )

Tijdens mijn zwangerschap werd ik vrijwel elke ochtend om 5 uur wakker. Waarom weet ik niet, de kleine in mn buik was helemaal niet uitermate druk dan ofzo. Maar toen hij eenmaal geboren was, was 5 uur ook voor hem dé tijd om wakker te worden elke ochtend. Hij was wel tijdens de zwangerschap 's avonds tegen elven erg actief, hij hield me echt wakker dan en ook dat heeft hij de eerste vier maanden van zn leven vol gehouden.



Hij is nu 6,5 maand en dat is er (gelukkig) wel vanaf hoor 8)

Ik heb er hier eigenlijk niets van opgemerkt.



Wat het actief zijn betreft, dat voel je tijdens de zwangerschap het beste wanneer je zelf rustig bent (ff relaxed achterover zit, gaat slapen, of slaapt enz)

Tijdens een CTG scan (of hoe heet dat ook alweer, om naar de activiteit in je buik te kijken) vertelde de co-assistent mij ook dat je minstens een half uur (meen ik) eraan ligt omdat de baby steeds even wakker is en dan weer slaapt. In die halfuur tijd (soms wat langer om er zeker van te zijn) hebben ze beide ctg’s dan te pakken. (ofziets was het, het is alweer iets langer dan een jaar geleden voor me, weet dus alleen maar het ongeveer verhaal nog :mrgreen: )



Tejo wordt vaak om een uur of 10, vlak voor we zelf naar bed gaan heel even wakker en slaapt dan lekker verder. We horen dan dus ook even een huiltje of gilletje.

Ik kan mij niet herinneren dat hij dat de eerste maanden ook had of specifiek toen ook ff wakker werd. Wel weet ik dat we de laatste fles toen vaak rond die tijd deden omdat we toch zelf ook naar bed gingen en hij ook toen al toch ff wakker werd. (1 van ons snel naar boven om luier te vershonen en de ander snel flesje maken :smiley: )



Tijdens mijn zwangerschap, zeker de tijd dat ik thuis was lag ik vaak of eerder in bed (moeee) of veel later (kon niet slapen). Lijkt mij dus niet een ritme wat hij toen al heeft opgepakt.



Vaders missen, denk ik ook niet aan. Rinse is voor zijn werk eerder op als wij en de laatste weken ook regelmatig :wall: laat thuis als Tejo al in bed ligt. Tejo is blij als hij papa ziet (zoiezo), maar ik heb niet het idee dat hij hem mist.

Ook de keren dat hij bij oma en opa heeft geslapen heeft hij mij volgens mij niet gemist (ik hem wel :shifty: )



Overigens vind ik het een superidee voor andere moeders waarvan de vader voor een tijd weg is, zoals in jou geval, een foto of doek van de vader neer te zetten of op te hangen.

Zo is de vader er toch wel een beetje.



:-* Liefs, Evelien :vlinder: