Hallo,
Even een vraagje, ben 17 weken zwanger van nr. 2, helemaal leuk en gaat goed.
Maar nu even een vraagje, ga vanavond uit eten en bij dat restaurantje hebben ze geweldige gamba’s in knoflook saus… nu is mijn vraag; mag je dat nu wel of niet eten tijdens de zwangerschap, net als gerookte zalm en haring??? Mijn vk zegt namelijk over de zalm en haring van niet, terwijl mijn collega ook zwanger is, en die haar vk zegt dat het geen probleem is, dus je begrijpt m al… ik snap het even niet meer.
Wat doen/zouden jullie doen???.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes, Nathalie.
Mij is toen verteld:
Gamba’s en garnalen geen probleem (zijn gekookt of gebakken, rauw kun je ze niet eten) mits ze goed gaar zijn en warm (dan zijn ze heel kort geleden verhit en dus alle bacterieen gedood). Bij twijfel niet eten.
Gerookte zalm, alleen als je zeker weet dat het supervers is, anders niet. Van de visboer mocht ik het eten, maar dan wel binnen 24 uur, uit de supermarkt en in een restaurant raadde ze me aan het te laten staan.
Haring mag je gewoon hebben.
na mijn idee kan je het wel hebben zolang het maar geen roofvis is.
want ik weet dat roofvis niet goed is voor de baby en verder als het maar goed gaar is en haring :drool: :drool: lekker.
garnalen mag je gewoon, mosselen schijnt niet slim te zijn. Haring mag je ook (lekker! ik eet er minstens 4 per week weg :P) zolang je ze vers van de visboer hebt. VOORVERPAKTE gerookte zalm, makreel etc mag je niet. Maar vers gerookt van de visboer weer wel.
Roofvissen zoals tonijn kun je ook beter laten staan.
Eet smakelijk en veel plezier vanavond!
huh? geen tonijn? da’s nieuw voor me…Daar gaat mijn lekkere tonijnsalade… :?
wat is er niet goed aan tonijn dan?
edit:
Tonijn, vers
mag niet
Roofvis: kan veel kwik bevatten
Tonijn uit blik
mag wel
Afkomstig van jonge vissen, bevatten weinig kwik
verdere lijst zie hier
:think: net nog een broodje tonijnsalade op :shifty: :?
oke dan…
Nou, tonijnsalade maak ik altijd van tonijn uit blik dus dat mag dan! Fijn!
makreel mag niet???
ook geen gerookte makreel? :think:
Makreel mag wel hoor
je mag geen koningsmakreel (geen id wat het verschil is )
:oops: Nathalie veel plezier vanavond
Makreel mag wel hoor, maar niet van de supermarkt. Vis wat je niet verhit moet je gewoon niet bij de supermarkt kopen.
@Angel & Luna wrote:
wat is er niet goed aan tonijn dan?
edit:
Tonijn, vers
mag niet
Roofvis: kan veel kwik bevatten
Tonijn uit blik
mag wel
Afkomstig van jonge vissen, bevatten weinig kwik
verdere lijst zie hier
oh sorry! ik bedoelde idd verse tonijn!! :oops:
Mijn is verteld door de gyn en verlk. Dat ik wel degelijk, zalm,paling,haring en makreel mag eten zo lang deze vers zijn.
Dus bij de visboer vandaan, voorverpakt mag niet uit de winkel dit ivm evt bacterie groei in de verpakking.
Deze vissen mag ik ook gewoon in een restaurant eten, mist deze vers zijn.
Daarom leg ik altijd uit als we uit eten gaan dat ik zwanger ben en zeker wil zijn dat het vers is.
Vaak wordt het even nagevraagd of komt er zelfs een kok aan tafel om ons gerust te stellen
Als ik uiteten ga vertel ik zo ik zo ie zo dat ik zwanger ben, vaak wordt er dan extra opgelegt en is mijn bord vele malen warmer dan die van vriend lief :mrgreen:
dus kabeljouwfilet van de aldi mag wel?? ik bak het natuurlijk wel eerst
Nee deze is namelijk voorverpakt en het wordt sterk afgeraden om voorverpakte vis te gebruiken, ivm met mogelijk bacterie groei.
Volgens mij gaat het alleen om vacuum verpakte rauwe vis.
Rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm en gerookte haring kan besmet zijn met de listeriabacterie. Deze vis kan vaak lang worden bewaard, en juist tijdens het bewaren kunnen de bacteriën zich sterk vermenigvuldigen. Voor alle zekerheid is het beter deze vis niet te eten tijdens de zwangerschap. Gerookte vis die in een warm gerecht is verwerkt is veilig; door verhitten worden de bacteriën gedood. Ook zoute haring vers van het mes en haring uit blik kan wel gewoon gegeten worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven.
Ook met roofvissen moet een zwangere vrouw oppassen. Roofvissen zoals zwaardvis, en (alleen verse) tonijn kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Deze stoffen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder.
Kabeljauw wordt als verse vis verkocht en mag je gewoon eten, net als vis uit de diepvries. Zeker omdat je deze vis ook verwarmd en niet rauw eet. Als je gerookte zalm dus verwarmd gebruikt mag het ook gewoon.
gerookte haring??? Ow maar dan heb ik het dus verkeerd begrepen denk ik :think:
Ik dacht echt dat de gyn bedoelde dat alle voorverpakte vis uit de supermarkt niet werd aangeraden, maar wat ik nu dus begrijp mag je voorverpakte vis die je nog goed moet verhitten wel eten??
Ja, het gaat om vis die je door de vacuum verpakking lang kan bewaren. Dan kan er een bacterie in groeien (listerine). Gewoon vers verpakte vis zoals kabeljauw of andere filet is maar kort houdbaar en daar kan de bacterie niet in groeien. Sowieso verwarm je deze vis altijd en eet je deze niet rauw. Het is juist erg goed om nu regelmatig vis te eten.
Maar als je de gerookte zalm bijvoorbeeld verwarmd mag het ook omdat je dan de bacteriën dood.
ulgggg verwarmde gerookte zalm dat vind ik zo vies he… Maar gerookte paling :drool:
Nou, zalmsnippers door de soep is best lekker.
Gerookte paling ook lekker, als het versgerookt is mag dat dus wel.