Vanavond op canvas

Zoals sommige weten ben ik 5 weken geleden bevallen van mijn zoontje lewi na een zwangerschapsafbreking.

Lewi had de chromosoom afwijking trisomie 18.

Vanavond op canvas om 21.30 bij het programma panorama gaat het over zwangerschapsafbreking.

Misschien dat er mensen zijn die het willen zien.

Ik ga er in ieder geval naar kijken, tenminste dat ga ik proberen.

:frowning:

Wat enorm dapper van je dat je toch een poging gaat wagen om het programma te kijken, sterkte joh :hug:

Idd enorm dapper dat je gaat proberen te kijken.

Ik neem het op. Duik zo mijn bed in, maar ben wel erg benieuwd naar de docu.

Heb je gekeken? Hoe vond je het?

Ik heb gekeken en heb er nooit mee te maken gehad, maar vond het wel heftig hoor! Ik ben blij dat ik niet voor deze beslissing heb gestaan.

Wat ik me alleen afvraag, zijn de regels in Nederland hieromtrend hetzelfde?

Ik heb gekeken en het begin vond ik wel heftig.

De regels in Nederland zijn heel anders. Hier moet je voor de 24ste week de keuze hebben gemaakt. Afbreken of niet. Breek je het niet af dan moet je het kindje uitdragen mits het kind in de baarmoeder overlijdt.

De spuit die gezet werd in het hartje van de baby heb ik (gelukkig) ook niet gehad.

Vreselijk om dat te zien.

En tsja er waren dingen bij zoals een zwangerschap afbreken omdat het kindje kleurenblind is??? Sorry maar dat ging me te ver.

Was Lewi maar alleen kleurenblind dan had ik hem nu nog gehad.

Maar goed, ieder zijn eigen keuze.

Het ging nu vooral over het wel of niet afbreken van een zwangerschap van een kindje dat levensvatbaar was.

Lewi* was niet levensvatbaar dus onze keuze was al gemaakt.

Dat van die kleurenblindheid vond ik een vergezocht voorbeeld eerlijk gezegd. En idd met die spuit. Brrr… Maar de gedachte erachter snap ik dan weer wel. Dat het kindje niet hoeft te lijden als het geboren is. Soort van euthenasie zeg maar.

is dit terug te kijken?

Ja op de site van canvas.be en dan bij de zoekfuntie panorama innvullen.

Ik heb het ook terug gekeken, en ik vond het allemaal erg aangrijpend.

En idd dat van die kleurenblindheid echt overdreven.

Knap hoor sterretje dat je het helemaal hebt bekeken :hug:

Pfff wat verschrikkelijk heftig :frowning: :cry: als wij met 32 weken hadden geweten dat Daan :vlinder: T18 had dan weet ik niet of het ik had kunnen afbreken. Zeker omdat “levensvatbaar” en we hebben nu 3 dagen hem mogen leren kennen.

Met 20 weken er achter komen is toch anders , maar het blijft altijd moeilijk onmenselijke keuze

Sterretje dikke knuffel meis :hug: :hug: :hug:

Maar dan weet je dat een kind na de bevalling overlijdt.

Ik zag die kindjes daar in een bedje liggen die niets kunnen en nooit verder komen dan een denkvermogen van een kind van 3 maanden.

Stel je komt daar met 32 weken achter… In die uitzonderlijke gevallen kan ik me indenken dat ouders alsnog voor abortus kiezen. Juist omdat het een levensvatbaar kind is dat verder geen hoge kwaliteit van leven heeft. Maar wel een aardige levensverwachting.

Dat vind ik toch wat anders dan een kind dat sowieso niet levensvatbaar zal zijn buiten de baarmoeder (of iig niet lang). Dat is een heel ander soort keuze in mijn ogen.

Soms kun je geen keus maken je wil zo graag je kindje even levend zien, even aan kunnen kijken.

Die keus is echt onmenselijk en heel erg zwaar lijkt mij om te moeten maken.

Sterkte met het vreselijke verdriet en gemis

Lewi* had ook Trisomie 18 en had misschien na het uitdragen van de zwangerschap ook nog even geleefd maar gezien al zijn afwijkingen had hij nooit lang geleefd en ik wilde hem niet zien lijden of vechten.

Al had ik Lewi* graag levend in mijn handen gehad ik ben toch blij dat hij zelf is gegaan…

Maar die kindjes die daar lagen…dat raakte me enorm. Dit had ik Lewi* nooit willen aan doen.

Ach ja iedereen maakt een andere keuze en das ook prima.