Vanaf zes maanden: bijvoeding en ook kv?

Mijn dochter Jody is vijf maanden en een week oud. Ze heeft nog geen KV of bijvoeding gehad. Dat wil ik zo houden tot oud en nieuw, met oud en nieuw heb ik een feestje en dan wil ik wel wat drinken (voor het eerst in twee jaar of zo). Dus ik ga dan een paar dagen kolven, weggooien, en Jody voeden met bv uit de vriezer, en aangevuld met opvolgmelk. 6 januari is ze precies een half jaar, dus dan heb ik mijn eerste doel wel gehaald.



Kolven gaat niet zo heel best, ik kolf net de helft van wat ze moet hebben op mijn werk, dus ik zal na de kerstvakantie aan het KDV doorgeven dat ze ook wat KV erbij mag hebben ter aanvulling, ze is dan al een half jaar tenslotte.



Maar wat is wijsheid, van tevoren toch al beginnen met ‘oefenen’ door haar wat kv vermengd met afgekolfde bv te geven en dat langzaam op te bouwen? Want ik kan me zo voorstellen dat haar darmpjes gestressed raken als zo ineens een plens kv naar binnen krijgt. Of toch te wachten tot oud en nieuw en dán pas beginnen met (deels) kv te geven?



En zo ja, kan ik dan al beginnen met opvolgmelk, of is het verstandiger om haar toch nog nummer 1 voor te schotelen?



Het is overigens niet de bedoeling om helemaal te stoppen met BV. Daar wil ik gewoon mee doorgaan. Het is meer zo dat ik straks eens een flesje KV kan geven als het zo uitkomt, en ook om de voorraad afgekolfde BV aan te vullen. Maar ik werk maar 2 dagen, en de rest van de week kan ik dus gewoon live voeden.



Ze is mijn derde kind, maar ik heb hier nog niet eerder mee te maken gehad. Zo zie je maar weer, hoeveel kinderen je ook krijgt, je leert altijd weer bij :smiley:

Ik zou het oefenen uitstellen tot de 6 maanden.

Voor je avondje met drank. Voor elke alcoholische consumptie tel je 3 uur afbraaktijd, en dat is heel ruim genomen. Dat betekend dat je bij 5 drankjes na 15 uur weer zelf mag voeden. (en na zoveel drankloze maanden sta je dan vast wel al op je kop. :wink: ) zoniet dan tel je gewon verder door.



Die voedingen vervang je dan door gemengd te geven. Dus half kv half dievriesvoeding, zo kan je uk er rustig aan wennen. Ook straks kun je dat zo doen, je geeft dan het gekolfde verdeeld over de flessen die ze die dag krijgt en elke fles aangevuld met kv. Merk je weinig verschil of heeft ze er geen last van dan kun je daarna rustig eens een hele fles kv geven.



Dit lijkt mij in jouw situatie de veiligste manier van beginnen met bijvoeding terwijl het ook voor jou leuk en haalbaar blijft.

Aangezien je dan dus wel nagenoeg de 6 maanden zult bereiken kun je direct starten met nummer 2 melk.

Zat met Lara een beetje met hetzelfde. Mijn kolfvoorraad begon op te raken en dus zou ze rond 6 maanden voor het eerst KV krijgen. Ik wilde haar dan ook pap gaan geven voor het slapen gaan, in de hoop dat ze er langer op slapen zou. En dan de bijvoeding met fruit nog… beetje veel…



Heb er uiteindelijk steeds een paar dagen tussen laten zitten. Het ging helemaal probleemloos. Eerst de KV; ik merkte geen verschil toen ze dat eenmaal af en toe kreeg. Haar darmpjes moesten even wennen aan de pap die als tweede introduceerde (beetje verstopt), maar dat was na een paar dagen ook over en last had ze er niet van. De fruithap kwam als laatste en stelt in het begon toch niks voor. Ze kreeg nog geen 3 moleculen fruit binnen per keer :lol: . Misschien dat Jody wat enthousiaster is, maar ze zal het sowieso heel langzaam opbouwen. Een weekje eerder of later maakt dus niet zo’n verschil, heb ik het idee.



Ik heb trouwens meteen een hele fles KV gegeven, niet eerst gemengd. Dat leek me zo’n geknoei. Aangezien Lara het gretig opdronk (i.t.t. de flessen gekolfde melk :evil: ) heb ik het zo gelaten.

Vast niet meer up to date, maar ik heb begrepen dat je ook hypo allergene kv moet geven (2). Dat schijnt het beste aan te sluiten op de bv.



Tyrone heeft nu 2 keer een flesje kv gehad met Nutrix: hij vond het heerlijk! Had geen zin om met gekolfde melk te klooien om pap te maken enzo… En nu ik morgen onverwacht moet werken na 2 maanden, is het handig dat hij het erg lekker vindt! (itt melk ijsblokjes :roll: )

Dit heeft ermee te maken dat kinderen die uitsluitend BV krijgen, niet worden blootgesteld aan koemelk. Als je die blootstelling nog langer wil uistellen, kun je hypoallergene KV geven. Dat verkleint de kans op koemelkallergie nog langer. Maar het is niet zo dat speciaal de combinatie van hypoallergene KV en BV wordt aanbevolen, of dat normale KV minder goed ‘mengt’ met BV.

In feite geldt dit ook voor kinderen die geen BV krijgen. Als je die vanaf het begin hypo-allergene KV geeft, hebben ze ook een kleinere kans op een allergische reactie dan bij normale voeding.

Oké Lena, dat wist ik dus weer niet, bedankt! De kraamhulp en het CB hadden wel gezegd dat ik dus die hypo allergene dan moest nemen, maar waarom nou precies dat had ik niet onthouden… Af en toe erg lastig, problemen met kort termijn geheugen.



Maar dan had een collega ook wel gelijk: zij had ook een half jaar uitsluitend bv gegeven (gekolfd zelfs, live wilde ie niet!) en daarna dus kv. Die had wel gewone, en zei dus dat ze hierna ook gewone melk kregen, dus die overstap maken ze toch… En bij haar had niemand het verteld over hypo allergeen, dus het zal wel meevallen…



Als dit pak op is, kan ik toch wel de gewone opvolgmelk (2) gebruiken, of kan ik hier beste mee doorgaan tot een jaar?



Jenni, hoe is het afgelopen?

Ik ben iets eerder begonnen met bijvoeden, in de week van kerstmis. Begonnen met hapjes en ook met flesvoeding. Ik wou haar toch niet zo in het diepe gooien na oud en nieuw. Ik heb overigens gewone opvolgmelk gegeven, geen hypo-allergene. Ze krijgt er tenslotte ook gewone hapjes naast, dus ik zie dat voordeel dan niet zo. Ik ben wel gelijk begonnen met nummer 2 trouwens, ook al was ze nog geen 6 maanden.



Achteraf gezien was het zowat niet nodig geweest, want ik heb met oud en nieuw maar 2 borrels gedronken, en toen was ik er klaar mee en had ik nog barstende hoofdpijn ook (met 20 man in één ruimte zitten waarvan er 18 kettingroken en jij en nog iemand anders de enige niet-rokers zijn is niet fijn). Ik heb die nacht en de hele dag erna niet live gevoed, ze heeft toen één of twee gewone flessen gehad en de rest afgekolfde melk. Misschien had het niet zo lang gemoeten, maar ik ben echt panisch als het gaat om alcohol en mijn kind :oops: dus liever het zekere voor het onzekere.



Op dit moment krijgt ze één fles voor het slapen gaan (Nutrilon Goede Nacht) en de rest krijgt ze een fruithap, groentehap, danoontje en gewoon bv. Ik werk maar 2 dagen, en ik moet even zien wat ik met die dagen doe, of ik het nog wat kan opvangen met wat afgekolfde melk of dat ze flesvoeding moet krijgen, maar de rest van de week krijgt ze alleen bv en die ene fles s’avonds voor het slapen gaan.