Vanaf welke leeftijd zelfstandig trap lopen?

Namens mijn vriend wil ik deze vraag eens even hier voorleggen: vanaf welke leeftijd mogen jullie kinderen alleen de trap op en af lopen?



Mijn vriend is nogal aan de voorzichtige kant, en heeft het liefst dat Laura altijd onder begeleiding op de trap loopt (in elk geval naar beneden).

Daar lijnrecht tegenover staan mijn ouders (die Laura 2 dagen per week opvangen), daar mag ze wel al sinds een jaar of zo zelfstandig de trap op en af lopen, en ook in haar eentje naar zolder (= open trap met een moeilijke draai erin).

Ikzelf zit er een beetje tussenin, de dichte trap vind ik geen probleem, maar de open trap naar zolder liever onder begeleiding.



Maar goed, ik vraag me ook af of we niet een beetje overdreven beschermend zijn voor een kind van bijna 4 jaar, zeker gezien het feit dat het eigenlijk altijd wel goed gegaan is. Dus ik ben wel nieuwsgierig vanaf welke leeftijd jullie kinderen zelf de trap op mochten.

hier gaan ze allebei al een tijdje alleen de trap op en af!

hier al sinds hun 2e jaar… eerst onder begeleiding en toen ik zag dat het goed ging gewoon zelf… maar alleen als het nodig is hoor… (dus na het wakker worden, en om naar bed te gaan enzo, verder wordt er hier niet boven gespeeld)

Ik vind jullie inderdaad iets te beschermend, als Laura trap kan lopen dan kan ze het.

Van de trap vallen kan ze ook als ze zes is of tien :-*

Mijn kinderen liepen voor hun derde zelf de trap op en af en gingen dan ook alleen boven spelen of boven iets halen. Straks op school enz zal ze waarschijnlijk/misschien ook trap moeten lopen, dan ben je er ook niet bij. Ik ben gastouder maar laat mijn gastkindjes dan weer níet alleen lopen (voor of na het slapen). Dan loop ik er altijd voor of achter. Maar dat is meer omdat ik niet wil dat er wat gebeurt omdat het andermans kinderen zijn.

Ik ben het vanaf ruim 2 jaar goed gaan oefenen met mijn oudste, dus ze ging wel zelf naar boven of beneden, maar dan liep ik of hubbie er nog wel altijd voor/achter. Vanaf twee en een half (ongeveer) laten we haar echt zonder begeleiding de trap op en af lopen. Ze is nu 3 jaar en gaat nu ook zelf boven spelen of even boven wat halen soms.

Mijn zoontje vanaf vorige week ongeveer

met twee jaar.

Ik heb hier een tijdje geleden een topic over geopend. Misschien heb je er iets aan!



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=67859&highlight=trap

Xander gaat al een hele tijd alleen op en af de trap, maar die loopt motorisch erg voor. Doet niet veel onder voor zijn grote broer :shock:

Merijn gaat denk ik vanaf tussen 2 -2.5 jaar alleen.

Wij zijn verhuisd naar een eengezinswoning vorig jaar november (ze was half september 2 geworden) en daarvoor woonden we in een flat zonder lift op 3 hoog!



In de flat liep ze natuurlijk nooit zonder begeleiding, maar wel zelf en los al :shock: !



Nu we in een huis met trap wonen hebben we het eerst even aangekeken, maar al snel liep ze ook hier zelf op en neer hoor!

Stuur haar af en toe ook wel naar boven om iets te halen :oops: , maar dan sta ik bij terugkomst nog wel vaak onder aan de trap te wachten :wink:

Hier inderdaad ook rond 2 Ã 2,5 jaar! :thumbup: :-*

rond 2 jaar , ging ook prima, al hield ik ook heud wel eens mijn hart vast.

Wij hebben een gladde trap en ik durf Joost nu bijna alleen naar boven te laten gaan.

Alléén naar beneden vind ik nog heel erg spannend. Hij struikelt nog regelmatig als ik er bij loop. Hij is ook gewoon snel afgeleid en we missen in het hoekje van de trap ook nog een trapleuning… (nog steeds niet gemaakt).



Al met al denk ik dat het aan je trap ligt, maar ook aan je kind hoe snel het veilig is.

op onze eigen trap ongeveer vanaf 2/2,5. Bij anderen kijk ik het altijd wel even aan. Hij is motorisch niet zo heel sterk en moet altijd even wennen dus dat vind ik wel veiliger dat ik er dan even bij ben.



bijna 4 en je eigen bekende trap zie ik geen punt in.



Ik viel zelf van de trap toen ik 12 was, van boven naar beneden, zo’n houten open zoldertrap met draai… mijn moeder dacht dat ze dat hout in de boenwas moest zetten :wall: Ik bedoel er maar mee te zeggen, voorkomen kun je niet alles.



natas

Bedankt voor de reacties, en wat een eensgezinde antwoorden! Ik ben echt verbaasd om te lezen dat zoveel kinderen met 2 jaar al zelfstandig de trap op en af mochten lopen…

Nou dan moeten wij met een kind van bijna 4, haar inderdaad maar eens wat meer leren loslaten (dat wil zeggen, eigenlijk moet ik vooral mijn vriend hiervan zien te overtuigen).

Laura gaat dus al wel regelmatig alleen de trap op, maar mijn vriend vindt dat maar niks, en heeft daarbij het gevoel dat we totaal onverantwoord bezig zijn. Ik ben blij om te lezen dat het toch wel normaal is.

Nancy gaat al meer dan een jaar zelf de trap op en af. Ze gaat nu ook achteruit omhoog, schuift al stuiterend op haar billen naar beneden en weet de gekste capriolen uit te halen.

Het enige wat ik haar verbied om te doen is tree voor tree springend naar beneden, want stel dat ze mis springt!



Met 4 jaar kan het toch zeker wel zelfstandig hoor!

Hier waren ze beiden tussen de 1.5 en 2 jaar met zelfstandig naar beneden gaan. Naar boven gingen ze eerder. Eigenlijk vanaf dat ze het probeerden hebben we het geoefend, erachter gelopen en laten gaan. En dat gaat prima.

Ik laat M ea nog steed sniet alleen op de trap en er staan hekjes beneden en boven… ze verliest nogal snel haar evenwicht…

Hebben we het hier allemaal over de zelfde zelfstandigheid?? Ik bedoel, Juul loopt ook zelfstandig de trap op en af maar ik loop wel met hem mee. Dus de trap op en af lopen doet hij zelfstandig maar wel onder begeleiding. Ik moet er nog niet aan denken om hem alleen naar boven of naar beneden te laten lopen (zonder toezicht).