Vanaf welke leeftijd zelfstandig trap lopen?

Hebben we het hier allemaal over de zelfde zelfstandigheid?? Ik bedoel, Juul loopt ook zelfstandig de trap op en af maar ik loop wel met hem mee. Dus de trap op en af lopen doet hij zelfstandig maar wel onder begeleiding. Ik moet er nog niet aan denken om hem alleen naar boven of naar beneden te laten lopen (zonder toezicht).

Ja, dat begon ik me ook af te vragen. Ik denk namelijk dat we misschien wel wat aan de voorzichtige kant zijn door Laura nu nog niet zo vaak alleen op de trap te laten, maar leeftijden die ik hier lees, 2 jaar oud, en dan helemaal alleen..... daar kan ik me echt niets bij voorstellen. (maar kan ook aan mij liggen natuurlijk)
Onder begeleiding zelf de trap op lopen doet Laura wel vanaf die leeftijd.

Maar voor de duidelijkheid, ik bedoelde met mijn vraag inderdaad, wanneer kan je kind alleen, zonder toezicht en zonder begeleiding de trap op?
(evengoed denk ik dat het nu wel moet kunnen hoor, maar dat was voor haar derde jaar echt absoluut geen optie)

Dave kon al de trap op en af voor hij goed liep…

al was het dan nog in kruipstand zeg maar…



nu gaat hij al heel lang helemaal alleen de trap op en af…



we hebben alleen maar rechte trappen dus dat scheelt natuurlijk ook wel…

we hebben ook geen traphekjes… heeft hier geen nut gezien het opentrappen zijn ook van opzij…



dus vadaaar dat wij hem zo snel hebben leren traplopen.



Jade zal het ook zo snel (moeten) leren

hier liep ze ook al alleen tussen de 2 en 2 1/2 jaar.



over beschermend zou ik niet zeggen, want ieder kind is anders,

zoals bovenstaande al aangaf de een is snel afgeleid en de ander let goed op.



en tja van de trap afvallen doe je ook nog als je 24 bent hoor :lol: :lol: :lol: :lol:

@Mejis wrote:

Hebben we het hier allemaal over de zelfde zelfstandigheid?? Ik bedoel, Juul loopt ook zelfstandig de trap op en af maar ik loop wel met hem mee. Dus de trap op en af lopen doet hij zelfstandig maar wel onder begeleiding. Ik moet er nog niet aan denken om hem alleen naar boven of naar beneden te laten lopen (zonder toezicht).


Ja, dat begon ik me ook af te vragen. Ik denk namelijk dat we misschien wel wat aan de voorzichtige kant zijn door Laura nu nog niet zo vaak alleen op de trap te laten, maar leeftijden die ik hier lees, 2 jaar oud, en dan helemaal alleen… daar kan ik me echt niets bij voorstellen. (maar kan ook aan mij liggen natuurlijk)

Onder begeleiding zelf de trap op lopen doet Laura wel vanaf die leeftijd.



Maar voor de duidelijkheid, ik bedoelde met mijn vraag inderdaad, wanneer kan je kind alleen, zonder toezicht en zonder begeleiding de trap op?

(evengoed denk ik dat het nu wel moet kunnen hoor, maar dat was voor haar derde jaar echt absoluut geen optie)




Zoals gezegd gaat Xander dus wel al een aantal maanden helemaal zonder toezicht naar boven en beneden toe… Die heeft de motoriek van een ruim 3 jarige wat klimmen etc betreft. Nog voor hij kon lopen klom hij al de trap op en af (met ons erbij uiteraard).



Ook scheelt het ook dat hij 2e kind is denk ik… Ik heb al eens eerder in dat andere topic over traplopen geschreven dat ik met grote ogen toekeek toen het 2e dochtertje van mijn vriendin (4 dagen ouder als Merijn) alleen naar boven ging. Dat liet ik Merijn toen echt nog niet doen, maar nu doe ik met Xander hetzelfde…

Maar haar dochtertje liep toen ook al een eind voor op Merijn motorisch gezien… Dus heeft zeker te maken met 2e kind zijnde.

Het zal inderdaad wel een combinatie zijn van

  • eerste kind / enig kind
  • bezorgde ouders :wink:
  • karakter van het kind (Laura is motorisch gezien heel vlot, maar is ook een beetje wild en onvoorzichtig soms, ze overschat zichzelf nog wel eens)



    Mijn vriend is niet blij met alle antwoorden hier :wink: , hij had echt gedacht dat iedereen zou roepen dat het levensgevaarlijk is om een 4-jarige alleen op de trap te laten lopen. Dus tijd om de verwachtingen een beetje bij te stellen en te leren loslaten…

Mijn dochter van 2,5 gaat zelfstandig de trap op en af maar 1 van ons is er altijd bij. Wij staan dan onder haar, maar houden geen handje vast of zo. In principe kan ze wel alleen de trap op en af. Op vakantie kon ze het ook toen ze een opblaasbadje vasthield maar thuis gaat ze nooit in haar eentje naar boven of beneden omdat ze daar geen behoefte aan heeft. We laten de traphekjes ook meestal gewoon open. Alleen als ze moet slapen dat niet wil, dan wil ze alleen naar beneden maar dat mag dan niet van ons omdat ze dan vaak te moe of te boos is om goed trap te lopen.

Ik weet niet of ik haar alleen zou laten traplopen, een paar weken geleden is ze een keertje bijna van de trap gevallen maar kon ik haar nog net opvangen en daar schrok ik best wel van, ik denk het wel maar niet als ze moe of boos is.

Mejis, jullie zouden kunnen proberen om het rustig af te bouwen: hand niet vasthouden, niet direct onder haar maar een paar treden lager, onderaan de trap wachten.

Wij zijn ook van die bangerikken hoor…

Veron gaat hier nu sinds een paar weken alleen de trap op maar zeker nog niet alleen eraf…



Ik denk maar zo, als hij 16 is gaat hij het echt niet meer vragen hoor of wij met hem meelopen…



grts patricia

Bij ons gaat Quentin wel zelf de trap op en af, maar niet zonder ons. En alleen van beneden naar de bovenverdieping (gestoffeerde trap). De zoldertrap (open. hout) mag hij niet op, ook niet onder begeleiding. Dit heeft te maken met de trap, maar ook omdat hij op zolder eigenlijk niets te zoeken heeft. Traphekje gaat niet, anders had die er al lang voorgezeten.



Ik blijf toch voorzichtig, maar dit heeft er waarschijnlijk voor een groot deel ook wel mee te maken dat mijn vader na een val van de trap (thuis, dus de trap die hij al 100.000 keer opgelopen was) in coma is geraakt en uiteindelijk overleden is.

“Leren” van de trap vallen gaat er dus bij mij niet in.

Dan nog maar een poos onder begeleiding.



Ik vind het wel belangrijk dat Quentin zelf de trap op en af kan, als is het maar om in geval van nood boven of beneden te kunnen komen. Zolang ik iets over de situatie te zeggen heb gaat hij voorlopig nog maar even niet alleen en zeker niet met iets in zijn handen.



Iris

Bij ons gaat Quentin wel zelf de trap op en af, maar niet zonder ons. En alleen van beneden naar de bovenverdieping (gestoffeerde trap). De zoldertrap (open. hout) mag hij niet op, ook niet onder begeleiding. Dit heeft te maken met de trap, maar ook omdat hij op zolder eigenlijk niets te zoeken heeft. Traphekje gaat niet, anders had die er al lang voorgezeten.



Ik blijf toch voorzichtig, maar dit heeft er waarschijnlijk voor een groot deel ook wel mee te maken dat mijn vader na een val van de trap (thuis, dus de trap die hij al 100.000 keer opgelopen was) in coma is geraakt en uiteindelijk overleden is.

“Leren” van de trap vallen gaat er dus bij mij niet in.

Dan nog maar een poos onder begeleiding.



Ik vind het wel belangrijk dat Quentin zelf de trap op en af kan, als is het maar om in geval van nood boven of beneden te kunnen komen. Zolang ik iets over de situatie te zeggen heb gaat hij voorlopig nog maar even niet alleen en zeker niet met iets in zijn handen.



Iris

Ik geloof vanaf een jaar of 2. Bewust haar ook aangeleerd (buiten het feit dat ze het ook erg graag zelluf wilde doen)



Ze gaat altijd alleen naar boven en naar beneden, vaak ben ik er

niet eens bij. Gaat altijd goed.

@MamaMarianne wrote:



en tja van de trap afvallen doe je ook nog als je 24 bent hoor :lol: :lol: :lol: :lol:




Tja ook als je 34 bent :wink: :lol: :shifty:

Ik weet er alles van…