Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?

Ik leef(de) in de veronderstelling dat Ruben (nu 2 jaar en 3 maanden) nog wel een poosje een middagslaapje zou doen. De laatste tijd hoor ik hem steeds langer spelen in bed en soms slaapt hij helemaal niet! Misschien ligt het aan het weer… Ik zorg er wel altijd voor dat hij 's ochtends genoeg beweging enzo krijgt dus daar kan het bijna niet aan liggen. Hij gaat er meestal rond 13.00 in en tot voor kort sliep hij 2 a 3 uur!



Hoe oud was die van jullie toen het middagslaapje tot geschiedenis gingen horen?

willemijn slaapt vanaf een jaar of twee niet iedere middag meer of maximaal een uurtje… anders hebben we savonds feest. Emma sliep met drieenhalf nog iedere middag een uur of twee minimaal. Kon wel eens overslaan maar niet te vaak.

Het verschilt per kind. Willemijn ligt soms ook alleen maar te kletsen op bed maar dat geeft haar dan toch wat rust. ( en mij ook)

Na 1 jaar (!!!) was het middagslaapje hier afgelopen.

Dat was niet leuk :roll: maar ik heb het snel verdrongen :wink:

wessel slaapt nog steeds 2,5 ur 'smiddags en gaat 's avonds om 19.30 weer slapen.

Wessel is een heel druk mannetje en heeft zijn slaap nog echt nodig.



groet anita

Als het aan Thom ligt slaapt hij smiddags nog wel 3 uur! Alleen hebben we dan savonds ook feest hier. Sinds deze week slaapt Thom niet en maken we het heel gezeliig met z’n tweetjes terwijl Thies en 3 keer per week ook ons oppaskindje in bed liggen. We doen dan lekker rustige dingen…en tot nu toe is het heel gezellig! Tjah Thom gaat in september naar school…dus.

Groetjes,Monique.

delano slaapt ook nog 's middags

als hij om half een uit school komt

gaat hij om half 2 erin en meestal moet je hem dan ook

nog wakker maken tegen een uur of 4 half 5

Hier was het met 2 1/2 echt wel over!! Als ze smiddags soms in slaap valt, dan krijg je haar savonds niet meer naar bed!! Dus ook al is ze heel moe na school, slapen laten we haar niet tenzij ze ziek is of als het weekend is en ze dus smorgens niet vroeg op hoeft.

Romay sliep met 2 niet meer s’middags…dit omdat ze de nachten niet goed meer sliep…toen ze de hele dag wakker was wel ineens weer…

Marrit is nu 2 1/2 en die slaapt elke middag nog 1 a 2 uur. HEERLIJK!!!

sil slaapt zelfs nu nog heel soms lekker ffies smiddags(hij is 4 en een half!)hij geeft het zelf wel aan als hij een hele drukke ochtend op school heeft gehad , vraagt ie zelf pf mama? mag ik nog ffies een tukkie doen ? ik ben zooooooo moeeeee!

het is een echte drama king :smiley:

nou luuk slaapt nog steeds s,middags. van een tot 3 uur. niet altijd. maar ik doe hem altijd even naar bed toe.

Samila is zo rond haar 2e verjaardag ermee uitgescheeien.

Noah was 2,5 toen hij niet meer wou slapen tussen de middag. Dat viel gelijk met de eerste maanden van de zwangerschap van Ian. En ik was moe moe moe, dus ik ging nog wel is samen met hem in ons bed en dan viel hij toch in slaap. Pikten we vaak toch nog mooi 1,5 uur mee. Heerlijk!

Thom heeft een tijdje niet geslapen smiddags,omdat hij in september naar school gaat,maar het gaat echt niet! Hij slaapt dus nu wel weer smiddags…ongeveer 1,5 a 2 uur.

Dewi slaapt ook nog steeds 's middags, ongeveer 2 uur.

:smiley: gelukkig lijkt Ruben het nog steeds vol te houden om toch 's middags te slapen. Niet alle dagen gaan het even goed, soms ligt hij nog een hele poos te kletsen. Ben wel bij dat ze in de middag toch allebei goed 2 uur in hun kamertje zijn, kan moeders af en toe ook ff plat.

Ik heb hier ook altijd mijn ??? bij.

Onze oudste is nu 2 jaar en 7 mnd en slaapt nu eigenlijk niet meer omdat ie anders 's avonds tot 22.30 ligt te rotzooien en dus is ie dan de volgende dag weer moe en dan gaat dat zo door.

Met dat hete weer was het niet zo erg als ie later naar bed ging en dan of 's morgens langer sliep of een middagdutje deed. Maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.

Nu laten we hem als ie echt heel moe is max. een uurtje slapen en 's avonds gaat ie gewoon wat eerder naar bed. Kijken of dat wat is.

Het blijft een moeilijke leeftijd!

Ieder kind kan zelf goed aangeven wanneer het wel of geen slaap meer nodig heeft. In principe moet de slaap vanaf 2,5 - 3 jaar wel minder worden/ niet meer nodig zijn. Wel hangt dit natuurlijk af wat het kind die ochtend dan gedaan heeft.