vanaf welke leeftijd een hond meenemen joggen/fietsen?

Ik weet niet of het genoemd is… Maar ik zou liever de hond nog wat meer uit laten groeien, en in plaats daarvan de hond laten speuren, zoekspelletjes doen…



5 minuten speuren/zoekspelletjes staat gelijk aan 30 minuten bewegen…

Ik zal nog even op zoek gaan naar het artikel die daar de theoretische ondergrond van is

Ikke W… dan moet de hond daar wel voor in zijn… Het is “mentaal” een luie donder… zoals gezegd, beloningen doen hem niet zo heel veel. Hij is gedumpt als pup van een paar weken en in Spanje opgevangen en heeft daar tot zijn komst naar NL in een asiel gezin en een paar dagen (vlak voor vertrek) in een gastgezin. Hij heeft in het asiel geleerd dat hij moet knokken voor zijn plekje, voor zijn eten en zijn drinken en toen hij hier bij ons kwam… durfde hij niet te eten… we hebben hem een paar keer echt een beetje moeten duwen en moeten aanmoedigen om te eten.



Hij krijgt goede brokken die voor 70% uit vlees bestanddelen bestaan en waar geen bietenpulp of andere rommel in zit en 's avonds mengen we zijn brok met een deel KVV van renske… Het enige waar hij echt voor warmloopt zijn pensstaafjes of bullepees maar dat krijgt hij ook niet elke dag. Dus koekjes in de kong stoppen en het ook wat moeilijker maken… het boeit hem niet, voor hem is dat gewoon weer … “zie je wel, ik MAG niet eten”



Elke dag weer als hij buiten komt, dan gaat die neus aan de grond en lopen maar. En met de lange stelten van hem, man man, ik houd dat niet bij hoor.

Ik noem het draven, maar voor hem is het meer een soort van snelwandelen… ik heb hem 1x in het weiland van mijn schoonouders laten razen… nou dat houd je op de fiets ook niet zomaar bij…hahaha.

Mijn bakfiets gaat niet zo hard, hij loopt/draaft ernaast op een hele stabiele gang. Je ziet hem dan genieten.



De dierenarts is echt stellig… hij kent de gevallen wel met een kapotte heup of gescheurde kniebanden. Maar 9 van de 10 gevallen was dat niet door lopen of rennen, maar door wild spelen, te vroeg starten met dingen als flyball, hindernisbanen en dan OOK het stijle dak op en af. Of mensen die menen dat traplopen zwaar overdreven is om te zeggen dat ze dat niet moeten doen.



Vandaag niet ver wezen wandelen, dus na zijn ommetje van 3 uur… meteen weer heen en weer in de woonkamer achter zijn bal aan… en dan remmen en door zijn poten schieten he… daar schieten mijn ogen dan van in de frons en dan denk ik wel… DAAR komen nog eens brokken van ventje…



Dat gevoel heb ik niet als ik hem kalm en stabiel zie lopen…

Als ik je reacties zo lees, weet je heel goed wat je doet en waar je op moet letten. Je overweegt alles heel zorgvuldig, volgens mij kun je gewoon prima op je eigen gevoel en oordeel vertrouwen :thumbup:

cell. ik zou jullie hond (wat overigens een mooie is… :inlove: )



nog even de rust gunnen…



hoe loopt hij los? dan heb je niet het abrupte rennen…

anders zou ik daar eerst op trainen ipv naast de fiets enzo



ben je met hem naar een cursus geweest? of is dat de stichting? anders had je daar advies kunnen vragen



broer heeft een duitse staande en die heeft zijn hond pas na een jaar (of nog veel langer) pas naast de fiets laten lopen.



zwemmen is ook een goede optie (alleen jammer van het weer :silenced: )



hier wel ervaring met gescheurde kruisbanden… door het rennen…



maar wat jij met rennen/draven/trekken bedoeld is gewoon pupeigen…

Is misschien een dagopvang niks? Hier hebben wij een podenco (ook uit Spanje) dus ook een jachthond. Het lukt ons ook niet om haar bij te houden en gaat soms naar een dagopvang waar ze de hele dag met andere honden kan spelen.



Ook rende ze met 8 maanden naast de fiets, werd ook niet aangeraden maar was wel de enige manier om moe te krijgen.