Vanaf welke leeftijd buiten spelen?

De titel zegt het al: Hoe oud waren/zijn jullie kindjes toen ze voor het eerst alleen buiten mochten spelen?

brit vanaf haar vijfde jaar

onder toezicht

het gaat prima.

Bij mijn ouders in de straat (waar Laura regelmatig is omdat opa & oma deels de opvang verzorgen) mocht ze vanaf ongeveer 3 jaar alleen op straat.

Bij ons in de straat eigenlijk pas de laatste maanden (dus vanaf bijna 4 jaar oud). Dat komt omdat bij mijn ouders de straat veel rustiger en overzichtelijker is dan bij ons, en ze hebben een zandbak/speeltuintje in het zicht. Dus de woonsituatie speelt in elk geval een grote rol hierin.

En verder ligt het natuurlijk ook aan je kind - is je kind al in staat om goed op te letten (verkeer) en om zich aan afspraken te houden, bijvoorbeeld over waar ze wel en niet mogen komen (er is bij ons een grote vijver om de hoek, altijd eng). Laura rent ook gerust bij iedereen naar binnen, die moeten we dus regelmatig helpen herinneren dat ze het eerst moet komen vragen aan ons, en dan pas bij iemand binnen spelen.

Af en toe houd ik wel mijn hart vast hoor. Ze let wel goed op in het verkeer, en ik weet zeker dat ze niet zomaar de vijver in zal lopen, maar Laura is wel heel sociaal en goed van vertrouwen, dus ik hoop maar dat ze niet de verkeerde mensen tegenkomt op straat, want ze zou echt zo bij iemand in de auto stappen of zo. Maar ja, misschien op haar tiende ook nog wel… ik denk dat je de meeste kinderen vrij makkelijk om de tuin kan leiden nog. Je kunt ze ook moeilijk opsluiten totdat ze niet meer in sinterklaas geloven :wink:

Al vrij snel. Vanaf 3 jaar ongeveer echt alleen. Nou ja alleen, met andere buurtkindjes dan he. Want nog steeds vind ik het minder prettig als hij echt alleen loopt te struinen.

Bij ons voor geen verkeer en geen water. Dus dat scheelt!

Volgens mij kun je de antwoorden niet met elkaar vergelijken. Het ligt namelijk helemaal aan je woonsituatie.

Victor speelde al voor het huis alleen met andere kinderen toen hij 2,5 was. Erg vroeg dus. Maar we hebben een weg voor de deur waar alleen bestemmingverkeer langs komt. Van de papa’s en mama’s van de andere kinderen dus :wink: En voor je oop die weg bent heb je eerst onze tuin en dan een grasveld van ongeveer 15 bij 20 meter. Dat grasveld wordt gebruikt om te spelen.

Ik kan me voorstellen dat als je aan een drukke straat woont dat je je kind pas veel later voor het huis laat spelen.

Achter het huis spelen was al toen ze nog niet echt konden lopen. En echt alleen zal een paar maanden voor zijn 2e verjaardag geweest zijn. Dan was ik wel beneden overigens. met de deur open.

Volgens mij kun je de antwoorden niet met elkaar vergelijken. Het ligt namelijk helemaal aan je woonsituatie.

Daarom vind ik het juist fijn om de verschillende situaties wel met elkaar te vergelijken.

Bas speelde met 1 1/2 - 2 jaar al alleen buiten, maar goed dat is dus in een afgezette tuin. Wij wonen achteraf met een ruime open tuin. Die hebben we op een paar plaatsen afgezet zodat als hij zin had ook alleen naar buiten kon en het ook veilig is met of zonder vriendjes. Met Sanne erbij blijf ik er wel bij, want Bas is wat fantatieker met spelen en kan Sanne makkelijk onbewust ergens vanaf duwen, dus dat zie ik niet zitten.

Ik zou als we in de bebouwde kom zouden wonen en er zou op straat gespeeld worden het pas toelaten als de kids naar de basisschool gaan, ze hebben dan vaak beter besef over verkeer en spelen met andere kinderen. Tenminste zo zie ik Bas ontwikkelen.

Wij wonen aan een groot (compleet autovrij) grasveld. Beide kinderen konden daardoor al met 3 jaar alleen buiten spelen. Nu zijn mijn kinderen daar ook wel in te vertrouwen, geen weglopers en ze komen afspraken goed na.

Bij mijn ouders speelt Merijn nu 3/4 jaar buiten met buurkindjes, maar we houden hem wel in de gaten.

Bij ons kan hij helaas nog niet alleen buiten spelen. We wonen aan de rand van de dorpskern en mensen gebruiken onze straat als sluiproute en rijden vaak echt hard ondanks dat ze een 30km zone in rijden :evil:

Dus het absoluut nog niet verantwoord om hem alleen te laten. Ondanks dat ie voorzichtig is hoor, maar er hoeft maar 1 moment van onoplettendheid te zijn en hij ligt onder een auto…

Hier mogen beide kinderen alleen buiten spelen vanaf 2 jaar ongeveer. Maar dan wel in onze tuin (die heel groot en onoverzichtelijk is trouwens-soort boerderij).

op straat mogen ze absoluut niet spelen omdat we aan een hele drukke weg wonen. Ik weet niet of ze daar ooit wel alleen mogen gaan spelen :think:

In de tuin alleen spelen doet Anique al heel lang maar op straat nog niet.

Ze heeft er ook niet zo de behoefte aan. Nu zijn er hier ook niet zo heel veel kindjes van haar leeftijd, meeste zijn ouder…

Emma speelt nu al alleen in de tuin…maar dat telt niet echt denk ik (tuin van 6 bij 6)…neem aan dat je buiten de tuin bedoelt :mrgreen:

Voor speelt ze al heel veel, maar alleen als ik er bij ben of evt een andere moeder. We wonen in een wijkje met afgezette speeltuin en alleen bestemmingsverkeer. De meeste kinderen spelen hier dus al vroeg buiten, vanaf een jaartje of 2,5 wel eens even zonder ouder. Moet er wel bij zeggen dat er dan meestal ook wat oudere kinderen buiten zijn, dus echt alleen niet, en alle huizen hebben zicht op het pleintje en moeders komen meestal ook buiten. In de meeste gevallen zitten hier trouwens de moeders ook gezellig in de speeltuin, ook van sommige oudere kinderen! De oudere kinderen hier hebben over het algemeen dezelfde regels, niet door het paadje en niet de straat uit.

Emma is momenteel de jongste van een groepje. Die kinderen mogen al buiten de speeltuin op de straat/stoep. Emma mag van mij nog niet alleen buiten de speeltuin, alleen onder begeleiding van 1 van de grotere meiden. Ze gaat namelijk nog niet voor auto’s aan de kant. :wall: Wat ik wel merk, ze trekt op met 2 meisjes van een jaar ouder en doet daar in veel dingen niet voor onder en wil daar dus ook in mee, dus dan gaat loslaten wat sneller denk ik. Wij hebben wel een beetje een ons kent ons en wij letten op allemaal buurt. We corrigeren ook elkaars kinderen indien nodig of letten even op als er iemand even naar binnen moet ofzo. Ideaal!

Hier hebben we ook een rustig buurt. En heeeeel verschillende kinderen.

Ze waren zodra ze konden lopen buiten maar niet zonder mij. De buurkinderen namen ze dan op sleeptouw in bijvoorbeeld een kar achter de skelter. Onze oudste (6!) is vrij onverantwoord en mag pas sinds deze zomer alleen en dan nog probeer ik meestal erbij te zijn. Onze jongste (4,5) mag nu ook alleen en haar laat ik met een geruster hart alleen.

Het hangt dus heel erg van de woonsituatie en van de karakters af. En in de tuin waren ze al jonger alleen

als hij zijn zwemdiploma heeft, als je hier de tuin uitloopt loop je zo het water in :slight_smile:

De achtertuin is helemaal omheind, dus dat is geen probleem.

Voor alleen buiten spelen (met bijvoorbeeld oudere buurmeisjes mee die hier altijd met kindjes lopen te sjouwen) vind ik hem nog te jong.

Stijn mag wel alleen in de tuin spelen (postzegel van 8 bij 5) maar niet er uit. Gelukkig hebben we zoveel zooi voor hem dat hij zich achter het hek ook prima vermaakt!