vanaf wanneer zwemles?

Vanaf wanneer gaan de meeste kinderen op zwemles?

Aan de ene kant denk ik J. nu zo’n beetje op te gaan geven zodat hij na de zomer vakantie als hij ruim 4,5jr is geweest kan gaan zwemmen.

Aan de andere kant denk ik …Is 4,5 niet te jong en kan ik beter met hem beginnen als hij 5 is? Het lijkt mij dat ze het dan beter oppakken.

Nu vind J zwemmen wel erg leuk en kan hij al vanaf dat hij 2,5 is redelijk vooruit komen met zwembandjes om.



Wat zijn/ waren jullie redenen om met 4,5 te beginnen of om juist nog even te wachten en pas vanaf 5jr te beginnen.

Ik heb pas ergens gelezen dat kinderen pas vanaf 5 jaar de juiste motoriek beheersen om te kunnen zwemmen. Verder vind ik 4 jaar worden al heftig zat zonder zwemles :wink: . Ik wacht dus nog even met Laurens opgeven.

Isabel is begonnen met 4,5 jaar en Jasmijn gaat als ze 5 jaar is op zwemles. Ze zijn dan toch iets sterker. Isabel moest 2x per week zwemmen (2x 30 min) en als ze 5 jaar zijn mogen ze 1x per week zwemmen (1x 45 min).

Doordat 2x per week teveel was ging ze niet meer met plezier naar zwemles (gelukkig was ze toen wel al 5 en konden we het omzetten naar 1x per week).

Wel heeft Isabel haar zwemdiploma gehaald met 11 maanden (en ze gaat nu eind mei voor haar B diploma).

Jasmijn is een klein meisje ook, dus we kiezen zeker voor 5 jaar.

(daarnaast is naar school gaan en evt opvang al best veel voor een 4 jarige, dus ook dat kan een reden zijn om even te wachten).

Heb ook wel gehoord dat het beter is met 5 jaar beginnen omdat ze dan op school geleerd hebben te luisteren en op te letten enzo. Dat scheelt misschien ook nog wel. (zich handhaven in een groep).

Hier mogen ze vanaf 4,5 jaar op zwemles.

Melinda gaat ook met 4,5 jaar op zwemles vind het wel een belangrijk iets

vooral met de vele vijvers bij ons in de buurt

Melissa word in augustus 6 jaar en mag volgende week afzwemmen voor B… ze heeft er dan 1 jaar en 3 maanden overgedaan… wij wonen aan het water vandaar dat ik haar met 4.5 er op heb gedaan…

Hier ook pas vanaf 5 jaar ivm motoriek en ik denk dat het een goede keuze was. Hij pikt dingen sneller op en onthoudt beter. Ook doordat hij al een jaar naar school gaat.

Hier gingen ze met 5 a 6 jaar (middelste en jongste heb ik tegelijk laten starten, dus de jongste was nog vrij jong, net 5). Bij ons mag je uberhaupt niet inschrijven voor ze vier zijn en dan ga je op een wachtlijst. Die was bij ons dus ruim een jaar. Ze doen dit dus ook omdat de kinderen het dan gewoon sneller leren, maar ja, dan nog zie je onderling zulke verschillen.

Mijn oudste ging pas met 6,5 geloof ik en was echt traag, terwijl mijn jongste juist weer heel hard ging.

Y.eline heeft vandaag haar 1e zwemles… officieel is het hier vanaf 6 jaar maar ze heeft maandag moeten proefzwemmen om te laten zien hoe vrij ze was in het water en ze hebben toestemming gegeven dat ze wel op zwemles mag!



Ben helemaal trots om mn meisje, want een jaar geleden durfde ze niet alleen in het zwembad en zat vastgeklemt aan ons zo ontzettend bang was ze. En nu? onderwater alle opdrachtjes die ze moest doen perfect!!



Hier is trouwens geen wachtlijst je kan gelijk instromen…

De oudste begint hier komende maandag, in een (verwarmd :wink: ) buitenbad. Er zijn bij dit bad ook geen wachtlijsten, wel hebben ze als eis dat je op een bepaalde datum minimaal 5 jaar moet zijn.

Ze krijgt tot aan de zomervakantie 3x in de week 30min les, in de vakantie 2x per week 30min. Ergens in september zou ze dan af kunnen zwemmen voor A. Ben heel benieuwd, hoop dat 't haar gaat lukken. Ze was erg vrij in het water (toen ze net anderhalf was zwom ze al ‘los’ met van die bandjes om d’r armen), vorig jaar zomer durfde ze alleen met d’r voeten in het water en bandjes om d’r armen en zo’n opblaasding om d’r middel :roll: :wink:

Ik wilde lasse erop hebben toen hij vijf was maar is kwa wachtlijst iets uitgelopen. Ik hoor bij hem op zwemles dat sommige vierjarige er destijds vanaf zijn gehaald en het nu opnieuw proberen.



En ik vond het al heftig genoeg om naar school te gaan en 3x per week bso enzo toen hij vier werd.



Hij is in maart begonnen en was toen 5 en vier maanden.

Volgens mij is hier pas een topic over geweest… :think:



Mijn zoontje is vanaf vier jaar op waterwennen gegaan.

Dat bestaat uit twee badjes. Het eerste badje is lekker spelen en echt

“waterwennen” (onder water, springen in het water etc).

Badje twee is leren drijven en de “vissenstaart” oefenen.



Vanaf 5 mogen ze officieel op zwemles voor A.

Daar zijn bij ons 4 badjes. Als je op waterwennen bent geweest, kun je vaak al door naar badje 2 omdat je al veel beheerst.

De badjuffrouw bevestigde dat vorige week: ze zei dat kinderen die op waterwennen gaan een stuk verder zijn dan dat kinderen die met 5 op zwemles gaan.



Voor ons was waterwennen met name:

  • hem laten genieten van zwemmen
  • een plekje vastzetten voor zwemles (kinderen vanuit waterwennen schuiven automatisch door naar zwemles en hoeven niet op een wachtlijst. Zij krijgen voorrang).

Ik ben vandaag bij het zwembad geweest om eens te informeren.



Hoe oud is ze?

Ze is nu 4 jaar en 3 maanden

Oh dan kan ze al starten na de zomer

kan ze niet starten met 5 jaar? (begin volgend jaar)

Nee mevrouw, dat is echt te laat… :think: :eh:



Maar wij zijn eigenwijs, en gaan (mede op advies van de juffrouw van peuterzwemmen in onze oude woonplaats) wel ‘pas’ starten als ze bijna 5 is…

Indy is begonnen toen ze 5 jaar en 9 maanden was. Ze had in 15 maanden A en B. Ze zwom 1 keer per week 45 minuten (en de laatste 3 maanden van zwemles toen ze net in groep 4 zat 1 keer ook in de week schoolzwemmen). Toen was ze er klaar mee maar na de zomer, toen ze dus 7 jr en 9 maanden was is ze alsnog voor C gegaan (in 7 lessen gehaald).



Kes is met 4 1/2 begonnen. Achteraf te vroeg. Hij is heel erg klein voor zijn leeftijd dus hij heeft echt erg lang de kracht gemist. Maar omdat hij zo ontzettend vrij was in het water al van baby af aan was het wel gewoon ook leuk voor hem om te spetteren. Maar na 1 1/2 jaar zwemles (waarvan het laatste jaar ook 2 keer in de week 3 kwartier) zijn we er allemaal wel helemaal klaar mee…Gelukkig mag hij 28 mei afzwemmen. Na de zomer start hij in een ander zwembad voor B (1 keer in de week). Pas vanaf 5 1/2 ging het ineens sneller bij hem. Tot die tijd zat in hij heel lang in hetzelfde (ondiepe) badje.



Al met al zou ik, gezien onze eigen ervaringen, wachten tot minimaal 5 1/2 jaar. Dan gaat het gewoon een stuk vlotter.

Ian is net 4 geworden en heeft afgelopen week zijn eerste zwemles gehad! Hij vond het geweldig! :thumbup:





Ik moet wel zeggen dat het een beetje afhankelijk is van je kind, is het er al aan toe en staat het er al voor open. Ian gaat al bijna 15mnd mee kijken naar de zwemles van M en we zijn net terug van vakantie waar we elke dag gezwommen hebben. Nu kon hij dus meteen ‘door’.

Bij onze zwemschool kijken ze de eerste lessen eerst of het kindje er al aan toe is. Dit doen ze spelenderwijs en dan langzaam wordt het steeds meer ‘les’. In 10 stappen halen ze dan uiteindelijk hun zwemdiploma’s. M is bijna halverwege en heel enthousiast!

L is met net 4 jaar begonnen. Ze zat al vanaf dat ze 3 maanden was op baby/peuterzwemmen en was echt klaar met het waterwenprogramma. Het enige alternatief was om haar dan voorlopig van zwemmen af te halen, maar daar stonden we zelf niet achter. We houden er rekening mee dat ze nu langer bezig is. Prima, zo lang ze maar lekker blijft zwemmen elke week. Motorisch gezien is ze erg sterk, als het ergens op zal hangen is het eerder concentratie. Maar goed, we hebben de tijd en er staat geen druk op.



Inmiddels zwemt ze al in het 2e badje (= met kurkjes in het ‘diepe’). Ze gaat lachend naar binnen en komt lachend weer naar buiten :thumbup:

Hoi Aapje,



Ik heb de oudste met 6 op zwemles gedaan en ze had 30 minuutjes in de week les. Precies 1 jaar later had ze A en B en half jaar later C. Onze jongste is nu met 4.5 al begonnen en in een jongen. Hij is nu ook een jaar bezig en zwemt nog steeds met kurkje en bandjes om in badje 2. Voor mij duidelijk dat hij eigenlijk nog gewoon te jong is en kracht mist. Van te voren was ook gezegd dat 5.5 de startleeftijd is maar omdat er een wachtlijst was moest ik hem de maand dat hij 4 werd opgeven en na een half jaar was er ineens al plaats. Dus als je het niet erg vind om wat langer naar zwemles te rijden en je toch je kind al wil laten kennismaken is er niets aan de hand. Mensen stressen altijd zo dat die zwemles snel moet. Ik zie het gewoon als een sport waar mijn zoon op zit. Gelukkig zwemt hij lekker relaxed op zaterdagochtend. Wel is hij erna doodop, bij ons zitten er namelijk maar 3 a 4 kindjes in de groep en dat is hard aanpoten in dat half uur.



Veel zwemplezier.



Petri