vanaf wanneer welke vleesvervanger?

wie het weet mag het zeggen :smiley:

quorn

tofu

temphe

seitan

en wat is er nog meer :think: ( noten zijn hier in huis geen optie)

Hmm, lastig. weet niet of alergie een rol speelt? Dan zou ik namelijk de sojaproducten en ei weglaten uit het dieet voorlopig.

Eventueel wat geitekaas? Of idd quorn (dat is toch van paddestoelen?)

ja allergie mogelijk een probeem…ikke veel, maar tom heb ik er nog niet op 1 betrapt…of het moet onverwarmde peer zijn :think:

ei geven we nog niet idd

en ja quorn is een soort paddestoel

mijn vega-baby-boek ( scrabbel :mrgreen: ) zegt tofu en andere zachte kazen vanaf 6-9 maanden, maar de rest :think: :roll:

ik geloof dat ook dit weer een onderwerp is waar de meningen erg over verschillen.

Het alom bekende schema van borstvoeding.com geeft aan tahoe bij 9/10 maanden en de andere -gebruiksklare- vleesvervangers pas te geven bij 1 jaar.

Ik kreeg bij het cb op aanvraag een folder met vega recepten vanaf 7 maanden, en daar werd al veelvuldig gebruik gemaakt van tofoe en dergelijke…

Misshcien heb je iets aan het boekje VEGETARISCH VANAF DE WIEG, maar ja, ook dat is maar een opvatting van de schrijver…

ik heb hier nano gisteren voor het eerst iets vega aangeboden, namelijk gehakt. En hij vond het in ieder geval heel erg lekker.

Succes met zoeken en overwegen. Ik denk in ieder geval dat ze het voor negen maanden ook echt niet nodig hebben, dus tot dan zou ik sowieso wachten…maar ja ook dat is maar weer een opvatting… :wink:

haha zie dat dat nog drie dagen is… :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

haha zie dat dat nog drie dagen is… :mrgreen:

:mrgreen: en met mijn vega-baby-boek bedoelde ik die titel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hoi,

Ik ben zelf vegetarisch opgevoed. Euhmmm nou eigenlijk macrobiotisch. Ik heb in ieder geval 3 weken borstvoeding en vervolgens sojamelk gehad.

i.d.d. soja-producten lijken mij dan wel ok?

Maar goed, diezelfde ouders zijn toendertijd op advies mij gaan bijvoeden vanaf 2 maanden…

Is het trouwens nodig om nu al met vlees en/of vleesvervangers te beginnen

(mijn dochter is 3 maanden, ik heb er serieus echt geen verstand van)

Ik eet zelf nauwelijks vleesvervangers die je kunt kopen (dus ik eet eigenlijk nooit quorn of van die vegetarische burgers ofzo). Meestal kook ik met noten, ei, melkproducten, tofu, e.d. Maar zoals gezegd, ik weet echt niet wat baby’s nodig hebben…

Heksje in Quorn zou te weinig vet zitten en is dus eigenlijk geen goede vleesvervanger… ik zal het eens opzoeken heb het in een boekje staan.

Er is ook nog iets met een vleesvervanger die te zout is…

Ik kom er op terug.

Natas

ik gooi altijd olie door het eten dus vet hopenlijk zat :wink:

te zout zal wel seitan zijn :think:

liesbeth ja jouw dochter mag nog ff wachten he op bijvoeding, nog zeker 3 maanden :wink:

ga je rapley doen?

ik moet over 2 weken naar naar alto cb , zal es vragen :angel:

Ze hoeft inderdaad pas over 3 maanden bijvoeding.

Ik was ook niet van plan eerder te beginnen. Rapley lijkt me wel wat. Zeker het zelfeten aspect ervan. Ik heb laatst nog een meisje van 9 maanden heel zorgvuldig de stukjes groenten zien uitzoeken die ze wilde eten (en ook diegene die ze wilde fijnknijpen). Ze had er zo overduidelijk zoveel plezier in.

Maar ik denk niet dat ik mijn gastouder zo gek krijg (de katoenen luiers zijn al op het randje). Het zal dus in de praktijk wel een mix worden.

Het leek mij alleen nogal onwaarschijnlijk dat kinderen onder een jaar vlees of vleesvervangers nodig zouden hebben. Ze krijgen toch allemaal nog bv (of fv)?

Maar zoals ik al zei, ik heb er helemaal geen verstand van. Overigens zijn tofu, noten en sojaproducten de enige vleesvervangers die ik ooit gehad heb als kind. Later ook nog melkproducten en eieren toen mijn ouders wat minder streng werden. Nog weer later ook vlees, maar toen was ik al 12 en vond het vreselijk vies.

vlees mag, maar hoeft niet

voor de eerste tien à twaalf maanden helemaal vegetarisch kan ook

tahoe, soja met 9-10 maanden

tempé, gebruiksklare vleesvervangers met 1 jaar

zie schema voedselintroductie

Wel aardig om te lezen hier. Ik twijfel ook steeds en geef dus nog maar geen tofu ed. We eten het zelf wel, maar niet meer die witte blokken, maar de verwerkte stukjes enzo. Vind die lekkerder. Maar die lijken me nu net niet zo goed voor Morris. En om zo’n groot wit blok te kopen dta vervolgens niet opgaat. Tja. Ik geef wel ei en kook best vaak uit Vega vanaf de wieg.

Als ik het schema van cb erbij pak, zie ik dat ze nu wel dagelijks iets van vlees of vis of vervanger nodig hebben.

Zelf eet ik ook geen vis, maar Morris krijgt wel af en toe ene stukje vis door z’n eten. Hij hoeft van mij ook niet strikt vega op te groeien, maar van alles het goede vind ik wel prettig.

Ik vroeg me af hoe het zit met vegetarische pate (van AH bijvoorbeeld), want we willen niet dat Noa gewone pate krijgt. Is zo’n rommel.

Ons jochie (6 3/4e maand) heeft een enorme trek.

Ik wil nu graag binnenkort eens wat quorn bijv. gaan toevoegen aan zijn groentehap. Maar moet ik het dan ook bakken of kan ik het zo direkt (rauw zeg maar) in de blender erbij gooien ? Hoe doen/deden jullie dat ?

En ik wil straks wel graag wat vis gaan geven. Wat denken jullie. Zou ik al voorzichtig eens wat koolvis toe kunnen gaan voegen ? (wel gebakken uiteraard 8) :mrgreen: )

@Kiekeboe wrote:

Ik wil nu graag binnenkort eens wat quorn bijv. gaan toevoegen aan zijn groentehap. Maar moet ik het dan ook bakken of kan ik het zo direkt (rauw zeg maar) in de blender erbij gooien ? Hoe doen/deden jullie dat ?

En ik wil straks wel graag wat vis gaan geven. Wat denken jullie. Zou ik al voorzichtig eens wat koolvis toe kunnen gaan voegen ? (wél gebakken uiteraard 8) :mrgreen: )

Niemand ? :think:

je zou koolvis kunnen doen, maar ik zou het stoven of koken en niet bakken ( te vet)

je kindje mag nog geen rauw voedsel ( ik geloof tot 1.5 jaar) dus je zult het altijd moetene koken, verwarmen of bakken…dus ook de quorn.

maar aangezien quorn een schimmelprodukt is zou ik liever beginnen met tofu

suc6!

Bedankt voor je antwoord. Ik had zelf ook een beetje twijfels over quorn vanwege dat feit.