Hier gebruiken ik tot nog toe ook een bakerzak, hij was erg onrustig de eerste maanden. Eigenlijk wil ik graag overstappen op een slaapzakje om alle bovenstaande redenen. En de bakerzak wordt nu toch wel te klein. Maar de pogingen die ik tot nog toe heb ondernomen liepen op niks uit. Mees is veel te gehecht aan zijn coconnetje. Daarnaast beweegt hij nog steeds veel met zijn armen, dus als hij eenmaal een beetje wakker wordt, wordt hij klaarwakker van zijn armen. Het is trouwens niet langer het schrikreflex.
Colle, wanneer ben jij precies overgestapt op de slaapzak en had Dave geen last van enthousiast wapperende armen?
Sorry, ik dwaal een beetje van het eigenlijke onderwerp af
@ilsederooy wrote:
Vooral nu ie wat ouder is en niet netjes onder zijn dekentje blijft liggen is een slaapzak ideaal en met slaapzak kunnen ze ook niet klimmen.
roep dit niet te hard... Lucas kreeg het voor elkaar om met slaapzak en al uit zijn ledikantje te klimmen hoor...
Kaylee slaapt sinds ze een maand of drie is in haar slaapzak. Overdag trouwens niet, dan gewoon in de kleertjes (op deze manier slaapt ze ook zonder slaapzak wel, als het erg warm is bijvoorbeeld). Met drie mnd zat kaylee pas in maat 56 :inlove: , slaapzakjes in die maat kun je bij de hema halen.
Die veiligheid trouwens, daar hoeven we t hier ook neit voor te doen, want Kaylee doet alles met haar slaapzak aan, die loopt er t hele huis mee door :lol: :inlove:
Hallo allemaal :dance: ,
Toen Gabriël 2 mnd was vond ik hem vaak overdwars terug in bed.
Toen heb ik het consultatiebureau gevraagd wat ik daar aan kon doen en ze adviseerden een draagzak. Nou die heb ik gekocht en het ging prima, geen gedoe meer met dekentjes enzo lekker makkelijk :thumbup:
Maar in het begin heb ik hem 1 keer toch weer overdwars terug gevonden :eh: Ik dacht nou ffe aankijken en toen ging het de hele tijd goed en vanmorgen vond ik hem weer overdwars terug :o .
Nu heb ik hem weer recht gelegd en slaapt ie weer door (terwijl hij al 7 uur slaap achter de rug heeft maar goed dat even terzijde)
Heeft iemand een idee dat ik er voor kan zorgen dat hij toch niet meer overdwars kan? :think: Want hoe ik het zo zag vanmorgen nou dan kan hij zich toch wel bezeren … kweet ook niet hoelang hij al zo lag toen ik hem net weer recht legde natuurlijk :eh:
Wat het misschien kan zijn maar ik heb geen idee of dat ook mogelijk is: de eerste keer dat ik hem zo terug vond was de slaapzak nieuw dus een verandering en vanochtend was de rolluik nieuw … ik weet dat hij gevoelig is voor verandering … wat vinden jullie ? :think:
groetjes, Els
Je hebt van de slaapzakken die ook nog eens superlang zijn. die kan je dan onderaan de matras doen, liggen ze ook een beetje “vast”
Als je wilt dat je kindje in een bepaalde houding slaapt dan zal dat niet lukken met een slaapzak. Vroeger werden daar weleens tuigjes voor gebruikt weet ik maar volgens mij is dat niet helemaal veilig. Ik denk ook niet dat je dat voor elkaar krijgt - op een veilige manier - met een slaapzak. Inbakeren is dan de manier volgens mij. Als je niet weet hoe dat moet kun je op het consultatiebureau navragen hoe dat moet en of ze het voor willen doen. Ik heb het wel gedaan bij mij oudste dochter omdat zij heel onrustig was - een periode - bij het inslapen. Ik heb het maar kort gedaan omdat ik het ietwat zielig vond. Maar ik ken iemand die haar kindje al heel lang op deze manier naar bed brengt. Ik weet niet wat het advies is met betrekking tot duur en leeftijd. Maar ook dit zouden ze op het consultatiebureau moeten weten. Succes!
@Els wrote:
Hallo allemaal :dance: ,
Toen Gabriël 2 mnd was vond ik hem vaak overdwars terug in bed.
Toen heb ik het consultatiebureau gevraagd wat ik daar aan kon doen en ze adviseerden een draagzak. Nou die heb ik gekocht en het ging prima, geen gedoe meer met dekentjes enzo lekker makkelijk :thumbup:
Maar in het begin heb ik hem 1 keer toch weer overdwars terug gevonden :eh: Ik dacht nou ffe aankijken en toen ging het de hele tijd goed en vanmorgen vond ik hem weer overdwars terug :o .
Nu heb ik hem weer recht gelegd en slaapt ie weer door (terwijl hij al 7 uur slaap achter de rug heeft maar goed dat even terzijde)
Heeft iemand een idee dat ik er voor kan zorgen dat hij toch niet meer overdwars kan? :think: Want hoe ik het zo zag vanmorgen nou dan kan hij zich toch wel bezeren … kweet ook niet hoelang hij al zo lag toen ik hem net weer recht legde natuurlijk :eh:
Wat het misschien kan zijn maar ik heb geen idee of dat ook mogelijk is: de eerste keer dat ik hem zo terug vond was de slaapzak nieuw dus een verandering en vanochtend was de rolluik nieuw … ik weet dat hij gevoelig is voor verandering … wat vinden jullie ? :think:
groetjes, Els
Hoe zou hij zich moeten bezeren dan meis?
Het kan echt geen kwaad hoor dat schuiven door het bed en als je kindje zo lekker doorslaapt zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd :-*
@ Vicky S: kind vastleggen met slaapzak?
Het is gevaarlijk om je kind op wat voor manier dan ook vast te leggen in bed :? Ik zie dit de laatste tijd weer vaker voorbijkomen op het forum maar ik vraag me echt af waarom?
Wat nu als je kind gaat draaien terwijl ze vast ligt? Lekker verstrikt raken in de slaapzak?
Een kindje moet gewoon een goed passende slaapzak aan hoor die goed aansluit op de armpjes en het halsje.
Dus geen slaapzak die veel te groot is en lekker laten schuiven in bed.
Als het kindje echt te beweeglijk is dat het steeds wakker word dan kun je mischien beter over een bakerdoek/zak gaan nadenken
ons zoontje ging in de slaapzak zodra hij er in paste, ik geloof dat het maat 50/56 was. (hij was 43 cm dus het heeft wel 2 maandjes ongeveer geduurd voordat hij in eenslaapzak ging) ik deed dit vooral voor mijn eigen gevoel. ik vondhet prettig om geen dekentjes in zijn bedje te hebben. ons mannetje is heel erg beweeglijk in bed( toen nog niet natuurlijk) en ik ben blij dat ik hem geleerd heb dat hij in een slaapzak slaapt. ben altijd een beetje bang geweest voor dekentjes, vind het gewoon geen fijn idee. slaapzakjes heb je in zomer en winteruitvoering. ik koop ook gewoon hema, hebben ze hele fijne. hema heeft slaapzakjes met halsopening die niet te groot is.
als het heel koud is, heeft hij een winterslaapzak aan (ook hema, zonder mouw) en dan doe ik hem een lange mouwromper aan een dikke pyjama, lekker dik badstof ofzo.
in de zomer als het heel heet is, doe ik zomerzak met romper korte mouw en afhaneklijk van temp. wel of geen t-shirtje nog.
Mellie, ik werk in een kdv en daar moeten we dat doen bij de kleinsten opdat ze niet op hun buik zouden draaien (ivm wiegendood), zo ligt ze lekker “vast”, ze is niet vastgebonden ofzo he, en ze heeft nog veel bewegingsvrijheid (alleen het onderste stukje ligt onder de matras), maar zo kan ze niet op haar buikje rollen (ze rolt nu naar de zij)
:shock: Hier snap ik helemaal niets van eigenlijk…
In verband met wiegendood?
Kindjes die zelf kunnen draaien lopen helemaal geen kans op wiegendood.
Die kunnen immers zelf het gezichtje wegdraaien.
Riemen of banden om een baby vast te leggen (fixeren), in combinatie met een al dan niet speciaal hiervoor aangepaste slaapzak.
Waarschuwing: De Voedsel en Warenautoriteit/Keuringsdienst van Waren heeft begin juli 2004 babyspeciaalzaken het verkopen van riemen en banden verboden, omdat zij werden aangeboden zonder of met een onjuiste gebruiksaanwijzing, en nadat er enkele dodelijk ongelukken waren gebeurd.
Een riem door de armsgaten van een slaapzak werd altijd al afgeraden. Sinds het verbod van de riemen heeft Prénatal echter ook de speciaal voor fixeren ontworpen slaapzak-met-rugtunnel uit de handel genomen. Met deze slaapzak-met-riem waren voor zover bekend alleen ongelukken gebeurd met kinderen die in strijd met het veiligheidsvoorschrift boven de als uiterste geadviseerde leeftijd van 9 maanden of op onjuiste wijze waren vastgelegd.
Met deze maatregelen zijn de mogelijkheden voor onveilig vastleggen niet weggenomen. Onveilig wil zeggen: met ondeugdelijk materiaal, op een riskante manier en/of op te hoge leeftijd, zeker als het gaat om baby's die al groot en sterk zijn, waardoor ze zich in een levensgevaarlijke situatie kunnen manoeuvreren.
Advies: Het is over het algemeen niet verstandig om een gezonde baby te willen vastleggen, al zijn uitzonderingen voorstelbaar. Doe het in geen geval zonder advies te hebben ingewonnen bij consultatiebureau- of kinderarts. Raadpleeg in elk geval de publicatie 'Voorwaarden voor veilig fixeren' (zie op deze site de rubriek Documentatie, bestelnummer 7).
Bron: stichting wiegedood
Hier maak Ãk duidelijk uit op dat het onverstandig is om kinderen vast te leggen in bed.
Ga maar eens na: een kindje dat zelf kan draaien, draait zichzelf vervolgens vást in de slaapzak omdat die vast ligt....ik moet er niet aan denken, jij wel?
Staat dit in het beleid van jullie kinderdagverblijf? Of heeft iemand dit verzonnen?
Het is toch bovendien zo dat kindjes die aan wiegedood overlijden niét stikken? Die stoppen zélf met ademen....
Ik heb een Swaddle Me gekocht sinds 3 dagen gebruiken we het
Wij vonden het in het begin wel zielig, want ze kan echt niets :roll: maar ze sliep gelijk en we hoefde niet steeds haar op te pakken en wandelen
Wij gebruiken het alleen 's-avonds en overdag dus niet en ze slaapt dan ook echt slechter, dus misschien stappen we overdag ook maar over.
Maar dat is toch een bakerzak? Dan ligt Sophie wél los in bed toch?
Dat vind ik iets heel anders :-*
Mellie, Mea draait bijna op haar buik, maar heft haar hoofdje nog niet op…
In dit artikeltje gaat het toch duidelijk over banden en riemen? hier niet het geval…
Ik wil Mea echt niet vinden op haar buik en geen adem kunnen halen hebben… ok niet echt wiegendood, maar stikken in bed… Als ze sterk genoeg zijn om door te draaien trekken ze die slaapzak ook wel los hoor, is nu alleen voor zo een kleintje…
Mellie, volgens mij is de Swaddle Me wel een ‘echte’ inbakerdoek, hoor.
@Mellie wrote:
Maar dat is toch een bakerzak? Dan ligt Sophie wél los in bed toch?
Dat vind ik iets heel anders :-*
Ja ik reageer ook niet op het vastzetten want volgens mij heb jij gelijk en mag dat juist niet :think:
@Noasmama wrote:
Mellie, volgens mij is de Swaddle Me wel een ‘echte’ inbakerdoek, hoor.
Bakerdoek, bakerzak, same difference toch?
@Vicky S wrote:
Mellie, Mea draait bijna op haar buik, maar heft haar hoofdje nog niet op…
In dit artikeltje gaat het toch duidelijk over banden en riemen? hier niet het geval…
Ik wil Mea echt niet vinden op haar buik en geen adem kunnen halen hebben… ok niet echt wiegendood, maar stikken in bed… Als ze sterk genoeg zijn om door te draaien trekken ze die slaapzak ook wel los hoor, is nu alleen voor zo een kleintje…
Het gaat in dit artikel voornamelijk over vastleggen in het algemeen
Inderdaad vooral over riemen en dergelijke maar het staat er toch duidelijk
En geloof me nou, je vind Mea écht niet op haar buik en dat ze gestikt is in haar matras.
Als je daar wel bang voor blijft koop dan een safe-T sleep maar je kunt er écht van op aan, kindjes die zich om kunnen draaien kunnen óók hun hoofdje draaien.
Je moet het zelf weten, ik zit hier niet om jou te overtuigen maar ik heb een héél klein beetje ervaring met baby’s en vastleggen in bed is gewoon gevaarlijk, maakt niet uit hóe je het doet.
Het gaat mij er gewoon om dat je anderen niet gaat adviseren om baby’s vast te leggen…
@Vicky S wrote:
Mellie, ik werk in een kdv en daar moeten we dat doen bij de kleinsten opdat ze niet op hun buik zouden draaien (ivm wiegendood), zo ligt ze lekker “vast”, ze is niet vastgebonden ofzo he, en ze heeft nog veel bewegingsvrijheid (alleen het onderste stukje ligt onder de matras), maar zo kan ze niet op haar buikje rollen (ze rolt nu naar de zij)
:shock:
Nou gaat Emma niet naar een kdv, maar ik zou het er toch echt niet mee eens zijn dat mijn kind werd "vast"gelegd. Als ze op deze manier toch op de één of andere manier weten om te draaien wordt het ze alleen maar bemoeilijkt terug te draaien (lijkt mij hoor…). Bovendien als ze zich kunnen omdraaien kunnen ze ook best zelf hun hoofd opzij draaien. En het lijkt me toch niet dat een kind (als het zijn hoofd zelf kan draaien) met het gezichtje in het matras gaat liggen.
Ook ons meisje werd na een maand of 2 ingebakerd en dat was iedeaal!! Tot 6maanden en doen ging ze in de slaapzak en nu nog haha! Dekentjes trapt ze vanzich af dus dat schiet niet op.
Dankje Mellie voor je reacties en informatie …
Het cb zei naderhand ook dat het geen kwaad kon dat Gabriël overdwars ging liggen … maar dat wist ik niet he en tja … overbezorgde moeder … komt je dat bekend voor ??? :mrgreen:
groetjes, Els