vanaf wanneer naar peuterspeelzaal

Kindjes kunnen hier vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal.

Zoonlief gaat 2 dagen per week naar het kdv en het afscheid nemen vindt hij heel erg moeilijk. Hij begint al te mopperen als we thuis weggaan en huilt echt hartverscheurend als ik wegga. Daarna zit hij nog een tijdje heel rustig op een bankje te spelen. Na ongeveer een half uurtje is het goed en mengt hij zich in de groep.

Hij ontwikkelt zich verder goed en loopt niet voor of niet achter op zijn leeftijdsgenootjes.

Na de zomer zou ik zoonlief wel naar de psz willen brengen, maar weet eigenlijk niet of dat zo’n goed idee is.

Het duurt nog 3 maanden, in die tijd kan er natuurlijk een hoop veranderen. Wat zou jij doen?

zou tegen die tijd kijken hoe het op kdv gaat,als het dan nog steeds huilen is s’ochtends op kdv dan zou ik wachten tot hij daar zijn plekje gevonden heeft voordat hij weer op nieuwe plek moet gaan wennen.

Waarom wil je hem naar de psz brengen? Hij gaat al 2 dagen naar een kinderdagverblijf, ik denk niet dat een psz dan veel zal toevoegen. Bij kinderdagverblijven hebben ze vaak 3+groepen waarin de kinderen ook worden voorbereid op school.

Wij wonen in een klein dorp en bijna alle kindjes gaan naar de psz. Het kdv is niet hier in het dorp en alle kindjes die daar zitten komen ook niet uit ons dorp. Dus die ziet hij na zijn vierde verjaardag nooit meer. De kindjes op de psz gaan allemaal samen naar de bs. Dan leert hij de kindjes op de psz alvast kennen en niet pas als hij naar de bs gaat en die kindjes elkaar al heel goed kennen.

OK dat snap ik.

Je zou het altijd kunnen proberen toch ?

2 jaar kan opzich prima denk ik al moet je het natuurlijk wel per kind bekijken, ieder kind is anders.

Voor onze oudste was net 2 achteraf toch nog wat te vroeg, onze jongste zit nu op de psz en ging daar heen toen ze net 1 maand 2 was…ging meteen goed ze heeft het er heel erg naar haar zin. We hebben dan ook 2 totaal verschillende meiden. Maar ik zou zeggen kijk naar je kind en probeer het anders gewoon, je kan altijd tijdelijk stoppen mocht het toch echt nog te vroeg zijn.

Succes!

@cees77 wrote:

Wij wonen in een klein dorp en bijna alle kindjes gaan naar de psz. Het kdv is niet hier in het dorp en alle kindjes die daar zitten komen ook niet uit ons dorp. Dus die ziet hij na zijn vierde verjaardag nooit meer. De kindjes op de psz gaan allemaal samen naar de bs. Dan leert hij de kindjes op de psz alvast kennen en niet pas als hij naar de bs gaat en die kindjes elkaar al heel goed kennen.

Wij zitten in precies dezelfde situatie. Ik heb er ook heel lang over getwijfeld of ik mijn dochter, naast de twee dagdelen kdv die ze al had, nog twee dagdelen naar de psz moest laten gaan of niet. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om het wel te doen, maar wel pas met (ruim) 3 jaar. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad, ze vind het zelf helemaal leuk op de psz en het verkleint voor ons zeker de grote stap naar school.

School zit hier ook nog eens in hetzelfde gebouw als de psz, dus we gaan na de vakantie letterlijk “een deurtje verder”. :wink:

Met ons jongste dochtertje willen we het dus ook zo gaan doen: dus ook vanaf 3 jaar naar de psz, naast de twee dagdelen kdv.

Met 2 jaar zou je de combi kdv/psz uiteraard ook al kunnen uitproberen, maar persoonlijk vind ik ze dan nog wel wat jong. Bovendien hebben veel kindjes rond de 3 jaar toch wel behoefte aan wat nieuwe uitdagingen, dus dan kan een psz zeker uitkomst bieden.